Správa V. Mitra o plnení úloh Slovenskej informačnej služby

Riaditeľ SIS Vladimír Mitro podal v parlamente 12. februára správu o činnosti SIS. Denník SME 18. februára zverejnil jej prvú časť. Včera po odtajnení sme priniesli pokračovanie tohto dokumentu a dnes uverejňujeme jeho záver. Utajené skutočnosti sú v ...

Riaditeľ SIS Vladimír Mitro podal v parlamente 12. februára správu o činnosti SIS. Denník SME 18. februára zverejnil jej prvú časť. Včera po odtajnení sme priniesli pokračovanie tohto dokumentu a dnes uverejňujeme jeho záver. Utajené skutočnosti sú v texte vyčiernené.

Markantným príkladom straníckeho zneužívania príslušníkov SIS na politickú činnosť boli telefonáty do Čiernej skrinky Rádia Twist a do diskusných relácií v televízii. Napr. službukonajúci príslušníci analytického SIS dostali pokyn od nadriadeného, aby telefonovali do uvedených relácií a prezentovali názory podporujúce vládnu politiku. Na tento účel bola vytvorená databáza rozhlasových a televíznych relácií vrátane databázy rozhlasových staníc. Bol dokonca zakúpený hlasový modulátor, ktorý slúžil na zmenu hlasu. Otázky boli zamerané najmä na diskreditáciu opozičných politických strán a ich predstaviteľov. Nerád, ale musím potvrdiť aj prepojenie SIS s organizovaným zločinom. Písomné vyjadrenie príslušníkov priamo potvrdzuje prepojenie vedenia služby prostredníctvom 52. oddelenia vnútorného spravodajstva SIS s osobami z prostredia organizovaného zločinu, ako boli napríklad bratia Eduard a Róbert D., Róbert H., Miroslav S. a ďalší. Podľa vyjadrenia príslušníka SIS bol rozpracovaný aj Ondrej H., a to z toho dôvodu, že údajne mal vzťah s dcérou bývalého premiéra. Od roku 1997 je nezvestný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

