Spotrebitelia sa prebúdzajú, obchod a výroba nie

BRATISLAVA (SME - ru) - Uvedomelý spotrebiteľ je na Slovensku naďalej ohrozeným druhom. Obchody, služby, prevádzky, kde by bol zákazník pánom, stále nie sú masovým javom. Dnes, keď si pripomíname Svetový deň práv spotrebiteľa, nezaškodí zopakovať si, ...

BRATISLAVA (SME - ru) - Uvedomelý spotrebiteľ je na Slovensku naďalej ohrozeným druhom. Obchody, služby, prevádzky, kde by bol zákazník pánom, stále nie sú masovým javom. Dnes, keď si pripomíname Svetový deň práv spotrebiteľa, nezaškodí zopakovať si, že Medzinárodná organizácia spotrebiteľských zväzov presadzuje už od roku 1962 osem základných práv spotrebiteľa. Ide o právo na prístup k základným tovarom a službám, na ochranu pred výrobkami a službami potenciálne nebezpečnými, na informácie pri výbere tovarov, na možnosť výberu z rovnako kvalitného sortimentu, na spotrebiteľskú výchovu, na zdravé životné prostredie, na náhradu škôd a napokon právo byť vypočutý. Deň spotrebiteľov sa datuje od pamätného vystúpenia amerického prezidenta J. F. Kennedyho, ktorý sa 15. marca 1962 obrátil na Kongres s obhajobou spotrebiteľov. Podľa názoru jednej z najpovolanejších osôb v tejto oblasti na Slovensku, predsedníčky Fóra spotrebiteľov Marty Černej, sa u nás spotrebiteľské práva dostávajú vďaka médiám pomerne dosť do povedomia: "Stredný stav spotrebiteľov si už vie slušne poradiť pri nákupe akýchkoľvek výrobkov a je už aj trocha schopnejší pri reklamáciách. Ale, žiaľ, za posledné roky obchod ani výroba nepokročili v spotrebiteľsko-priateľskom prístupe. Pre nich je spotrebiteľ len na to, aby mu predali výrobky. Nechápu, že budúcnosťou obchodu a výroby sú sny a želania spotrebiteľov. Koľko obchodníkov a výrobcov sa hnevá, že sa ich tovary nemíňajú, a pritom nie sú schopní hľadať u seba, prečo je to tak." Len za minulý rok musela Slovenská obchodná inšpekcia pozastaviť predaj tovarov za vyše 369 miliónov korún. Je to dvojnásobný nárast oproti roku 1997 a trojnásobný v porovnaní s rokom 1996.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 561
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 279
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 065
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 243
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 845
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 415
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu