BRATISLAVA (SME - tk) - Úsporný variant výstavby diaľnic, podľa ktorého budú postupovať stavebné práce v nasledujúcich 4 rokoch, si vyžiadal pozastavenie a následné zakonzervovanie troch rozostavaných úsekov. Variant B počíta s celkovými výdavkami 32,7 mld Sk, z toho na tento rok poskytne vláda garancie na úvery vo výške 6,7 mld Sk. Štát zatiaľ dlhuje dodávateľom stavebných prác za minulý rok celkovo 1,6 mld Sk, ktorých úhrada je súčasťou na tento rok určených 6,7 miliardy. Tieto by mali byť podľa slov Jozefa Macejka, generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC), uhradené v druhej polovici mája tohto roku. Na samotnú výstavbu a výkup pozemkov tak ostane tento rok asi 5 mld Sk. Je to menšia suma, než s akou na začiatku roka počítal Štátny fond cestného hospodárstva (ŠFCH), ktorý zabezpečuje transfer peňazí na účet SSC. Vtedy povedal jeho predseda Vincent Markuš, že budú aj pri použití lacnejšieho variantu B požadovať zo štátneho rozpočtu na diaľničnú výstavbu 8,8 mld Sk. Reálny význam a použiteľnosť úsekov, na ktorých bude výstavba pozastavená, sú podľa slov J. Macejka takmer nulové, pretože nie je zabezpečené ich napojenie na ostatnú diaľničnú a cestnú infraštruktúru. To sa týka najmä úseku štátna hranica s Poľskou republikou - Skalité, ktorý končí podľa slov J. Macejka "tri kilometre v poli". Na poľskej strane totiž ešte nebol postavený ani jeden kilometer.
Prostriedky na výstavbu budú na účte v treťom štvrťroku 1999, a preto bude SSC nútená hľadať kompromis s dodávateľskými firmami, pretože čakať s výstavbou do tohto obdobia je nereálne. Na časových harmonogramoch a upresnení súm, ktoré bude možné do jednotlivých úsekov investovať, SSC ešte pracuje a bude sa o nich na budúci týždeň rokovať na úrovni ministerstva a následne v rade ŠFCH. Do konca júna roka 1999 pripraví SSC na základe koncepcie prijatej vo vláde aj celkový postup výstavby na celé 4 roky. Na troch pozastavených úsekoch, Važec - Mengusovce, štátna hranica Poľská republika - Skalité a Vrtížer - Hričovské Podhradie, je nutné vykonať konzervačné práce, kde najviac prostriedkov si vyžiada konzervácia úseku štátna hranica s Poľskom - Skalité. Vo výstavbe všetkých ostatných úsekov sa bude pokračovať, pričom prioritou je budovanie a najmä dokončovanie úsekov na území mesta Bratislava, v budúcom roku sa budú dokončovať štvorpruhy na Považí až po obec Ladce. V tomto roku bude dokončený úsek Sereď - Šoporňa, ktorý je súčasťou diaľnice D65 v smere z Bratislavy do Nitry. Ďalšou prioritou tohto roku je pokračovanie výstavby na diaľničnom uzle okolo tunela Branisko, diaľničné privádzače v Žiline a cestné obchvaty Košíc. V spomalenom tempe bude pokračovať aj výstavba obchvatu Novej Bane. V ďalšom období SSC neuvažuje o začínaní nových úsekov, skôr sa bude snažiť dokončovať rozostavané. Pred mesiacom začala SSC s prípravou výstavby bratislavského úseku Lamač - Staré Grunty, na ktorý získala od japonskej banky doteraz najvýhodnejší úver s úročením 2,25 percenta. Ten pokryje celý rozpočet stavby s objemom 3,9 mld Sk. Ďalším pripravovaným úsekom na území Bratislavy je úsek Mierová - Senecká cesta, ktorý je financovaný úverom od Európskej investičnej banky a nenávratnou dotáciou z fondu PHARE, a tento rok sa na ňom prefinancuje 1 mld Sk. V štádiu príprav je aj tretí bratislavský úsek Viedenská - Prístavný most. Problémom SSC dnes však podľa vyjadrenia J. Macejka nie je iba výstavba diaľnic, ale aj údržba existujúcej cestnej a diaľničnej siete, na ktorú už viac rokov SSC nedostáva z rozpočtu ani tretinu potrebných prostriedkov, a stav týchto vozoviek je dnes už viac ako alarmujúci.