PARÍŽ (TASR) - Hlavnou príčinou katastrofálneho požiaru v cestnom tuneli pod vrchom Mont Blanc, ktorý si 24. marca vyžiadal najmenej 41 obetí, bol chybne fungujúci vetrací systém na talianskej strane tunela. Vetranie bolo aj po vypuknutí požiaru zapnuté na plný výkon, takže oheň opakovane rozdúchavalo. Vyplýva to z čiastkovej správy francúzskych expertov, ktorú včera zverejnili v Paríži.
Za 34 rokov existencie tunela v ňom vypuklo 15 požiarov, no ani raz sa oheň nerozšíril z jedného vozidla na ďalšie. "Fakt, že k ohnisku požiaru prúdil čerstvý vzduch, a neodsával sa dym, sa javí ako dôležitý prvok, ktorý bude treba zohľadniť pri analýze rýchleho šírenia plameňov," konštatuje sa v správe.
Experti však zdôrazňujú, že chybný vetrací systém nie je jedinou príčinou požiaru. Čo sa týka samotného priebehu hasenia, horiaci belgický kamión bol spozorovaný o 10.53 h. O 10.55 h tunel uzatvorili na francúzskej a o 10.56 h na talianskej strane. Vo fáze poplachu preto nenastalo žiadne zdržanie. Autori správy však kritizujú nedostatočnú koordináciu záchranných prác. Existuje síce spoločný správny orgán oboch štátov, ten je ale zodpovedný iba za rozdeľovanie finančných príjmov.
Prefektúra francúzskeho departmentu Horné Savojsko eviduje spolu 45 nezvestných. V čiastkovej správe sa hovorí o nájdení telesných pozostatkov 41 osôb, z toho 34 zhorelo vnútri vozidiel a sedem mimo nich. Doteraz sa podarilo identifikovať osem osôb. Autori správy pripúšťajú, že v tuneli ešte môžu byť aj ďalšie ešte neobjavené telá. V ohni, ktorý sa definitívne podarilo uhasiť až po troch dňoch, sa doslova roztopilo 24 nákladných áut, deväť osobných vozidiel, jedna motorka a dve vozidlá záchranárov. Požiar spôsobil veľké škody na telese tunela. Na 900 metroch poškodil strop a na značnej dĺžke vozovku a betónovú konštrukciu.