aj v súčasnosti. Viacerí odborníci pritom poukazujú na to, že nulový úrok je ekonomický nezmysel. Okrem toho nulové úročenie motivovalo ministerstvo financií, aby na svojom účte nedržalo zbytočne veľa peňazí, ktoré sa mu takto vôbec nezhodnocovali. Podľa informácií denníka SME sa navrhuje, aby sa od 1. apríla úročil zostatok na účte diskontnou sadzbou zníženou o jedno percento, čo by v súčasnosti znamenalo 7,8 % p. a. Ďalšou deformáciou, ktorú by mal tohtoročný rozpočet odstrániť, je fixné stanovenie úrokovej sadzby, za ktorú si štát môže krátkodobo požičiavať od NBS. Tá bola od 1. januára 1998 stanovená na 12 % p. a. Vzhľadom na rozpočtové provizórium platí dodnes. Pred rokom 1998 si pritom štát požičiaval vždy za aktuálnu trhovú sadzbu. Tá bola stanovená ako priemerný úrokový výnos z poslednej aukcie štátnych pokladničných poukážok pred dátumom emisie poukážok do portfólia NBS. Ďalšou fázou nastoľovania takých vzťahov medzi NBS a vládou, aké sú štandardné v štátoch OECD a EÚ, je úplné zrušenie možnosti štátu požičiavať si od NBS. Odstránenie tejto deformácie žiada od Slovenska OECD aj Európska únia. Na to sa však musí zmeniť zákon o NBS. Poslednou zmenou je stanovenie odvodu voľného zisku NBS do štátneho rozpočtu SR na 3 mld Sk, čo je výrazne vyššia suma ako v predchádzajúcich rokoch.
(Príjmami štátneho rozpočtu
sa zaoberáme aj na 4. strane
prílohy Kapitál)