BRATISLAVA (SME - tk) - Od 1. apríla budú v predaji iba nové diaľničné nálepky. Výšku úhrad za užívanie vymedzených úsekov ciest a diaľnic pre motorové vozidlá o 100 percent síce zvýšila novela cestného zákona už od 1. januára, keďže však v čase jej schválenia parlamentom boli už nálepky na tento rok v predaji, motoristi si mohli kúpiť dve "staré" s polovičnou hodnotou. Po prvom štvrťroku budú v predaji už len nové zelené diaľničné nálepky. Pre osobné motorové vozidlá s obsahom valcov do 1600 kubických centimetrov je poplatok 400 korún a pre osobné vozidlá s obsahom valcov nad 1600 kubických centimetrov 800 korún. Úhrada za užívanie diaľnic by sa však mala zmeniť. Uplynulý týždeň vláda schválila koncepciu rozvoja diaľničnej infraštruktúry a uložila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií Gabrielovi Palackovi predložiť v júli 1999 vláde koncepciu vyberania poplatkov za používanie diaľnic podľa najazdených kilometrov. Ako pre SME povedal generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry ministerstva Peter Barek, tento model sleduje nahradenie nespravodlivého systému výberu poplatkov za používanie diaľnic prostredníctvom nálepiek. Ako uviedol P. Barek, zavedenie koncepcie do praxe si vyžaduje minimálne 4 roky a predpokladá náklady 1 až 2 miliardy korún. Maximálna predpokladaná cena za použitie jedného kilometra diaľnic je podľa pripravovanej koncepcie 30 až 40 halierov. To znamená, že cesta z Bratislavy do Žiliny by vodičov stála asi 60 korún. Príjmy z predaja diaľničných nálepiek sa v roku 1999 odhadujú na 560 miliónov korún, platenie podľa najazdených kilometrov by malo každoročne priniesť viac ako 1 miliardu. Ako uviedla agentúra SITA, v prípade kladného politického rozhodnutia v roku 1999 o zavedení mýta bude následne možné jeho vyberanie zaviesť do praxe od 1. januára 2003 a sociálne akceptovateľná výška mýta pre osobné autá by sa mohla pohybovať v intervale 0,40 až 0,70 Sk/km.