TUNELY CEZ KRYCIE FIRMY

Z ekonomického hľadiska bola SIS najvýraznejšie poškodená defraudáciami prostredníctvom niekoľkých akciových spoločností, ktoré boli zakrývané tým, že ide o činnosť krycích firiem, a teda o záujem služby. Na ich založenie a podnikateľskú činnosť sa použili finančné prostriedky SIS. Prostredníctvom týchto firiem sa nakupovali automobily, materiál, kancelárske vybavenie, výpočtová a spravodajská technika, ale napr. aj čistiace prostriedky, motorový olej a iné potreby. Firmy získavali sprostredkovateľskú províziu a vykonávali ďalšie podnikateľské aktivity v prospech služobných funkcionárov SIS. Všetky nákupy bežného tovaru sa realizovali priamym zadaním bez výberového konania, i keď neexistovali žiadne zákonné dôvody na takýto postup, teda neexistovali dôvody na utajenie obchodnej transakcie. SIS nemala a nemá úžitok zo zisku týchto firiem ani jej nepatria akcie týchto spoločností. V tejto súvislosti poznamenávam, že uvádzané názvy firiem sú skreslené z toho dôvodu, aby nedošlo k ekonomickým stratám ich obchodných partnerov. Bolo zistené, že bývalá riaditeľka ekonomicko-technického odboru SIS Mária P. a jej zástupca Dušan K. pod krytím operačného projektu Elisa z prostriedkov SIS založili vlastnú akciovú spoločnosť Brillife. Dušan K. riadil firmu a zabezpečoval jej chod a mzdové a prevádzkové náklady služby. Bývalý riaditeľ SIS I. Lexa dňa 15. januára 1996 schválil návrh na zakryté zabezpečovanie tovarov, služieb a prác v zmysle operačného projektu Elisa prostredníctvom spolupracujúcich právnických subjektov, a to spoločnosti Brillife a firmy Paster, ktorej spoluvlastníkom bol manžel Márie P. Spoluvlastníkom jednej z týchto firiem bol rodinný príslušník vedúceho funkcionára SIS. Za uplynulé obdobie do októbra 1998 SIS prostredníctvom uvedených firiem zakúpila rôzne druhy tovarov v objeme cca 140 mil. Sk. V rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi boli uvedené firmy oprávnené v zmysle rozhodnutia riaditeľa SIS účtovať cenu dodávaných tovarov až o 15 % vyššie, než bol cenový obchodný priemer tovarov na bežnom trhu. Zisk vytvorený z prostriedkov SIS navyšovaním cien dodávok tovarov bol prelievaný do iných firiem formou sprostredkovateľských provízií. Ďalšiu časť finančných prostriedkov vybrali bývalí príslušníci SIS Mária P. a Dušan K. z pokladne SIS a v rozpore s prepismi operačným projektom Elisa použili 12 800 000 Sk na úhradu akcií firmy, ktorá tlačí ceniny a tiež rozličné typy preukazov. Dokonca medzi týmito dokumentmi boli aj preukazy príslušníkov Policajného zboru SR, takže v súčasnosti existuje dôvodné podozrenie, že bývalí príslušníci SIS môžu používať takto získané policajné preukazy. Nadväzne po tejto transakcii došlo k zmene v predstavenstve firmy vyrábajúcej ceniny; členmi predstavenstva sa stali traja príslušníci SIS. Podobný personálny stav vznikol aj vo firme IDeA, ktorá funguje ako súkromná bezpečnostná služba a podľa predmetu podnikania by sa mala zaoberať aj sprostredkovaním informácií z verejných masovokomunikačných prostriedkov a periodík. Vznik tejto súkromnej bezpečnostnej služby a skutočnosť, že táto služba prevzala v roku 1998 kompletnú ochranu Slovenskej poisťovne a Istrobanky plne súvisí so snahou bývalého riaditeľa SIS a jemu blízkych osôb prostredníctvom vlastníctva akcií, dosadenia verných osôb do manažmentu úplne ovládnuť tieto finančné ústavy a ich prostredníctvom rad ďalších významných spoločností.

SkryťVypnúť reklamu

ZBROJNÝ ARZENÁL

Osobitnú zmienku si vyžaduje postup, akým sa realizovalo vyraďovanie zbrojného materiálu v SIS. Napr. pri vyraďovaní zbraní a streliva došlo k tomu, že boli vyradené aj nové typy pištolí, ktoré boli nakúpené v rokoch 1995 a 1996. Predovšetkým je však podozrivé, akým postupom došlo k vyradeniu takých zbraní ako napr. samopaly, guľomety, ostreľovačské pušky, pištole a revolvery. Pritom tieto zbrane boli v jednom prípade odovzdané do zberu ako kovový šrot za cenu 25 Sk, podotýkam slovom dvadsaťpäť korún slovenských. Táto suma musí vyvolať úsmev, najmä ak išlo o vyradenie 5 guľometov, 30 samopalov, 21 revolverov, 218 pištolí, 2 ostreľovačských pušiek, 6 malokalibroviek, vyše 74-tisíc nábojov a 7 útočných nožov. Nepochybne, že zbrane a muníciu nemohol prevziať žiaden pracovník Zberných surovín, aj keď existuje o tom doklad - účtenka zo zberne železného šrotu. Z toho dôvodu je obava, že došlo k nezákonnému zhromažďovaniu a ozbrojovaniu zo strany hlavného aktéra pri vyraďovaní zbraní Michala H. a skupiny, ktorá sa okolo neho zhromaždila. Michal H. je podozrivý aj z účasti na únose a zavlečení M. Kováča ml., ako aj z účasti na akciách proti politickej opozícii HZDS. Existujú tiež poznatky o jeho kontaktoch s osobami z prostredia organizovaného zločinu. Netreba azda ani pripomínať, že takýto spôsob nakladania so zbraňami by nebol možný bez súhlasu riaditeľa SIS.

