- v role čašníčok fungovali herečky a ďalšie známe domáce tváre, šéf Stoky Blaho Uhlár dokonca odbiehal narážať sud s pivom. Zdanie však kruto klame. Po avíze, že z nadácie, ktorej príspevok mal pokryť výraznú časť nákladov, príde podstatne nižšia suma, sa divadlo ocitlo v situácii, ktorá si podľa slov B. Uhlára vyžiadala "krízový režim druhého stupňa". Inými slovami, chýbajú peniaze na mzdy základného manažmentu (organizačný pracovník, administratívna sila, technik, bezpečnostný technik a účtovné služby), na splatenie dlhov za energiu a o tom, že pre hercov nie je ani koruna, sa už ani nehovorí. "Tak sme sa rozhodli, že v apríli už zahráme len tri predstavenia, pretože nehodláme zvyšovať dlh a pokračovať v sebavykorisťovaní," hovorí B. Uhlár. "Pomaly si už naozaj všetko budeme robiť sami, členovia súboru už budú nielen kulisákmi, technikmi, upratovačkami a neviem čím ešte, ale odteraz aj čašníčkami v krčme. Ale dokedy to dievčatá vydržia, to neviem." Herečka Lucia Piussi nedávno v polemike (na trochu inú, ale v podstate súvisiacu tému) povedala: "Som pyšná aj na to, že môžem zavrieť krčmu sama a nevyháňa mňa a mojich priateľov nejaký slovenský ovčiak." Momentálne v tristnej situácii tohto súboru platí, že ju niekedy bude aj musieť zavrieť sama.
Hlasom nádeje, ktorý čiastočne možno pomôže zahnať apatiu, je okamžitá ponuka niektorých mladých priaznivcov divadla zadarmo pomáhať v krčme. Tá umožňuje prežiť a spolu s literárnymi a hudobnými večermi, vernisážami i politickými diskusnými programami vytvorila v Bratislave obľúbené kultúrne centrum. Napriek tomu, že už právom nesie aj prívlastok kultové, je to pre B. Uhlára Pyrrhovo víťazstvo. "Chcem robiť najmä divadlo, osem rokov sme si zachovali autenticitu, no mám pocit, že sme trestaní za svoju nezávislosť. Pochybujem, že je tu úprimná snaha budovať občiansku spoločnosť, štát by mal najradšej všetko pod kontrolou," pokračuje B. Uhlár, ktorý je súčasne hovorcom Združenia nezávislých divadiel (ZND), ktoré vzniklo pred dvoma mesiacmi s cieľom sebazáchrany zakladajúcich subjektov (okrem Stoky sem patria GUnaGU, Radošinské naivné divadlo, Divadelné štúdio Actores z Rožňavy, Divadlo Piki z Pezinka, Staromestské divadlo Košice a banskobystrické Divadlo z Pasáže). Jednou z požiadaviek ZND bolo zrovnoprávnenie so štátnymi divadlami, z ktorých, navyše, viaceré dlhodobo nie sú schopné vytvoriť skutočné umelecké dielo. Napriek tomu dostali štátne divadlá na tento rok zhruba pol miliardy korún (čo síce stačí len na údržbu, a nie na tvorbu), no nezávislým súborom sa neušla ani koruna. Ministerstvo kultúry pravdivo argumentuje nedostatkom peňazí na kultúru, uznáva kvality nezávislých divadiel a ich "nezastupiteľné miesto v procese tvorby kultúrnych hodnôt Slovenska" a je uzrozumené s tým, že tieto budú oprávnene protestovať. Faktom však je, že im by spolu stačilo len niečo vyše stotiny sumy, ktorú dostali štátne divadlá.
V najnovšom vyhlásení ZND sa konštatuje, že zahraničné a nezávislé nadácie v tomto roku výrazne znížili podporu nezávislým divadlám s presvedčením, že nová vláda napraví chyby predchádzajúcej. Ukazuje sa, že toto presvedčenie, ktoré zdieľali spolu s nadáciami aj neštátne divadlá, bolo naivné.
ALEXANDER BALOGH