KOŠICE (SME - kj) - Poverený generálny riaditeľ spoločnosti Inžinierske stavby, a. s. Košice (IS), Stanislav Rákoš, ktorý bol do tejto funkcie uvedený koncom januára, poverený finančný riaditeľ Anton Maník a obchodno-technický riaditeľ Vojtech Riník na včerajšom stretnutí s novinármi informovali o výsledkoch hospodárenia IS za uplynulý rok. Kým ešte v roku 1997 hrubý zisk predstavoval približne 100 miliónov korún, hlavne v dôsledku strát z finančných operácií za vlaňajšok hospodársky výsledok dosiahol iba hrubých 45 miliónov. Na poklese sa podpísali v prvom rade prijaté úvery, keďže mesačne zaplatia len na úrokoch okolo päť miliónov korún.
"Naše najväčšie problémy by sa dali pomenovať jediným slovom - peniaze," skonštatoval S. Rákoš. "Trápi nás to, čo iné veľké stavebné firmy. Keby nám prišla aspoň polovica pohľadávok, mohli by sme pokojne vyhlásiť, že situácia je dobrá. K včerajšiemu dňu evidujeme 495 mil. korún v pohľadávkach po lehote splatnosti, spolu pohľadávky predstavujú 534 mil. Našou prvoradou úlohou je finančná stabilizácia firmy," dodal.
Najväčšími dĺžníkmi Inžinierskych stavieb sú Slovenská správa ciest - 127 mil. (a to ešte začiatkom mesiaca dlh predstavoval 204 mil. korún), Magistrát mesta Košice - 29 mil. a plynári ČKD DIS - 34 mil. Sk. Voči Cestným stavbám, ktoré sa podieľajú na výstavbe diaľničného úseku Červený rak - VSS, evidujú pohľadávky vo výške 34 mil., po vzájomnom odpočte pohľadávok táto suma predstavuje 20 mil. korún. Výstavba ciest a diaľnic sa na celkových výkonoch IS v minulom roku podieľala asi 60-timi percentami. Pokračovanie týchto projektov alebo ich útlm bude mať preto priamy dosah aj na IS.
V minulom roku dosiahnuté výkony predstavovali objem 2,3 mld korún, čo je zhruba na tej istej úrovni, ako v predchádzajúcom roku. Prevádzkové úvery dosiahli 336 miliónov korún pri 24 až 26-percentnej úrokovej miere. Prostredníctvom nich sa podarilo vytvoriť rezervy na obnovu strojového a dopravného parku.
V minulom roku predstavovala priemerná mesačná mzda vrátane manažmentu 11 663 korún, mimo neho bol hrubý zárobok 10 675 korún. Na vyrovnanie 135 zamestnancov, ktorí budú uvoľnení v najbližších dňoch, je potrebných 4,45 mil. Sk. Okrem dvojmesačného odstupného majú podľa kolektívnej zmluvy nárok aj na mimoriadne a osobné odmeny v závislosti od odpracovaných rokov.
V tomto roku IS plánujú pokračovať vo výstavbe desaťkilometrového úseku diaľnice D1 Važec-Mengusovce, aj keď pôvodne plánovaný 900-miliónový balík na tento účel bude krátený. Takisto je v pláne diaľničná stavba Fričovce, dokončenie Širokého a Behároviec z východného portálu Braniska, tranzitný plynovod, dokončenie čističky odpadových vôd v Košiciach, stavby pre povodie Bodrogu a Hornádu - úprava Uhu a Hornádu v Košiciach, ako aj úprava Torysy po povodniach. V Košiciach sa plánuje dokončenie parkoviska, v Zemplínskej Novej Vsi vodovod. Stavať sa budú aj kompresorové stanice vo Veľkých Kapušanoch a Jablonove. Podľa generálneho riaditeľa, aj keď na niektorých stavbách dôjde k útlmu, s úplným odstavením prác sa však nepočíta ani na jednej stavbe.
S. Rákoš za kladný moment označil fakt, že doposiaľ boli vyplatené mzdy zamestnancom v plnom rozsahu, hoci zabezpečenie výplat ich stojí enormné množstvo úsilia. IS sú po VSŽ druhým najväčším zamestnávateľom v Košiciach. Avšak kým ešte v júli minulého roku zamestnávali 2230 zamestnancov, začiatkom tohto roka to už bolo len 1924. V snahe predísť ďalšiemu prepúšťaniu prešli na štvordenný pracovný týždeň. Ani napriek tomuto opatreniu prepúšťanie s najväčšou pravdepodobnosťou nebudú môcť v plnej miere eliminovať, zamestnanosť bude totiž závisieť v prvom rade od toho, aký objem prác budú môcť v tomto roku IS realizovať. "Ťažko predvídať ďalší vývoj, keď nevieme, či budú platiť zmluvné objemy. Ak nebudú, budeme musieť prepustiť možno sto, možno tisíc ľudí," dodal S. Rákoš.
V súčasnosti sa na odchod pripravuje 135 zamestnancov. Prepúšťanie sa dotkne najmä tých, ktorí majú nárok na predčasný starobný dôchodok. V tejto skupine sú však aj odborníci, ktorí v podniku odpracovali vyše 30 rokov.