SkryťVypnúť reklamu

MACHINÁCIE S AUTAMI

K porušovaniu predpisov dochádzalo pri vyraďovaní a predaji motorových vozidiel. Vozidlá SIS zvláštnej evidencie vedené na súkromné osoby boli preraďované do oficiálnej evidencie SIS a potom odpredané príslušníkom SIS, ktorí ich predtým používali na služobné účely. Vyskytli sa dokonca prípady, že vozidlá zvláštnej evidencie boli pridelené tajným spolupracovníkom SIS, ktorí sa podieľali na tzv. špeciálnych operáciách aktivitách SIS. Osobitne krikľavým prípadom je vyradenie 14 opotrebovaných, poškodených alebo typovo zastaraných motorových vozidiel, ktorých cenu odhadol znalec na sumu 630 000 Sk. Napriek odhadu znalca vozidlá boli na pokyn vedúceho funkcionára SIS Jaroslava S. údajne odpredané za cenu 13 450 Sk. Pokútnu transakciu realizoval príslušník služby Peter Z. tri dni pred ukončením služobného pomeru v SIS v októbri 1998. Fingovaným spôsobom v rozpore so zákonom o správe majetku štátu boli odpredané 4 motorové vozidlá SIS v zostatkovej hodnote 700 000 Sk už spomínaným súkromným firmám IDeA a Brillife a jedno vopred určenej súkromnej osobe. Riaditeľ SIS v priebehu roka 1998, z toho v dvoch prípadoch koncom septembra roku 1998 schválil ich vyradenie a bez uskutočnenia ponukového konania iným štátnym orgánom rozhodol o zaevidovaní týchto vozidiel na súkromnú osobu, ktorá ich odpredala uvedeným firmám. Aby sa zakryl pôvod vozidiel a skutočný kupujúci vozidla, boli zaevidované v evidencii motorových vozidiel iného okresu a potom spätne v Bratislave. Ešte 26. októbra 1998 rozhodol riaditeľ SIS o vyradení ďalších 6 motorových vozidiel, za ktoré zaplatila jedna fyzická osoba sumu 813 000 Sk. V súčasnosti už tri z týchto vozidiel sú evidované na spomínanú firmu IDeA.

SkryťVypnúť reklamu

ŠPEKULÁCIE S MAJETKOM

Pod zámienkou, že ide o tajných spolupracovníkov, v lete 1998 riaditeľ SIS schválil zapožičanie finančnej čiastky 1 milión Sk z prostriedkov služby na zakúpenie dvoch motorových vozidiel súkromným osobám, ktoré boli zamestnancami firmy IDeA. Všetky výdavky na prevádzku týchto vozidiel od júna do konca októbra 1998 vo výške 125-tis. Sk boli neoprávnene uhradené z finančných prostriedkov SIS. Na účely zakupovania vozidiel služby pre presne nešpecifikované iné osoby bol dokonca zmenený príslušný interný predpis riaditeľa SIS, pretože dovtedy neumožňoval nákup vozidiel iným osobám než príslušníkom informačnej služby na služobné účely. Novelizovaný predpis je v príkrom rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách, podľa ktorého prostriedky rozpočtu nemožno použiť na iné účely než na plnenie vymedzených úloh. K prípadom obohacovania služobných funkcionárov SIS patria tiež transakcie s nehnuteľnosťami. Príslušnému úradu vyšetrovania PZ SR bol odovzdaný prípad pokusu o prevod vily v Bratislave-Dúbravke z majetku Ministerstva vnútra SR do vlastníctva SIS a následný odpredaj tejto vily súkromnej osobe, ktorá má blízky vzťah s bývalým vysokým funkcionárom SIS Jaroslavom S. Ďalším príkladom, ako sa špekulovalo s majetkom SIS, sú objekty určené na potreby služby s krycím označením Chalupa a Chata - v skutočnosti rodinný dvojdom. V lete 1997 sa začalo s asanáciou opusteného rodinného domu a na uvoľnenom pozemku sa začala výstavba nového dvojdomu. Na jeho výstavbu sa investovalo z prostriedkov služby vyše 12 miliónov Sk, z toho doteraz 10 miliónov nebolo vyúčtovaných. Už v marci 1998 - prakticky po pol roku - služobní funkcionári SIS rozhodli o tom, že stavebne nedokončený objekt je potrebné odpredať cez realitnú kanceláriu. Vybraný súdny znalec určil cenu objektu vo výške 2 milióny Sk. Celú transakciu schválil bývalý riaditeľ SIS I. Lexa. I keď z doteraz nezistených dôvodov k odpredaju objektov Chalupa a Chata nedošlo, boli hrubo porušené predpisy hospodárenia s finančnými prostriedkami. Existuje dôvodné podozrenie z neoprávneného nakladania s finančnými prostriedkami SIS. Rovnaký druh podozrenia sa vzťahuje na vysokého funkcionára SIS Jaroslava S., ktorý v roku 1995 uzatvoril na doklady neexistujúcej osoby zmluvu s príslušným obecným úradom na kúpu objektu Beta v cene 1 100 000 Sk. Na ten účel bola z pokladne SIS vybraná uvedená suma v októbri 1995. V novembri 1996 však došlo k prevodu vlastníctva uvedenej nehnuteľnosti na súkromnú firmu Brillife za sumu

