Ak sa Tatra Airu nepodarí vyriešiť otázku 88-miliónového dlhu, bude nútený vyhlásiť bankrot

BRATISLAVA (SME - tk) - Po siedmich rokoch činnosti musela spoločnosť Tatra Air 16. februára 1999 prerušiť svoju činnosť a nechať obe lietadlá odstavené na letiskovej ploche bratislavského letiska. Spoločnosť dovtedy vykonávala pravidelnú vnútroštátnu ...

BRATISLAVA (SME - tk) - Po siedmich rokoch činnosti musela spoločnosť Tatra Air 16. februára 1999 prerušiť svoju činnosť a nechať obe lietadlá odstavené na letiskovej ploche bratislavského letiska. Spoločnosť dovtedy vykonávala pravidelnú vnútroštátnu a medzinárodnú leteckú dopravu do Košíc, Prahy a Zürichu. Napriek ubezpečeniam zainteresovaných ministerstiev, ktoré ponúkli spoločnosti pomoc a podporu, sa nepodarilo doteraz dosiahnuť žiaden pokrok. Na zlej finančnej situácii podniku sa podieľa aj neúmerné zvýšenie prevádzkových nákladov vyplývajúce zo vstupu SR do spoločenstva Eurocontrol. Tieto náklady si však prepravca nemohol premietnuť do ceny leteniek, čím sa jeho strata iba prehĺbila. Prečo teda Tatra Air nelieta?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Celá kauza sa začala v roku 1992, keď Tatra Air doviezol na dočasný záznam lietadlá Saab 340B vyrobené v roku 1989. Boli používané na verejnú dopravnú službu 7 rokov. Problémy začali koncom roka 1998, keď Colný úrad Bratislava zmrazil účty a peňažné prostriedky Tatra Airu vo výške takmer 15 mil. Sk a previedol ich na svoj účet. Rozhodol sa tak na základe skutočnosti, že nebolo zaplatené clo a DPH za dovoz dvoch uvedených lietadiel. Colný úrad Bratislava postupoval v súlade s platnou legislatívou, čo potvrdil aj Karel Němec, člen predstavenstva spoločnosti a zároveň obchodno-prevádzkový námestník Tatra Airu, a. s., avšak dodal, že chybu je potrebné hľadať práve v konštrukcii danej legislatívy. Tatra Air preukázal orgánom štátnej správy, že ani jeden dopravca v Európe neplatí clo za lízovanú techniku. SR tiež odsúhlasila v roku 1995 nezaťažovať clom výrobky európskeho pôvodu. Lietadlá Saab boli vyrobené vo Švédsku, čiže danú podmienku spĺňajú. Štátna správa však trvala pri obnove colného konania v roku 1998 na aplikácii zákona platného v roku 1992 a zaťažila Tatra Air retroaktívne aj platbou DPH, hoci zákon o DPH je platný až od 1. januára 1993. Lietadlá boli dovezené v roku 1992, čiže pred účinnosťou zákona. Na túto skutočnosť sa odvolávajú aj zástupcovia Tatra Airu. Uvedeným spôsobom vyrubený colný dlh dosiahol sumu 88 mil. Sk. Z toho 66,5 mil. Sk trvorí dlh, samotné clo je 21,5 mil. Sk. Tatra Air žiadal splácanie sumy formou mesačných splátok, štátna správa však doteraz uvedenú možnosť neodsúhlasila. Ako ďalej uviedol Karel Němec, colný úrad prejavil ochotu tento problém riešiť, v súčasnosti sa však hrá s danou záležitosťou pingpong medzi ministerstvom financií a už spomínanýn colným úradom. Po zmrazení účtov 27. novembra 1998 tržby za letenky cestujúcich išli priamo na účet colnice. Tatra Air sa takto dostal do situácie, keď bol nútený pozastaviť činnosť z dôvodu neschopnosti splácať lízingové splátky majiteľovi prenajatých lietadiel, spoločnosti Saab Aircraft Company. Táto následne požiadala o vymazanie oboch lietadiel z registra SR. Nato začal Letecký úrad SR vo veci správne konanie, vydal predbežné opatrenie na ochranu majetku a zakázal lety. Tatra Air nedostal počas celej svojej existencie od štátu ani korunu, teraz však potrebuje na záchranu pomoc od štátu. Všetci zástupcovia Tatra Airu sa nakoniec zhodli na tom, že ak sa nepodarí vyriešiť otázku už spomínaného 88-miliónového dlhu, spoločnosť bude nútená vyhlásiť bankrot.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu