BRATISLAVA (SME - tk) - Železniciam slovenskej republiky (ŽSR) vznikla v minulom roku v dôsledku zmluvného vzťahu medzi štátom a železnicou, na základe ktorého ŽSR zabezpečujú osobnú dopravu ako službu vo verejnom záujme, neuhradená strata z ekonomicky oprávnených nákladov vo výške 3,4 mld Sk. Keď k tomu prirátame stratu z minulých rokov, tak štát dlhuje ŽSR 11 mld Sk. Problém neuhradených nákladov v osobnej doprave sa však prenáša aj do roku 1999. Navyše, návrh štátneho rozpočtu na tento rok na krytie straty vyčlenil iba 2,210 mld Sk a zvyšná časť jej financovania je otázna. Ak štát nevyčlení dodatočné prostriedky, ŽSR sa nepodarí podľa slov generálneho riaditeľa A. Egyeda dosiahnuť v roku 1999 plánovaný vyrovnaný hospodársky výsledok. Nové vedenie ŽSR preto žiada, aby sa inštitút zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme nielen verejne deklaroval, ale aby zmluva vecne a účtovne vyjadrovala vzťah medzi dvoma subjektmi so všetkými dôsledkami.
Ďalším naliehavým problémom železníc je aj ich veľmi vysoká zadlženosť, ktorá v súčasnosti dosahuje takmer 30 mld Sk. ŽSR majú podľa A. Egyeda čo robiť, aby splácali alebo aspoň odsúvali staré záväzky a uhrádzali straty z finančných operácií, ktoré dosiahli v minulom roku výšku 2,8 mld Sk. Požičané peniaze však boli v prevažnej miere použité na prevádzku, a nie na rozvojové programy, ako to urobili České dráhy, ktorých zadlženosť dosahuje úroveň 47,5 mld Kč.
Nízka úroveň technickej infraštruktúry priamo vplýva na konkurencieshopnosť ŽSR vo vzťahu k iným železniciam a k iným druhom dopravy. Je preto nevyhnutné vykonať komplexnú reformu železníc. Avšak uskutočňovať reformu pri vysokej miere zadlženia a zároveň plniť náročný sociálny a investičný program nie je možné bez pomoci štátu. Tu majú dnes ŽSR veľkú šancu, pretože programové vyhlásenie vlády SR zaraďuje reštrukturalizáciu železníc medzi svoje priority. Vláda deklaruje tvorbu podmienok na efektívne financovanie infraštruktúrnych projektov z mimorozpočtových i súkromných zdrojov.
Vedenie ŽSR v súčasnosti pripravuje pre MDPT SR a vládu SR materiál popisujúci jednotlivé zámery na najbližšie štyri roky. Prvá časť hovorí o finančnej sanácii ŽSR, o nevyhnutnosti reštrukturalizovať úverové portfólio zmenou krátkodobých úverov na dlhodobé. V súčasnosti sa konajú rokovania o poskytnutí štátnej záruky na úver vo výške 300 mil. USD, ktorý sa použije na spomínanú reštrukturalizáciu. Druhá časť predkladaného materiálu obsahuje konkrétne kroky reštrukturalizácie ŽSR smerom k vytvoreniu akciovej spoločnosti v 100-percentnom vlastníctve štátu. Tretia časť sa týka rozvoja technickej infraštruktúry ŽSR.
Na financovanie uvedených programov je potrebné zabezpečiť ročné financovanie vo výške asi 3,5 mld Sk na modernizáciu dopravnej cesty a ďalších 3,5 mld Sk na modernizáciu koľajových vozidiel.
Ako pre denník SME povedal námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku D. Zelinka, ŽSR víta iniciatívu vlády SR získať výhodný úver 200 mil. EUR od európskej investičnej banky (EIB) na prefinancovanie projektov železníc a diaľnic a to, že predstava ŽSR v súvislosti s podmienkami úveru sa zhoduje s ponukou Svetovej banky. EIB je schopná financovať projekty 15 až 20-ročným úverom s 5-ročným odkladom za úrokovú sadzbu 4 percentá.