SkryťVypnúť reklamu

1 350 000 Sk. Výnos z tohto predaja, ktorý prevzal tento funkcionár SIS Jaroslav S. na jemu pridelený legalizačný doklad, nebol informačnej službe doteraz vydaný. V decembri 1997 sa príslušný úvar SIS stal nájomcom uvedeného objektu Beta s nevýhodnou nájomnou cenou 1660 Sk za meter štvorcový ročne v rozpore s príslušným cenovým výmerom o regulovaných cenách nájmu nebytových priestorov. V rozpore s uzatvorenou nájomnou zmluvou SIS za užívanie objektu a s tým spojené služby uhradila firme Brillife za rok 1998 o takmer 500-tisíc Sk viac, ako bolo dohodnuté v zmluve.

KŠEFTY S ARMÁDOU

V súvislosti so špekulatívnymi postupmi bývalého vedenia SIS vyvolávajú odôvodnené podozrenie prevody neupotrebiteľného majetku Armády SR na SIS. Ministerstvo obrany SR v septembri 1997 ponúklo službe prebytočnú výzbroj, techniky a materiál. Ponuku posúdil bývalý vysoký funkcionár SIS Jaroslav S., ktorý vyznačil v zozname položky podľa jeho názoru pre potreby služby zaujímavé. Medzi týmito označenými položkami boli napríklad: automiešač Tatra AM 369, ťahač T 148 (15 kusov), košele a blúzky kaki (21 932 kusov), blúzy pre motocyklistov (1085), okuliare pre motocyklistov (6000 kusov), hnedé poltopánky (4326 párov), opasky do nohavíc (4000 kusov), plášte do dažďa (5000 kusov). Azda zaujímavejšími boli položky týkajúce sa munície: strely kalibru 122 mm (20 000 kusov), náboje kalibru 7,62 (200 000 kusov), rozbušky Ž1 (50 tisíc kusov), bleskovnice NP1 (50 000 kusov) alebo pálniky P1 (100 000 kusov). V priebehu roku 1998 bolo postupne uzavretých 6 zmlúv medzi Úradom pre výzbroj, techniku a materiál MO SR a SIS, ktorá podľa týchto zmlúv mala prevziať vojenské rádiostanice, rádiolokátor, veľkokapacitné nádrže na pohonné látky a materiál podobného druhu. SIS prevzala od Armády SR opotrebovaný materiál, nefunkčný a pre službu zbytočný v hodnote 8 201 836 Sk. Bol uložený v priestoroch SIS a v súčasnosti mimoriadne zaťažuje službu náročnosťou na skladovacie priestory, ošetrovanie a vykonávanie inventarizácie. K prevodu 20 000 striel kalibru 122 mm do SIS nedošlo iba z toho dôvodu, že tesne pred jeho realizáciou Ministerstvo obany SR požadovalo odplatný prevod týchto striel. Pri dopravnej nehode poškodený automobil Audi A6 - prevodom nadobudnutý od Armády SR - bol neskôr predaný súkromnej firme IDeA. Z uvedeného je zrejmé, že prevedená technika, výstroj a ostatný materiál nemohli byť určené na plnenie zákonných úloh SIS, teda pri získavaní, sústreďovaní a vyhodnocovaní informácií.

