BRATISLAVA (SME - rf) - Možný štrajk železničiarov by podľa ministra dopravy G. Palacku položil železnice na kolená. Železničiari si to uvedomujú, no napriek tomu tvrdo požadujú splnenie podmienok týkajúcich sa hlavne zvýšenia platov o 15 percent. Inak hrozia po 29. marci ostrým štrajkom. Včera vytvorili štrajkový výbor odborových centrál. Predseda Odborového zväzu železničiarov Imrich Sedláček pripomína, že pád železníc v Anglicku v 60. rokoch mal horšie následky, ako keď Anglicko stratilo svoje kolónie, hlavne Indiu. V súčasnosti vykonávajú Železnice SR takmer 60 percent prepravy na Slovensku. V prípade štrajku by bola úplne ochromená dodávka surovín hlavne do veľkých podnikov a elektrární a spôsobilo by to rozsiahle škody nielen na železniciach, ale v celom hospodárstve. Železnice sú však v takom stave, že nie sú schopné garantovať plošný rast miezd o viac ako o 5,3 percenta. Odborári zo železníc vlani, keď vstúpili do pohotovostného štrajku pre tunelovanie a zlú štátnu dopravnú politiku, tvrdili, že železniciam hrozí kolaps. Znamená to, že vedia, v akom stave železnice sú. I. Sedláček tvrdí, že zlepšiť zlý stav železníc súčasné vedenie bez pomoci štátu nedokáže. Sú ochotní počkať na rokovania s vedením iba do 29. marca. Napriek tomu, že niektorí železničiari mali výplatný termín vo štvrtok, ani včera nemali výplaty na účtoch. Prvýkrát v histórii je v štrajkovej pohotovosti všetkých osem odborových centrál na železnici, na základe čoho cítia odborári šancu dosiahnuť výraznejšie zvýšenie miezd, ako navrhuje vedenie podniku. Spomedzi okolitých štátov je Slovensko jediné, kde železničiari ešte neštrajkovali.