Rast DPH o 4 % infláciu o 12 % určite nezvýši

BRATISLAVA (SME - dd) - Ak by malo plánované zvýšenie dolnej sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) zo 6 na 10 % spôsobiť rast inflácie o 12 %, museli by tovary zdaňované touto sadzbou tvoriť 318 % spotrebiteľského koša. To je však logický nezmysel, pretože

nikto nemôže nasmerovať do určitej skupiny tovarov viac ako 100 % svojich výdavkov. Vyplýva to z analýzy, ktorá neberie do úvahy tzv. nabaľovacie efekty. V rozhovore pre denník SME to povedal ekonomický poradca podpredsedu vlády I. Mikloša Vladimír Zlacký. O 12-percentnom dosahu zvýšenia DPH na infláciu pritom v poslednom čase hovorí predovšetkým ministerka financií Brigita Schmögnerová.

"Vypočítanie primárneho efektu je jednoduchá aritmetika. Ak sa DPH zvýši zo 6 % na 10 %, ceny pre občana by sa mali zvýšiť z 1,06-násobku ceny bez dane na 1,1-násobok. Ceny tovarov podliehajúcich nižšej sadzbe DPH by preto mali vzrásť o 3,8 %," hovorí V. Zlacký. Keďže rozsah tovaru podliehajúceho nižšej DPH je 40 až 60 % spotrebiteľského koša, jednorazový vplyv na infláciu by sa mal pohybovať v intervale 1,5 až 2,3 %. "Aj pri extrémnej možnosti, že by úplne všetky tovary patrili do sadzby dane, ktorá sa má zvýšiť o 4 %, bude jednorazový vplyv na infláciu maximálne 3,8 %," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ministerka Schmögnerová týmto analýzam vyčíta, že neberú do úvahy tzv. nabaľovacie efekty, ktoré sa prejavujú hlavne v krajinách, kde nie je dostatočne vyvinuté trhové prostredie. Zvýšenie dane alebo iného nákladu o určité percento si totiž obchodníci zohľadnia v zvýšení cien o neadekvátne vyššie sumy, pričom budú rásť hlavne ich zisky. V krajinách s fungujúcim konkurenčným prostredím sa tieto efekty neprejavujú. Ekonomický poradca podpredsedu vlády však v tomto prípade nabaľovací efekt na rozdiel od ministerky financií neočakáva. Dôvodom sú nie príliš optimistické sociálne perspektívy obyvateľstva, vyplývajúce z rastúcej nezamestnanosti, zmrazovania miezd a vážnych existenčných problémov mnohých súkromných firiem. "Slovensko sa dostáva do obdobia, keď obchodníci nemôžu rátať s výraznejším rastom kúpnej sily. Ak by si neúmerne zvýšili ceny, ľudia obmedzia spotrebu a obchodníci tým prídu o oveľa vyššie zisky, ako keby si ceny zvýšili iba o sumu nevyhnutnú vzhľadom na rast daní. Naopak, domnievam sa, že obchodníci budú musieť absorbovať časť zvýšenia daní, takže ich marže ešte klesnú," tvrdí V. Zlacký. Z tohto dôvodu bude podľa neho reálny dosah zvýšenia DPH na infláciu nie vyšší, ale nižší, ako je aritmeticky vypočítaný primárny dosah. Okrem toho je tzv. nabaľovací efekt obmedzený v tomto prípade aj skutočnosťou, že daň z pridanej hodnoty je určitým spôsobom iba dodatková. Účtuje sa totiž ako zvýšenie ceny pri konečnej spotrebe. Po zvýšení DPH by preto v zmysle logiky tejto dane mala cena zostať nezmenená a zvýšiť by sa mala iba daň.

SkryťVypnúť reklamu

Odhad ministerky financií, že vplyvom nabaľovacieho efektu sa inflácia po zvýšení DPH jednorazovo zvýši o 12 %, považuje V. Zlacký za nezmyselný. Keďže tovary spadajúce do nižšej sadzby dane tvoria 40 až 60 % spotrebiteľského koša, ich ceny by sa museli zvýšiť o 20 až 30 %. To znamená, že tzv. nabaľovací efekt by musel byť 16 až 26 %, teda 4- až 6,5-krát vyšší ako efekt kroku, ktorý ho spôsobil. "Neprichádza do úvahy," dodal k tomu V. Zlacký.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 242
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 675
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 468
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 438
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 094
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 870
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 682
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu