Dohody a dokumenty súčasnej vládnej koalície obsahujú viacero závažných rozhodnutí, ktoré - v rozpore s ich pôvodnými zámermi - komplikujú proces prijímania spoločných rozhodnutí. Napríklad bod koaličnej dohody, podľa ktorého návrhy zákonov a návrhy na zmenu vládnych legislatívnych predlôh predkladajú poslanci po informovaní predsedov všetkých koaličných poslaneckých klubov, ešte možno nie je celkom v rozpore s ústavou - určite však ich legislatívnu iniciatívu obmedzuje iný bod koaličnej dohody, podľa ktorej všetky zásadné rozhodnutia a uznesenia vo vláde a v NR SR budú prijímané po vzájomnej dohode všetkých koaličných partnerov. Ak nedôjde k dohode, ani jeden z partnerov nepredloží spornú vec na rokovanie príslušného orgánu, kým nezaujme stanovisko koaličná rada. Čo si mimoriadne iniciatívne vysvetľuje napríklad istý poslanec SDĽ a následne aj SDĽ ako celok. Možnosť ďalších sporov isteže nie je vylúčená - skôr naopak, postupom času sa bude stupňovať.
Inou konfliktnou pôdou je programové vyhlásenie vlády - ak sa v ňom napríklad nachádza uznesenie, že "vláda bude iniciovať prevod vlastnícky neidentifikovateľnej pôdy zo správy Slovenského pozemkového fondu do správy obcí", zrejme nie je celkom v poriadku, ak sa minister pôdohospodárstva vyjadruje, že takýto bod nie je preňho záväzný - výsledkom môžu byť logicky dva trhacie kalendáre (po ústave aj vládne programové vyhlásenie). A to sme na prahu ďalšieho vládneho tvrdenia, že "vláda bude musieť prijať aj viaceré nepopulárne opatrenia, ktorých intenzita bude o to väčšia, o čo dlhšie sa v minulosti odkladali," ktoré budú sprevádzať ďalšie vnútrokoaličné spory a ich triezve riešenie zrejme neprivodí ani pridržiavanie sa ďalšieho bodu PV: "Vláda je odhodlaná uskutočňovať reformné kroky tak, aby sa ich náklady rovnomerne rozložili na všetky vrstvy a aby čo najmenej zaťažili príjmovo najslabšie skupiny obyvateľstva." Obdobie personálnych sporov sa totiž pomaly končí… (rk)