BRATISLAVA (SME - ru) - V noci z 10. na 11. februára sa o 22. hodine na dispečingu Slovenskej správy ciest v Bratislave naliehavo hodnotila situácia na zasnežených slovenských cestách. Na dispečing sa zvolávali ľudia, riaditeľa vytiahli rovno z postele, mapoval sa stav a zisťovali sa predpoklady vývoja počasia. Okolo pol jednej v noci zaznelo rozhodnutie o presune mechanizmov na výpomoc do postihnutých oblastí. "Ako najpostihnutejšie sa vtedy ukazovali okresy Trebišov, Košice a okolie a Michalovce," spomína si vedúci centrálneho dispečingu Slovenskej správy ciest Ján Krajči, "ešte tej noci sme začali presúvať potrebné mechanizmy z iných okresov. Dúfali sme, že v tých miestach, odkiaľ sme ich presúvali, sa kalamitná situácia nevyskytne." Na základe rozhodnutia sme Košice posilnili troma frézami, Rožňavu jednou, Trebišov tiež jednou a šípovým pluhom a do Michaloviec sa poslali dve frézy. Druhý deň sa na východ vyslali ďalšie frézy a Tatry 815 s pluhmi. "Na miestach už, samozrejme, pracovali aj vojaci s tankami a obrnenými vozidlami. Lenže tank síce prerazí cestu, ale iba v šírke tanku. Za ním musí ísť fréza, ktorá odhadzuje sneh, aby umožnila sprístupnenie cesty do obcí. To môže urobiť jedine fréza alebo nakladač," vysvetľuje vedúci dispečingu. Pohyb mechanizmov sa potom zlaďoval podľa pokynov miestneho krízového štábu, z bratislavského dispečingu už do toho nezasahovali. "Najťažšie bolo rozhodnúť, odkiaľ tam presunúť stroje, aby sa v niektorom okrese neocitli v podobnej situácii bez mechanizmov. Techniku sme posťahovali z Trnavy, Žiaru, Nitry, Bratislavy, Galanty, Liptovského Mikuláša... Šťastie, že to sneženie s vetrom nás nezasiahlo celoplošne. Predstavte si obetavosť tých chlapov. Koľkí sa vydali do noci na služobnú cestu možno s jednou fľašou teplého čaju a inak nič. A niektorí sú tam doteraz," zdôrazňuje vedúci dispečer. Ako dodáva, škody na cestách, vyvrátených značkách, poškodených krajniciach vozoviek sa zhodnotia až po roztopení snehu.