SkryťVypnúť reklamu

FUNKCIONÁROVA SPRENEVERA

Ani pri nákupoch špeciálnej spravodajskej techniky sa nedodržiavali predpisy a zákon, čo ilustruje príklad: v mesiacoch apríl a máj 1998 vedúci funkcionár SIS Jaroslav S. a riaditeľka jeho kancelárie svojvoľne vybrali z pokladne SIS sumu 18 miliónov Sk. Finančné prostriedky vyúčtoval vysoký funkcionár SIS Jaroslav S. doložením faktúry na nákup špeciálnej spravodajskej techniky, ktorú uhradil až v októbri 1998. Odborným posúdením cien dodanej techniky bolo zistené, že jej cena na faktúre bola nadhodnotená o 100 %. Z uvedeného vyplýva podozrenie, že po dohode s dodávateľom boli spreneverené finančné prostriedky vo výške 9 mil. Sk. Okrem toho spomínaný vysoký funkcionár SIS neoprávnene disponoval s finančnou čiastkou 18 miliónov Sk počas obdobia 5 mesiacov. Pri preverovaní celej záležitosti vzniklo tiež podozrenie, že na pokyn tohto funkcionára bolo nakúpené podstatne viac techniky, ako sa uvádza na faktúre a táto špeciálna spravodajská technika navyše nebola zaevidovaná. Pokiaľ ide o spravodajskú techniku, rovnaké podozrenie vyvoláva prípad straty prístrojov na nočné videnie a špeciálnej rádiostanice v hodnote 2 900 000 Sk, ku ktorej došlo za podozrivých okolností v marci 1998. V posledných mesiacoch roku 1998 do nástupu nového vedenia SIS došlo k mnohým stratám a krádežiam výpočtovej a spravodajskej techniky, pričom v niektorých prípadoch už boli získané poznatky, že išlo o fingované straty a krádeže, a preto budú odovzdané orgánom činným v trestnom konaní. Bývalé vedenie SIS riešilo tieto prípady benevolentne, a to najmä odpismi v neprospech štátu. Takéto rozhodnutia o odpise škody nemôžu byť právoplatné, a preto sa budú nimi zaoberať kontrolné orgány služby v zmysle platných predpisov.

SkryťVypnúť reklamu

AJ RIADITEĽ SI PRILEPŠIL

V súvislosti so stratami spravodajskej techniky pri inventarizácii sa zistilo, že dňa 20. septembra 1997 vtedajší riaditeľ SIS osobne prevzal prenosné monitorovacie zariadenie, ktoré umožňovalo odpočúvanie mobilných telefónov systému NMT v hodnote cca 250 000 Sk. Absolvoval tiež odborné zaškolenie na používanie tohto zariadenia. Doteraz bývalý riaditeľ SIS I. Lexa ani po odchode z funkcie toto odpočúvacie zariadenie nevrátil. Nedostatky uvádzané v tejto správe svedčia o tom, že bývalé vedenie SIS v mnohých prípadoch ignorovalo dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri nakladaní s majetkom a finančnými prostriedkami. Podozrenia zo sprenevery finančných prostriedkov vysokej hodnoty a účelové prevody majetku potvrdzujú vedomé porušovanie zákonnosti. Značnou mierou na doteraz zistených nedostatkoch sa podieľal nefunkčný kontrolný systém, ktorý sa zaoberal len formálnou stránkou dodržiavania predpisov namiesto skúmania opodstatnenosti, hospodárnosti a efektívnosti vynakladaných finančných prostriedkov z rozpočtu a zákonnosťou rozhodnutí príslušných služobných funkcionárov. V ostrom kontraste s uvádzaným plytvaním finančných a materiálnych prostriedkov je skutočnosť, že prevažná časť spravodajských útvarov SIS je veľmi slabo materiálovo vybavená. Používa zastaranú výpočtovú techniku, automobilový park a je nedostatočne vybavená spravodajskou a špeciálnou spojovacou technikou.

