S rektorom VŠMU Milanom Čorbom o tom, v akej kondícii oslavuje škola tohtoročnú päťdesiatku

Tento rok oslavuje Vysoká škola múzických umení päťdesiate výročie vzniku. Na celý rok sú rozvrstvené akcie, ktorými jednotlivé fakulty predvedú svoju súčasnú prácu. Dnes sú na rade divadelníci. V bratislavskom Štúdiu S sa už po tretí raz poriada divadeln

á prehliadka 240 minút s VŠMU. Počas štyroch večerov uvidia diváci dve najnovšie semestrálne práce (dnes Sen noci svätojánskej, zajtra Dona Juana) a pre neutíchajúci divácky záujem aj dva staršie kusy. V stredu je to inscenácia Na koho to slovo padne, minulý rok boli jej tvorcovia ocenení ako objav sezóny, a vo štvrtok slovenská klasika Dvaja. V akej kondícii je päťdesiatnička, opýtali sme sa rektora VŠMU profesora Milana Čorbu. Keďže oslavy štartuje divadelná prehliadka (hudobnej fakulte bude patriť apríl, máj a filmári prídu na rad až na jeseň), rozprávali sme sa najmä o problémoch divadelnej fakulty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Milana Čorbu bol dôležitým medzníkom v živote školy rok 1989. VŠMU ako jedna z mála vysokých škôl prešla totálnym prerodom. Vytvoril sa nulový stav a všetci učitelia prišli na základe konkurzu. Škola, kde pretrváva duch deväťdesiateho roku, najmä v nedávnej minulosti nebola mnohým po chuti. O to dôležitejšie sú nadobudnuté akademické slobody. Štát už nemôže neobmedzene zasahovať do jej života, aj keď, samozrejme, je od neho stále závislá, lebo financie idú zo štátneho rozpočtu. "Keďže spoločnosť je v stave, v akom je, aj vysoké školy sú chudobné. A umelecké školy stoja na samom chvoste. Počúvame: Počkajte, najprv strojári, chémia, medici. Pritom minimálne štvrtinu dňa sa ľudia stretávajú s prácou našich absolventov. Dívajú sa na televíziu, čítajú deťom rozprávky, prezerajú si ilustrácie, chcú mať auto s krásnym dizajnom. Toto všetko robia umelecké školy. Je až prekvapujúce, že špičkoví umeleci, ktorí tu učia, sú ochotní pracovať za podmienok, ktoré im poskytujeme. To môžu robiť iba nadšenci. Ale koľko? Rok, dva, päť? A keď dôjde baterka? Pokojne sa môže stať, že jedného dňa prídem ráno do školy a učiteľov nikde." Na druhej strane o každý štúdijný odbor je neutíchajúci záujem. "Napríklad na herectvo prichádza ročne asi 600 prihlášok, dobrá polovička aj nájde odvahu prísť na talentovky. Je to zvláštne, keď sa stále hovorí, že herectvo je čosi nepotrebné. Nedávno uverejnil štatistický úrad údaje o nezamestnaných, ktorí sa hlásia na pracovnom úrade. A figurovali tam iba štyria absolventi VŠMU. To je neuveriteľne malé číslo. Divadlá prechádzajú krízou, ale naši študenti majú uplatnenie." Že to častokrát nie je práca v divadle, rektora neznepokojuje. "Umenie s veľkým U písala socialistická éra. Umenie je však aj konzum, zábava, to, čo ľudí teší. Chcú to, nemôžem teda povedať, pardón, ja robím len Shakespeara. Okrem toho existuje trh práce. Ponuka hrať v divadle nie je dostatočne príťažlivá, pretože príjem v divadle je, aký je. Pochopiteľne, že sa absolvent školy venuje radšej dabingu, moderátorstvu, povolaniu, ktoré s herectvom súvisí, no je lukratívnejšie. Od roku 1990 sa neustále rieši problém divadiel, ale stále nie k spokojnosti. Platí rovnaký model, poslednou inštanciou je ministerstvo kultúry, teda štát. Takže sa naň divadlá obracajú, štát, buď taký láskavý a postaraj sa o nás! To nie je správne. Kultúra je dôležitá aj pre mesto, kde sa divadlo nachádza, pre všetkých, ktorým umenie pomáha. Preto by sa mali o ňu aj starať." Študenti VŠMU sa o seba postarať dokážu. "Je veľmi dôležité, že hľadajú mimorozpočtové zdroje, vlastnou aktivitou prinášajú peniaze. Napríklad všetka umelecká produkcia filmovej a televíznej fakulty ide prakticky zo sponzorských príspevkov." Zarážajúce naopak je, že päťdesiatročná VŠMU dodnes nemá vlastný internát a divadelnú scénu, kde je odkázaná na zmluvu o prenájme so Slovenskou filharmóniou. V areáli školy je však "kaplnka", maličká sálička, kam vojde asi 70 ľudí. Hoci podmienky sú tu veľmi determinované a improvizované, na druhej strane inšpirujú a študenti majú priestor veľmi radi. Dokonca tu nedávno začali pravidelne hrávať pre verejnosť. Zopár miest sa ľahko zaplní, na vychytené predstavenia nie je jednoduché zohnať vstupenku. Festival v Štúdiu S je preto príležitosťou, aby sa najširšia verejnosť zoznámila s generáciou umelcov, ktorá na VŠMU dorastá. BARBORA DVOŘÁKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 116
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 914
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu