Štát dlhuje Železniciam SR už 11 mld Sk

BRATISLAVA (SME - tk) - Železniciam slovenskej republiky (ŽSR) vznikla v minulom roku v dôsledku zmluvného vzťahu medzi štátom a železnicou, na základe ktorého ŽSR zabezpečujú osobnú dopravu ako službu vo verejnom záujme, neuhradená strata z ekonomicky .

BRATISLAVA (SME - tk) - Železniciam slovenskej republiky (ŽSR) vznikla v minulom roku v dôsledku zmluvného vzťahu medzi štátom a železnicou, na základe ktorého ŽSR zabezpečujú osobnú dopravu ako službu vo verejnom záujme, neuhradená strata z ekonomicky oprávnených nákladov vo výške 3,4 mld Sk. Keď k tomu prirátame stratu z minulých rokov, tak štát dlhuje ŽSR 11 mld Sk. Problém neuhradených nákladov v osobnej doprave sa však prenáša aj do roku 1999. Navyše, návrh štátneho rozpočtu na tento rok na krytie straty vyčlenil iba 2,210 mld Sk a zvyšná časť jej financovania je otázna. Ak štát nevyčlení dodatočné prostriedky, ŽSR sa nepodarí podľa slov generálneho riaditeľa A. Egyeda dosiahnuť v roku 1999 plánovaný vyrovnaný hospodársky výsledok. Nové vedenie ŽSR preto žiada, aby sa inštitút zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme nielen verejne deklaroval, ale aby zmluva vecne a účtovne vyjadrovala vzťah medzi dvoma subjektmi so všetkými dôsledkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším naliehavým problémom železníc je aj ich veľmi vysoká zadlženosť, ktorá v súčasnosti dosahuje takmer 30 mld Sk. ŽSR majú podľa A. Egyeda čo robiť, aby splácali alebo aspoň odsúvali staré záväzky a uhrádzali straty z finančných operácií, ktoré dosiahli v minulom roku výšku 2,8 mld Sk. Požičané peniaze však boli v prevažnej miere použité na prevádzku, a nie na rozvojové programy, ako to urobili České dráhy, ktorých zadlženosť dosahuje úroveň 47,5 mld Kč.

Nízka úroveň technickej infraštruktúry priamo vplýva na konkurencieshopnosť ŽSR vo vzťahu k iným železniciam a k iným druhom dopravy. Je preto nevyhnutné vykonať komplexnú reformu železníc. Avšak uskutočňovať reformu pri vysokej miere zadlženia a zároveň plniť náročný sociálny a investičný program nie je možné bez pomoci štátu. Tu majú dnes ŽSR veľkú šancu, pretože programové vyhlásenie vlády SR zaraďuje reštrukturalizáciu železníc medzi svoje priority. Vláda deklaruje tvorbu podmienok na efektívne financovanie infraštruktúrnych projektov z mimorozpočtových i súkromných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu

Vedenie ŽSR v súčasnosti pripravuje pre MDPT SR a vládu SR materiál popisujúci jednotlivé zámery na najbližšie štyri roky. Prvá časť hovorí o finančnej sanácii ŽSR, o nevyhnutnosti reštrukturalizovať úverové portfólio zmenou krátkodobých úverov na dlhodobé. V súčasnosti sa konajú rokovania o poskytnutí štátnej záruky na úver vo výške 300 mil. USD, ktorý sa použije na spomínanú reštrukturalizáciu. Druhá časť predkladaného materiálu obsahuje konkrétne kroky reštrukturalizácie ŽSR smerom k vytvoreniu akciovej spoločnosti v 100-percentnom vlastníctve štátu. Tretia časť sa týka rozvoja technickej infraštruktúry ŽSR.

Na financovanie uvedených programov je potrebné zabezpečiť ročné financovanie vo výške asi 3,5 mld Sk na modernizáciu dopravnej cesty a ďalších 3,5 mld Sk na modernizáciu koľajových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Ako pre denník SME povedal námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku D. Zelinka, ŽSR víta iniciatívu vlády SR získať výhodný úver 200 mil. EUR od európskej investičnej banky (EIB) na prefinancovanie projektov železníc a diaľnic a to, že predstava ŽSR v súvislosti s podmienkami úveru sa zhoduje s ponukou Svetovej banky. EIB je schopná financovať projekty 15 až 20-ročným úverom s 5-ročným odkladom za úrokovú sadzbu 4 percentá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 597
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 330
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 720
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 153
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 357
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 860
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 889
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu