BRATISLAVA (SME - ru) - Uvedomelý spotrebiteľ je na Slovensku naďalej ohrozeným druhom. Obchody, služby, prevádzky, kde by bol zákazník pánom, stále nie sú masovým javom. Dnes, keď si pripomíname Svetový deň práv spotrebiteľa, nezaškodí zopakovať si, že Medzinárodná organizácia spotrebiteľských zväzov presadzuje už od roku 1962 osem základných práv spotrebiteľa. Ide o právo na prístup k základným tovarom a službám, na ochranu pred výrobkami a službami potenciálne nebezpečnými, na informácie pri výbere tovarov, na možnosť výberu z rovnako kvalitného sortimentu, na spotrebiteľskú výchovu, na zdravé životné prostredie, na náhradu škôd a napokon právo byť vypočutý. Deň spotrebiteľov sa datuje od pamätného vystúpenia amerického prezidenta J. F. Kennedyho, ktorý sa 15. marca 1962 obrátil na Kongres s obhajobou spotrebiteľov. Podľa názoru jednej z najpovolanejších osôb v tejto oblasti na Slovensku, predsedníčky Fóra spotrebiteľov Marty Černej, sa u nás spotrebiteľské práva dostávajú vďaka médiám pomerne dosť do povedomia: "Stredný stav spotrebiteľov si už vie slušne poradiť pri nákupe akýchkoľvek výrobkov a je už aj trocha schopnejší pri reklamáciách. Ale, žiaľ, za posledné roky obchod ani výroba nepokročili v spotrebiteľsko-priateľskom prístupe. Pre nich je spotrebiteľ len na to, aby mu predali výrobky. Nechápu, že budúcnosťou obchodu a výroby sú sny a želania spotrebiteľov. Koľko obchodníkov a výrobcov sa hnevá, že sa ich tovary nemíňajú, a pritom nie sú schopní hľadať u seba, prečo je to tak." Len za minulý rok musela Slovenská obchodná inšpekcia pozastaviť predaj tovarov za vyše 369 miliónov korún. Je to dvojnásobný nárast oproti roku 1997 a trojnásobný v porovnaní s rokom 1996.