pupkom Stredného východu. Osobitne to bude môcť potvrdiť od dnešného dňa, keď sa v jeho uliciach otvorí Shopping festival, najväčší obchodný veľtrh, akému sa v rozmeroch (dejiskom je celé mesto), dĺžke (trvá do 14. apríla) a počte návštevníkov (vlani ich prišli 2 milióny) nevyrovná žiadne iné z desiatok obchodných podujatí, na ktoré je dianie v Dubaji aj tak veľmi bohaté. Každý náš krok po moderných dubajských uliciach v minulých dňoch odhaľoval vrcholiace štádium príprav na obchodnú šou. Ako nám povedal náš sprievodca Abdullah, po celom meste je nainštalovaných päť miliónov žiaroviek, ktoré od stredy premenia Dubaj každú noc na trblietavú rozprávku. V centre otvoria dokonca čosi ako "festivalovú dedinu". Mesto si je vedomé, že aj tohtoročný 4. ročník veľtrhu, venovaný úlohe rodiny v spoločnosti, priláka tisícky ľudí, a tak, zdá sa, prisťahovalecké pracovné sily ešte dôkladnejšie umývajú vykachličkované podjazdy či belobou svietiace múry mimoúrovňových križovatiek. Počas festivalu sa chystajú ohňostroje, karnevaly, obchody budú mať povinné 20-percentné zľavy. Na vychýrenom dubajskom Zlatom trhu čakajú na zákazníkov žrebovacie akcie o zlaté tehly a terénne autá. "Stačí, ak v niektorom zo zlatníctiev miniete aspoň 100 dirhamov (okolo 1100 Sk - pozn. red.)," informuje nás Abdullah, "a dostanete za to žreb. Žrebuje sa denne, ale najväčšia výhra bude vždy koncom týždňa." Vláda a sponzori vynaložili na festival 50 miliónov dirhamov - v duchu svojej zaužívanej filozofie, že čím lepšie pripravená pôda pre obchodníkov, tým viac šancí na výnosné obchody.
TÁŇA RUNDESOVÁ,
Dubaj - Bratislava