BRATISLAVA (SME - tk) - Podľa predstaviteľov Slovenského zväzu autobusovej dopravy sa obnova autobusov nepohne dopredu ani v roku 1999. Dopravcovia majú na tento účel k dispozícii vlastné zdroje vo výške asi 500 mil. Sk, pochádzajúce z odpisov všetkých štátnych podnikov autobusovej dopravy. Na pleciach dopravcov však leží úverová zaťaženosť z predchádzajúceho roku, keď podniky SAD kúpili 130 autobusov, a bude potrebné zabezpečiť splátky úverov z vlastných zdrojov. Znamená to, že na nákup nových autobusov ostane asi 250 mil. Sk a pri získaní dodatočných úverových zdrojov bude možné pre podniky SAD zakúpiť v roku 1999 asi 150 nových autobusov. Skutočná potreba sa však pohybuje na úrovni 500 kusov. Dopravcovia sa budú snažiť získať zdroje aj z rozpočtov miest a obcí vo forme účelových dotácií a zároveň navrhujú upraviť cenovú kalkuláciu tak, aby sa zvýšila ich zisková prirážka. Nejde pritom o ďalšie zvýšenie cestovného - riešiť by sa mala predovšetkým otázka širokého rozsahu zliav. Zväz dopravcov sa aj v tomto roku spolieha na bonifikáciu úrokových sadzieb, bez ktorých by podniky SAD nákup autobusov prostredníctvom komerčných úverov nezvládli. Podľa slov Františka Perutku, generálneho riaditeľa sekcie hospodárskej politiky MDPT SR, je však tento spôsob menej schodný, pretože SAD-ky už založili na úverové ručenie veľkú časť svojho majetku a v súčasnosti nemajú v podstate čím ručiť.
Tohtoročné dotácie zo ŠR na autobusovú dopravu sú v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšené o 100 mil. Sk na úroveň 1 mld Sk, neriešia však problém obnovy vozidlového parku. Časť zdrojov prinesie aj zvýšené cestovné platné od 1. februára 1999. MDPT SR hľadá aj ďalšie zdroje financovania, určitý postup by mal byť naznačený na sobotnom stretnutí premiéra Mikuláša Dzurindu s ekonomickými ministrami Vlády SR.
Podľa vyhlásenia slovenských výrobcov autobusov (Slovbus Nové Mesto nad Váhom, LIAZ Zvolen, S.A.O. Lučenec a Wusam Zvolen) platí jednoznačná výhodnosť uplatnenia slovenskej produkcie. Ide o reakciu na vyjadrenie Františka Kureja, štátneho tajomníka MDPT SR, ktorý vyhlásil, že rezort dopravy má v tomto roku prostriedky na nákup iba 20 autobusov a slovenskí výrobcovia budú musieť zvážiť, či bude ďalšie udržiavanie ich výrob efektívne. Vyslovil sa tiež za preferenciu českej značky Karosa. Predchádzajúce koncepcie výroby slovenských autobusov nekládli podľa neho dôraz na rozvoj zamestnanosti, pretože značná časť komponentov sa dováža.
Cieľom koncepcie slovenských producentov je ponuka sortimentu mestských, prímestských a diaľkových autobusov pri konkurenčne najnižšej cene. Tomu bude prispôsobená jednotná stratégia vývoja a výroby, unifikácia komponentov a súčiastkovej základne. Realizácia projektu výroby slovenských autobusov vytvára pri predpokladanej produkcii 300 autobusov ročne viac ako 2000 pracovných miest. V prevádzke SAD-iek je dnes 5500 autobusov, z ktorých 85 % je už daňovo odpísaných a po dobe životnosti. Priemerný vek autobusov prevádzkovaných v SR je 9,7 roka.