SkryťVypnúť reklamu

FIKTÍVNE VÝPLATY

Charakteristickým prípadom porušovania zákona a interných pridpisov SIS bola činnosť príslušníka SIS plk. RSDr. Dezidera K. V období od 1. 5. 1995 do 31. 10. 1998, ktorý bol zaradený ako služobný funkcionár odboru ekonomicko-technického zabezpečenia a evidencie rozviedky SIS. V rozpore so svojím zaradením v rozviedke vykonával spravodajskú činnosť na úseku tzv. vnútorného spravodajstva v súčinnosti s vybranými príslušníkmi sekcie kontrarozviedky SIS, čo okrem iného dokazuje spravodajský spis s krycím menom Tarak. Podľa zachovanej dokumentácie jeho činnosť bola zameraná na získavanie informácií o politikoch bývalej opozície. Plk. RSDr. Dezider K. na pokyn riaditeľa SIS I. Lexu plnil tzv. špeciálne spravodajské úlohy, čo bolo v rozpore s $ 2 ods. 2 zákona NR SR č. 46/1993 Z.z. o SIS a tiež článkom 15 nariadenia riaditeľa SIS č. 22/1993 o organizačnom poriadku služby. V prípade Dezidera K. bolo tiež zistené, že menovaný evidoval ako príslušníka SIS fiktívnu osobu, na ktorú vykázal vyplatenie finančných prostriedkov v celkovej sume 533 065 Sk. Okrem toho bol Deziderovi K. poskytnutý v období od februára 1996 do októbra 1998 nezúčtovateľný spravodajský paušál v celkovej výške 80 000 Sk. K doteraz zisteným poznatkom o činnosti Dezidera K. možno konštatovať, že trestnoprávnu zodpovednosť za uvedenú činnosť majú v plnej miere aj bývalý riaditeľ SIS I. Lexa a riaditeľ rozviedky SIS Rudolf Ž. Nešlo však o jediný prípad vykazovania fiktívnych príslušníkov SIS. V personálnej evidencii sekcie vnútorného spravodajstva SIS bolo zistené, že ako príslušníci SIS bolo v období od októbra 1995 do októbra 1998 vedených 12 osôb, ktoré sa nenachádzajú v evidencii obyvateľstva SR. Na uvedené osoby neboli otvorené žiadne spravodajské spisy a ich mená sú fiktívne. Preto je odôvodnené podozrenie, že ich riadne výplaty preberali príslušní spravodajskí dôstojníci a použili ich na vlastnú potrebu, resp. iné účely v rozpore so zákonom. Celkove ide o sumu 3 697 793 Sk na mzdách a 140 500 Sk na odmenách. Bolo zistené, že mzdy pre fingovaných legalizantov SIS preberali: príslušník SIS Michal H., ktorý je podozrivý z účasti na únose a zavlečení M. Kováča ml., ďalej bývalý riaditeľ kontrarozviedky SIS Ľubomír K. a tiež bývalý námestník riaditeľa SIS Jaroslav S. Podľa získaných poznatkov časť takto získaných prostriedkov sa použila na vyplácanie odmien osobám, ktoré sa podieľali na nelegálnych aktivitách SIS. Ďalším príkladom zneužitia predpisov je postup analytického príslušníka útvaru vnútorného spravodajstva Jozefa M SIS, ktorý nemal oprávnenie a dôvod, aby používal finančné prostriedky určené na spravodajskú činnosť. Napriek tomu jeho nadriadený sekcie vnútorného spravodajstva Ľubomír K. schválil takéto výdavky, podložené len jeho čestnými vyhláseniami. Za obdobie 15 mesiacov išlo o sumu takmer pol milióna korún. Na zakrytie tejto činnosti bol skartovaný hlavný spravodajský spis a jeho finančná časť bola pričlenená k inému, ešte rozpracovávanému spravodajskému spisu.

