Dvadsaťpäť víťazstiev na Veľkých cenách formuly 1 premenil na tri majstrovské tituly. V rokoch 1975 a 1977 na aute Ferrari, v roku 1984 na McLarene. V lete roku 1976 prežil na Veľkej cene Nemecka na okruhu Nürburgring ťažkú haváriu, keď ho z horiaceho auta duchaprítomne vytiahol Arturo Merzario. Táto havária poznačila jeho tvár, no i naďalej zostal verný svojej životnej láske, ktorú neskôr rozšíril na iné rýchle stroje - lietadlá. Lauda Air sa stal celosvetovým pojmom. Dnes jeho majiteľ - Niki Lauda oslavuje 50 rokov.
m Ako vyzerá malá rekapitulácia v deň vašich abrahámovín?
"Niektoré veci by som dnes riešil inak, no v podstate som spokojný. Nikdy som sa nezvykol sťažovať na osud."
m Nebrali ste haváriu z Nürburgringu ako varovanie "zhora"?
"Priznám sa, vtedy som pocítil dotyk smrti. Sám neviem, kde som našiel silu pokračovať. Nejako rýchlo som sa však z toho dostal. To viete, organizmus bol ešte mladý a rýchlo sa zregeneroval."
m Napokon ste v tej sezóne skončili druhý, len bod za víťazným Jamesom Huntom...
"Trochu ma to škrelo, ale keď si uvedomím, čo som prežil, tak som si nesťažoval. Už dávnejšie som prišiel na to, že je to len šport..."
m ...dotovaný patričnými peniazmi.
"To patrí k tomu, no vtedy sa až také veľké peniaze vo formule 1 netočili."
m Vytvorili ste pojem "profesora" formuly 1, ktorý trpezlivo čakal na svoju príležitosť. Nemyslíte si, že dravšou jazdou by ste získali ešte viac?
"Alebo aj menej... Podobný typ ako ja bol Alain Prost. Dostatočne rýchly, dostatočne obozretný. Na svoju príležitosť si treba trpezlivo počkať a potom neočakávane udrieť."
m Koho by ste vyzdvihli z dnešnej generácie?
"Kedysi som nazval géniom druhej polovice 90. rokov Michaela Schumachera. Hoci to niekoľkokrát svojimi nepochopiteľnými manévrami poprel, stále si myslím, že je pretekársky najtalentovanejší. Profesora by som však asi nenašiel."
m V tejto sezóne uplynie dvadsať rokov od posledného majstrovského titulu pre Ferrari. Skončí sa tohto roku dlhoročný pôst?
"Zdá sa, že šéfkonštruktér Ross Brawn dotiahol Ferrari na technickú úroveň McLarenu. Vymenili pneumatiky (z Goodyear prešli na Bridgestone - pozn. aut.), šéf tímu Jean Todt vytvoril konkurencieschopnú spoločnosť. O Schumacherovi som hovoril, Irvine je kvalitnou dvojkou. Mám však niekedy dojem, že im občas chýba racionálnejší prehľad v kľúčových situáciách."
m V posledných rokoch ste boli poradcom vo Ferrari, no hovorí sa, že ste sa nerozišli s Ferrari v dobrom...
"Nebudem komentovať."
m Váš niekdajší šéf z McLarenu Ron Dennis vás pred dvoma týždňami pozval do Bracelony, kde vám ponúkol miesto v dvojsedadlovom špeciále. Ako sa posunula výbava monopostu od vašich čias?
"Prudko akcelerovala elektronika, zvýšila sa pasívna bezpečnosť pilotov. Ron mi týmto darčekom k päťdesiatinám urobil veľkú radosť."
m Na špeciáli išli s vami aj vaši synovia Lukas a Matthias. Zdedil niektorý z nich otcove pretekárske gény?
"Zdá sa, že do monopostu nezasadnú, i keď starší Lukas jazdí motokáry a motokros."
m Pred časom sa veľa popísalo o vašom rozchode s manželkou Marlene. V poslednom období vás však čoraz častejšie vídať na verejnosti spolu.
"Niečo sme si vydiskutovali, niečo navzájom pochopili. Ona žije s deťmi v Španielsku, ja sa starám o svoju firmu v Rakúsku. Takto nám to vyhovuje a keď sa potom stretneme, je to celkom príjemné."
m Ako sa darí spoločnosti Lauda Air?
"Minuloročná celosvetová kríza v leteckom priemysle sa mierne dotkla aj nás, no zatiaľ je to znesiteľné."
m Osobné prianie k dnešným narodeninám?
"Zdravie pre moje deti a pre mňa. Úspechy pre spoločnosť Lauda Air a ešte vyššiu sledovanosť formuly 1. No a na záver by som si prial, keby na svete bolo menej krivdy."
ĽUDO PETRÁNSKY ml.