na bratislavskej Fakulte architektúry STU (v súčasnosti ako prodekan a vedúci katedry krajinnej a parkovej architektúry). Jeho ateliérom prešlo množstvo poslucháčov, z ktorých viacerí sa stali aj jeho neskoršími spolupracovníkmi. V duchu tradície školy Emila Belluša (Gál je jeho diplomantom) zapája do svojich tvorivých aktivít poslucháčov fakulty a tým ich uvádza do praktickej tvorivej činnosti. Tieto skutočnosti treba uviesť preto, lebo ovplyvňujú rukopis Gálovho diela. Andrea Bacová ako Gálova študentka (považujem za ľudsky krásne, keď žiak napíše o svojom pedagógovi) bola postavená pred neľahkú úlohu. Nielen z úcty k svojmu učiteľovi, ale hlavne pre nesmierne široký záber tém a dimenzií, ako aj neuveriteľný rozsah Gálovej tvorby pri jeho známych nárokoch na kvalitu diela. Autorka mohla Petra Gála predstaviť buď ako širokospektrálneho architekta, alebo ako architekta-krajinára, lebo najmä v tejto oblasti je aj vďaka svojej spolupráci s ďalším významným architektom-krajinárom Milanom Kodoňom známy. Zvolila prvé, pričom v architektonickej a urbanistickej tvorbe vyhľadáva Gálov cit pre uplatnenie krajinárskeho detailu a prírodných prvkov. A práve pre tento cit si Gál zaslúžil takúto prezentáciu svojho diela. Publikácia ponúka chronologický prehľad najvýznamnejších Gálových prác usporiadaných podľa dimenzií urbanistických, krajinárskych a architektonických. Na publikácii vôbec nie je poznať, že ide o autorkinu prvotinu v tejto oblasti. Jednoduchou a normálnou rečou je prístupná každému čitateľovi a všimnúť by si ju mohli najmä poslucháči architektúry. Cieľom nebolo napísať kritické dielo, ale predstaviť verejnosti významného architekta, čo sa plne podarilo. Kompletný paralelný anglický text patrí k cennostiam publikácie.
BOHUMIL KOVÁČ
(Autor je spolupracovníkom SME)