SkryťVypnúť reklamu

PORUŠOVANIE NORMOU

Porušovanie interných noriem SIS bývalým vedením sa stalo vlastne normou vo fungovaní služby, čo potvrdzovala aj prax pri vyžadovaní, vyhotovovaní, používaní a evidovaní legalizačných dokumentov, ktoré používajú príslušníci SIS na utajenie svojej príslušnosti k SIS (napr. policajné preukazy, osobné identifikačné karty alebo cestovné pasy). Bola zistená výroba neevidovaných legalizačných dokumentov takéhoto druhu. Medzi osobami zodpovednými za porušovanie predpisov o legalizačných dokumentoch bol vysoký funkcionár SIS Jaroslav S., ktorý vydal príkaz na ich výrobu bez ich riadneho zaevidovania, umožnil neoprávneným osobám používať legalizačné dokumenty vydané SIS a legalizačné dokumenty do času ukončenia služobného pomeru k SIS nevrátil. Rovnako boli v mnohých prípadoch porušené predpisy pri strate alebo odcudzení legalizačných dokumentov, čo sa vzťahuje najmä na obdobie september - október 1998, keď sa vyskytlo najviac takýchto prípadov. Pri kontrole sa zistilo, že v 49 prípadoch došlo k strate, odcudzeniu alebo k ponechaniu legalizačných dokladov. Možno odôvodnene vyjadriť podozrenie, že tieto doklady môžu byť zneužité neoprávnenými osobami na vykonávanie trestnej činnosti. Zneužitie legalizačných dokladov potvrdzujú zistenia, že už došlo k odpredaju konšpiračných bytov, vedených na legalizačné dokumenty. Za takéhoto stavu porušovania zákonov a interných právnych noriem v službe ani neprekvapuje, že bývalé vedenie SIS nerešpektovalo ani lustračný zákon, ktorý na Slovensku platil do 31. decembra 1996. Bývalí príslušníci ŠtB tvorili vysoké percento v riadiacich funkciách. Podľa doterajších zistení do služobného pomeru bolo prijatých vyše 80 bývalých príslušníkov operatívnych zložiek ŠtB, z toho minimálne polovica v období platnosti lustračného zákona, teda do konca roku 1996. Niektorí uviedli do osobných spisov nepravdivé údaje, ktorými zatajili svoju minulosť v zložkách ŠtB. Do služobného pomeru boli získavaní okrem iného i prísľubom, že za činnosť v SIS získajú tie sociálne nároky, ktoré im na základe zákona nepatrili, teda odchodné, príspevok za službu, resp. výsluhový príspevok. Po voľbách v septembri 1998 mnohí odišli zo služby s vysokým odchodným a nárokom na príspevok za službu. Z prostriedkov SIS im bolo vyplatené odchodné v celkovej sume vyše 20 miliónov Sk. Každý mesiac sa týmto bývalým príslušníkom vyplácajú tzv. príspevky za výsluhu rokov, ktoré predstavujú celkovú sumu vyše 800 000 Sk mesačne, z toho asi 500 000 Sk dostávajú bývalí príslušníci ŠtB, prijatí do služobného pomeru k SIS v rozpore s lustračným zákonom. Predkladaná správa prezentuje iba čiastkové poznatky o nezákonnej činnosti SIS v období od apríla 1995 do októbra 1998. Už tri mesiace prebieha proces preverovania činnosti služby v uvedenom období a každý deň prináša nové a nové negatívne zistenia. Preto odôvodnene možno predpokladať, že skutočný rozsah porušovania zákonnosti je omnoho rozsiahlejší ako fakty spomínané v tejto správe.

