Počas víkendu vyvrcholí v Londýne výstava Moneta, novým magnetom je retrospektíva Jacksona Pollocka

LONDÝN, BRATISLAVA (SME - ĽUDO PETRÁNSKY ml.) - Royal Academy of Arts (Kráľovská akadémia umenia) v Londýne sa pripravuje na víkendové vyvrcholenie expozície impresionistu Clauda Moneta (1840-1926), ktorá od 23. januára pritiahla takmer 600-tisíc návštevn

íkov. Ako už pred časom denník SME uviedol, na záver trvania Monetovej výstavy prijalo vedenie Kráľovskej akadémie umenia priam revolučné rozhodnutie, keď expozícia bude otvorená nonstop od soboty 17. apríla od deviatej hodiny ráno až do nedele 18. apríla do šiestej hodiny večer - teda 33 hodín. Tento ojedinelý krok medzi britskými múzeami i tento týždeň potvrdil hovorca Kráľovskej akadémie umenia D. Goldon, ktorý rozhodnutie zdôvodnil enormným záujmom o dielo Clauda Moneta. "Podľa našich odhadov nočná prevádzka umožní, aby diela tohto impresionistického maliara videlo o 8-tisíc návštevníkov viac ako pri bežnom otváracom čase," uviedol D. Goldon, ktorý dodal, že denný priemer návštevníkov výstavy sa pohyboval okolo 6,5 tisíca osôb. Expozícia nazvaná Monet v 20. storočí, ktorú pripravilo londýnske Múzeum Kráľovskej akadémie umenia v spolupráci s Múzeom výtvarného umenia v Bostone, mapuje tvorbu francúzskeho majstra od roku 1900 až do jeho smrti v roku 1926. Tretinu výstavy, ktorej zozbieranie trvalo štyri roky, tvoria maľby zo súkromných zbierok z celého sveta. Expozícia ponúka osemdesiat obrazov, pričom pri niektorých ide o celosvetovú verejnú premiéru. Vôbec po prvýkrát skupinovo predstavuje Monetove štyri obrovské plátna z neskorého obdobia s variácami na lekná z rokov 1915-26. Ďalej je sprístupnených 47 plátien zo slávnej série Nýmf a časť zo série pohľadov na Londýn, ktorý v rokoch 1899 až 1904 majster opakovane navštívil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Metropola hrdého Albiónu však nezaháľa. Londýn už uplynulý týždeň pripravil (v spolupráci s Museum of Modern Art v New Yorku) ďalšiu hviezdnu výstavu, ktorou je retrospektíva jedného z najvplyvnejších amerických maliarov 20. storočia Jacksona Pollocka (1912-1956). Kultová Tate Gallery predstavuje umelca, ktorý stál pri zrode abstraktného expresionizmu - autentického vkladu amerického umenia do trendov moderného výtvarného umenia vo svete. Obraz J. Pollocka (viď fotografia) sa spájal s predstavou tvrdého chlapa: hrubého, neotesaného alkoholika, ale i človeka zmietaného vnútornými svármi a depresiami, citlivého i divokého umelca. Pre niekoho boli jeho práce barbarské, iným pripadali dekoratívne ako tapeta, ďalším, ako keby na plátno dopadla bomba a rozprskla sa na všetky strany. V každom prípade sa však Pollock stal slávnym najmä svojou originálnou technikou maľby - akčným maľovaním (tzv. action-painting). Ako dokumentujú filmy H. Namutha, Pollock doslova "tancoval" nad obrovskými plátnami položenými na zemi svojho ateliéru v bývalej stodole. Z namočených štetcov a tyčiek alebo priamo z plechovky nechával na plátna kvapkať farbu (tzv. dripping) alebo ich postriekaval v mohutných "špliechaniciach" (tzv. slash-painting) a postupne vytváral niekoľko vrstiev zložitých pavučín prepletených línií a škvŕn. "Na zemi som uvoľnenejší," vysvetľoval Pollock. "Cítim sa bližšie, takmer akoby som bol súčasťou obrazu, pretože takto môžem chodiť okolo neho, pracovať zo štyroch strán a doslova byť v jeho vnútri." Niektorí kritici prirovnali jeho techniku k džezu, ktorý Pollock rád počúval. Začal vraj obrysom figúry, automaticky, tak ako sa pred pretekmi rozcvičujú atléti. A potom ho strhol vír jeho imaginácie a v stupňujúcom sa tempe rozstrekoval farby, odtláčal žrde i svoje dlane, pridával drobné predmety, vrstvil farby a po celej ploche splietal husté liany línií. Postupne sa jeho obrazy stávali čoraz viac abstraktnejšími a Pollock pre ne už ani nepoužíval popisné pomenovania, ale len čísla. Ku klasickým príkladom tejto radikálnej metódy a vrcholom umelcovej tvorby patria "veľké pavučiny" - Number 1A (1948), Number 13A (1948), Summertime: Number 9A s motívmi americkej prérie, Lavender Mist: Number 1 porovnávané s neskorou tvorbou Clauda Moneta. Záver pollockovskej retrospektívy, ktorá potrvá do 6. júna, tvorí monumentálne dielo Blue Poles.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu