Čínska propagandistická kampaň o Tibete

Čína si v stredu pripomenula 40. výročie tibetského povstania zintenzívnením propagandy proti dalajlámovi a vyhláseniami o zlepšení životnej úrovni v Tibete za komunistickej nadvlády. Kampaň zahrnujúca oficiálne komentáre a fotografickú a výtvarnú výstavu

v Pekingu prišla ako reakcia na prosby duchovného vodcu, aby Čína pristúpila na rokovania o osude jeho himalájskej domoviny.

Denník Ľudu uverejnil komentáre popredného tibetského úradníka Raidiho, odsudzujúce dalajlámu, nositeľa Nobelovej ceny za rok 1989, ako "štváča" a "verný nástroj protičínskych síl". Zámorské vydanie denníka obvinilo dalajlámu z pokusu "vyvolať vzbury a teroristické činy" z indického exilu a ospievalo čínske reformy, ktoré nasledovali po krvavom povstaní a ktoré si kládli za cieľ ukončenie "feudalizmu a otroctva". "Tibetská spoločnosť pred demokratickou reformou bola temnejšia a krutejšia ako európsky systém nevoľníctva v stredoveku a pokojne ju možno nazvať jedným z najvážnejších porušení ľudských práv," napísal denník. Kritici čínskej nadvlády nad Tibetom tvrdia, že Peking systematicky ničí tibetskú kultúru a mučí mníchov a mníšky, ktorí podporujú dalajlámu. Podľa nich tiež vlny čínskych prisťahovalcov zmenili hlavné mesto Lhasu na nevýrazné, čínsky pôsobiace mesto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tisícky Tibeťanov zahynuli v boji s čínskymi komunistickými vojskami v ozbrojenom separatistickom povstaní, ktoré sa začalo 10. marca 1959. Dalajláma utiekol s väčšinou ministrov počas bojov 17. marca a založil "exilovú vládu" v Dharamšale v Indii na úpätí Himalájí. V stredu dalajláma vyzval na ukončenie nedôvery medzi Tibeťanmi a Číňanmi. "Táto nedôvera nezmizne zo dňa na deň. Stratí sa iba pri osobných stretnutiach a v úprimných rozhovoroch," povedal. Jeho predstavou je autonómia, nie nezávislosť pre Tibet.

Západný obchodník, ktorý pred týždňom navštívil Lhasu, tvrdí, že "je tam všade vojenská polícia" a prehľadáva strechy a ulice v snahe objaviť potenciálnych agitátorov. Ďalší návštevník, ktorý bol v tibetskom hlavnom meste v pondelok večer, opísal vojenské hliadky vystrojené na zásah proti demonštrantom a dodal, že príslušníci bezpečnosti navštevovali západných turistov na hotelových izbách. Prístup zahraničných novinárov do odľahlej himalájskej oblasti je prísne kontrolovaný.

SkryťVypnúť reklamu

(REUTERS)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 307
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 863
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu