Posledné pokušenie Krista ako príbeh človeka

Film Posledné pokušenie Krista od režiséra Martina Scorseseho a scenáristu Paula Schradera z roku 1988 rozpráva príbeh Kristovho života, príbeh, ktorý je každému známy a z ktorého vychádza kresťanská civilizácia. Predkladá však rozprávanie o Kristovom ...

Film Posledné pokušenie Krista od režiséra Martina Scorseseho a scenáristu Paula Schradera z roku 1988 rozpráva príbeh Kristovho života, príbeh, ktorý je každému známy a z ktorého vychádza kresťanská civilizácia. Predkladá však rozprávanie o Kristovom živote ako alternatívu k tradičnej verzii príbehu Biblie. Scorseseho film nevychádza z Evanjelií, ale z románu gréckeho spisovateľa Nikosa Kazantzakisa Posledné pokušenie.

Ústredným problémom, ktorý film vykresľuje, je odveký spirituálny konflikt, súboj tela a ducha ako dvoch substancií Krista. Kristus je zobrazený inak, ako ho bežne poznáme. Nie je to Boh idol, dokonalý Syn Boží, zoslaný na zem s jasným zámerom svojou obetou spasiť ľudí a vykúpiť ich z hriechov. Nie je to odcudzený, odľudštený a vzdialený mýtus. Scorseseho Ježiš (v podaní Willema Dafoea) je človekom z mäsa a kostí, človekom pýtajúcim sa a pochybujúcim. Ježiš tu vystupuje ako syntéza, prepojenie Boha a človeka. Dualizmus jeho charakteru je daný stretom tela a ducha, človeka a Boha. Ježiš je Synom Božím i synom človeka zároveň. Táto jeho dvojitá podstata je príčinou pochybností, neistoty a obáv, ktorým je vystavený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kristov život sa tak mení z jasnej a vopred vytýčenej cesty na úporné hľadanie Boha i seba. Kristus ako Boh si je vedomý svojho poslania. Kristus ako človek o sebe pochybuje a bojí sa. Ako človek je vystavený ľudským pokušeniam, ako Boh im odoláva. Jeho vývoj sa tak stáva dynamickým a duševný zápas je postavený na úroveň univerzálneho a nadčasového vnútorného konfliktu človeka. Prechádza premenou od človeka naplneného strachom a pochybnosťami cez prijatie svojho osudu Mesiáša a Vykupiteľa až ku samotnému Bohu. Cesta, ktorú podstupuje, je plná pochybností a pokušenia. Pochybností o tom, ktorý smer si zvoliť, neistota, či ide o vôľu Božiu alebo pokušenie diabla. Na konci cesty po prekonaní všetkých nástrah je Kristus pokúšaný naposledy a najzákernejšie. To preto, lebo je pokúšaný prostredníctvom svojich potláčaných želaní a túžob, pokúšaný srdcom človeka. Kľúčovú úlohu pri odolaní pokušeniu zohráva, ako koniec koncov v celom príbehu, Judáš (stelesnený Harveyom Keitlom). Práve on vyčíta Kristovi jeho zradu a slabosť. V pokušení sa zradený Kristus mení na Krista zradzujúceho. Bez Judáša by nemohol prekonať svoj dualizmus, vďaka nemu sa obetovaním stáva z človeka Bohom, potláča telo a stáva sa duchom.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné pokušenie Krista predkladá nielen alternatívny portrét Krista, ale i jeho učeníkov. Zaužívaná predstava zradného a chamtivého Judáša je obrátená o 180 stupňov. On je Ježišovým jediným verným a najmilším priateľom, miluje ho tak, že ho i zradí. Táto nedobrovoľná zrada je chápaná ako ťažší údel a je formou Judášovej obety. Judáš tu vystupuje ako Kristova jediná opora. Sám autor literárnej predlohy o tom píše: "Ako som pozdvihol a posvätil Judáša Iškariotského v knihe, ktorú práve píšem, postavil som ho priamo po boku Krista!" Tak Judáš pomáha Kristovi naplniť jeho údel obety.

Strastiplnou cestou hľadania a bolestivej premeny získava Kristova dobrovoľná obeta na sile. Pomáha nám pochopiť jej význam i obtiažnosť. Tak sa vo chvíli výkriku "Je dokonané!" z Krista človeka definitívne stáva Kristus Boh.

SkryťVypnúť reklamu

Scorseseho neobvyklá interpretácia Kristovej cesty (umocnená skvelým soundtrackom Petera Gabriela) je paralelou cesty človeka a jeho duševného zápasu. Režisér má k tejto téme blízko. Pred tým, ako sa začal venovať filmu, študoval v kňazskom seminári a chcel sa stať kňazom. O svojom filme hovorí: "Tento film je pre mňa modlitba. Je to môj spôsob bohoslužby."

KATARÍNA MIŠÍKOVÁ

(Autorka je študentkou filmovej vedy)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 546
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 240
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 995
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 048
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 824
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu