BRATISLAVA (SME - tk) - Mnohé stavebné firmy podieľajúce sa na doterajšej výstavbe diaľnic sú dnes na kolenách. Príčinou je utlmenie diaľničnej výstavby. K tomu sa pripojila aj neschopnosť Slovenskej správy ciest (SSC), ktorá v tomto prípade zastupuje štát, plniť voči nim zmluvné záväzky.
V roku 1998 vyčlenil štátny rozpočet na výstavbu diaľnic 10 mld Sk, s ktorými sa pri výkone prác aj reálne počítalo. Avšak skutočné zdroje, ktoré sa na tento účel podarilo získať, boli o 1,6 mld Sk nižšie. Ich celá výška pochádzala zo zahraničných úverov. Nomura poskytla 6,8 mld Sk, nemecká banka KFW 1,7 mld Sk. Boli nám poskytnuté na základe štátnej záruky. Takto získaná suma predstavovala zhruba 8,5 mld, výška neuhradených faktúr voči dodávateľom teda v predchádzajúcom roku dosiahla 1,6 mld Sk. Štát ako hlavný investor výstavby diaľničnej siete od konca januára tohto roka do dnešných dní uhradil za tieto práce z dodatočných zdrojov SSC ďalších 500 mil. Sk. Tie sa však po získaní úverov na rok 1999 budú musieť do rozpočtu SSC vrátiť, pretože sú účelovo viazané na zabezpečovanie iných činností SSC a na "čiastočné zaplátanie" tohto dlhu boli použité iba dočasne. Dlh po tejto úhrade teda ešte stále predstavuje približne 1,1 mld korún.
Na rok 1999 požadoval Štátny fond cestného hospodárstva (ŠFCH), podľa slov jeho predsedu Vincenta Markuša, zo štátneho rozpočtu na diaľničnú výstavbu pôvodne 8,8 mld Sk, pri voľbe lacnejšieho variantu B. Ten počíta na výstavbu diaľnic do roku 2002 so sumou 30 mld Sk. V nej je zahrnutá aj už spomínaná dlhová služba vo výške 1,6 mld Sk. Realita je však taká, že rozpočet zvládne garantovať iba úvery v sume 7,2 mld (teda opäť bez dlhovej služby).
ŠFCH ďalej zabezpečuje transfer prostriedkov na účet SSC. Jeho rozpočtovú kapitolu dopĺňajú s výnimkou prostriedkov zo štátneho rozpočtu najmä úhrady za diaľničné nálepky a cestná daň.
Najhoršou stránkou vzniknutej situácie je podľa vyjadrenia predstaviteľov Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska skutočnosť, že do dnešných dní prišlo takto o prácu dovedna 17 000 pracovníkov. Situácia je zložitá, avšak je nevyhnutné, aby všetci zúčastnení pochopili, čo si naša ekonomika môže reálne dovoliť: či dáme prednosť diaľniciam, alebo fungujúcemu zdravotníctvu a školstvu.