SkryťVypnúť reklamu

SIS V SLUŽBÁCH HNUTIA

SIS v období od apríla 1995 do októbra 1998 si neplnila úlohy vo veciach ochrany ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu v rozsahu vymedzenom zákonom NR SR č. 46/1993 Z.z. Bola zneužívaná na ovplyvňovanie politického života na Slovensku, na presadzovanie ekonomických a mocenských záujmov úzkej skupiny osôb, ktoré boli lojálne vláde. Fungovala ako spravodajská služba vládneho hnutia, ktorému pomáhala udržať sa pri moci za každú cenu, porušovanie zákonov nevynímajúc. Za tento stav nesú plnú zodpovednosť vedenie a riadiaci funkcionári služby. Práve tým, že aktivovali bývalých príslušníkov ŠtB, určili charakter činnosti SIS. Je celkom príznačné, že bývalí príslušníci ŠtB zastávali väčšinu vedúcich funkcií v službe, a to najmä na úseku vnútorného spravodajstva. Spravodajská služba nadobudla charakter totalitnej tajnej služby, ktorá chcela kontrolovať takmer všetko. Nielen informačne kontrolovať celú spoločnosť, ale aktívne zasahovať do politického života a ovplyvňovať dianie v krajine v prospech záujmov jednej politickej skupiny. Rovnakým príznakom totalitného charakteru spravodajskej činnosti SIS bolo vnímanie opozície ako nepriateľa štátu, ktorý potenciálne ohrozuje jeho ústavné zriadenie, územnú celistvosť a zvrchovanosť. Predkladaná správa naznačuje, že pôsobenie SIS v najbližšom období nebude prebiehať v jednoduchých podmienkach. Po nástupe nového vedenia v novembri 1998 sa uskutočňujú zmeny v organizácii a štruktúre služby. Ide predovšetkým o redukovanie podporných útvarov a rozšírenie spravodajských zložiek, ktoré by mali väčšou mierou ako doteraz pôsobiť na úseku boja s vysoko organizovaným zločinom, organizovaným terorizmom, pri získavaní informácií o skutočnostiach spôsobilých vážne ohroziť a poškodiť hospodárske záujmy SR, ako aj pri ohrození alebo úniku údajov obsahujúcich skutočnosti, ktoré sú predmetom štátneho tajomstva. Reforma a očistenie SIS si vyžiadali zaradenie do záloh väčšieho počtu príslušníkov SIS. Ich zaradenie sa postupne zákonným spôsobom rieši, pričom sú zohľadňované potreby a záujmy služby. Chcem zdôrazniť, že sme pripravení riešiť aj jednu špecifickú úlohu, ktorá súvisí s tým, že v minulom období - za bývalého vedenia služby - došlo k fingovaným stratám a neevidovaným nákupom spravodajskej techniky, k stratám legalizačných dokladov a tiež fingovaným skartáciám spravodajských spisov. Máme určité poznatky, že tieto skutočnosti súvisia s prípravou na nezákonnú spravodajskú činnosť. Nepreceňujeme tento problém, ale hovorím o ňom nahlas, pretože považujem za svoju povinnosť informovať o tom poslancov NR SR. Ak by vznikla akútna potreba riešiť ho operatívnymi prostriedkami, potom budeme konať v súčinnosti s orgánmi Policajného zboru SR, ktoré sú na to určené podľa zákona. Dovoľte mi, aby som záverom požiadal všetkých poslancov NR SR o spoluprácu, ktorej cieľom je ochrana ústavného zriadenia, vnútorného poriadku a bezpečnosti štátu. Osobitne si dovoľujem vyjadriť presvedčenie, že Výbor NR SR na kontrolu činnosti SIS mi bude účinne pomáhať v tom, aby služba plnila svoje úlohy pri dosahovaní týchto cieľov čo najúčinnejšie a v prospech všetkých občanov SIS bez ohľadu na ich stranícku príslušnosť, politické presvedčenie, národnosť, náboženstvo alebo sociálne postavenie. Verím, že všetkým nám ide o to, aby naša vlasť bola demokratickým a prosperujúcim domovom pre všetkých, ktorí na Slovensku žijú.

SkryťVypnúť reklamu

(Koniec)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 323
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 795
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 214
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 614
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 385
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 130
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 753
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu