alu Art Film Trenčianske Teplice sám pociťuje všeobecný úpadok reflexie filmového umenia, vytrácajúceho sa z pôvodného tvorivého kompletu spoločnosti. Vrátane prezentácie na obrazovkách, kde sa síce filmové relácie sporadicky objavujú, no v nie príliš odbornej forme. "Keby som ich mal k niečomu prirovnať, sú pre mňa čosi ako populárny časopis. Chýba mi zasvätenejšia reflexia pre diváka, ktorého film viac zaujíma. Ani ja nemám ctižiadosť robiť filmovú teóriu, ale myslím si, že sa treba vracať k dôležitým obdobiam kinematografie. Nechcem ich hodnotiť ani bilancovať, pretože film počas svojho vývoja prechádzal mnohými zmenami. Prichádzam však do styku so zaujímavými ľuďmi a skôr sa domnievam, že je škoda nepočuť ich názory. Je škoda nemapovať ten priestor, ktorý sa u nás, bohužiaľ, mení k horšiemu. Moje filmové posedenie s priateľmi by preto možno malo prispieť najmä k tomu, aby sa o filme začalo viac hovoriť," uviedol Peter Hledík pre SME počas prípravy prvého vydania magazínu. Nazval ho Kamera, hoci pôvodne uvažoval o názve Kamera - Stop. Všetko vo filme sa totiž podľa jeho slov odohráva medzi týmito dvoma povelmi a "to, čo je medzi tým, je film". Úvodná časť relácie plánovanej s mesačnou periodicitou a v dĺžke 40 minút by sa mala vo vysielaní objaviť 16. apríla o 22.00 h na programe STV 2. Jej formu označuje autor ako plynulé rozprávanie o filme, vždy s jednou ťažiskovou témou.
"Teraz ňou bude groteska, ku ktorej mám veľmi vrelý vzťah. Skutočne ma poznamenala a aj môj prvý hraný film Päť cestujúcich, z ktorého uvediem krátku ukážku, bol groteskou. Nikdy sa nepremietal, pretože v roku 1972 nebol z ideologickej stránky vyhovujúci," vraví režisér, scenárista, moderátor a divák v jednej osobe. "Tvrdím, že si to najprv napíšem, potom odmoderujem, zostrihám ako režisér a večer sa na to pozriem v televízii ako divák. Chcem síce zužitkovať to, čo robím ako riaditeľ festivalu, ale ja sa stále považujem viac za filmára a tento rozmer mi už trochu chýbal. Bude to taký iný rozmer filmovej diplomacie, ktorej sa venujem. Povedal by som, ten úprimnejší a hlbší. Festival je totiž neskutočne ťažká organizačná práca, ktorá pre mňa znamená bezsenné noci. A keďže obsah magazínu pociťujem ako niečo osobné, odhodlal som sa, že ho budem moderovať sám. Budem sa však snažiť byť viac v pozadí a dať viac priestoru ľuďom, ktorých si pozvem pred kameru," hovorí Peter Hledík. V prvom diele sa pozhovára o groteske ako ústrednej téme so spisovateľom a výtvarníkom Albertom Marenčinom. S Emíliou Vášáryovou sa zamyslí nad tým, ako hercovi v dnešných časoch chýba alebo nechýba filmovanie. Tradície grotesky rozoberie rozhovor, ktorý nakrútil v Los Angeles s hollywoodskym scenáristom, producentom, pedagógom a teoretikom Jamesom Raganom, podieľajúcim sa napríklad na snímkach Darrow, Johnnie Mae Gibson: FBI, Where the River Runs Black či Endangered Species. Hosťom zo zahraničia bude aj pôvodom poľská režisérka Agnieszka Hollandová, ktorá pred štyrmi rokmi nakrútila drámu Total Eclipse s Leonardom DiCapriom, stvárňujúcim postavu Arthura Rimbauda, a ktorá pred časom dokončovala v Banskej Štiavnici svoj najnovší film The Third Miracle. V ňom sa v hlavných úlohách objavia Anne Hecheová, Ed Harris a Armin Mueller-Stahl. Do ďalších pokračovaní magazínu sa tvorcovia pokúsia v Taliansku o rozhovory s Gillom Pontecorvom, Bernardom Bertoluccim a Monicou Vittiovou. Dominantnou scenériou relácie bude foyer bratislavského kina Tatra. "Bol by som rád, keby sa toto prostredie stalo ostrovom filmu a jeho priateľov," dodáva režisér.
DALIBOR HLADÍK