ské cesty prakticky nefunkčné.
Ako pre denník SME uviedol Stanislav Šimek z odboru dopravy akciovej spoločnosti Piloimpregna Košice, ich problémy vyvoláva najmä nepriaznivá situácia na železničných tratiach. V týchto dňoch je výroba v Piloimpregne podstatne obmedzená a jej pracovníci sa podieľajú na čistení privádzacích tratí. "Prejazdnosť hlavného železničného ťahu je dobrá, horšie je to s vlečkami, ktoré zabezpečujú prísun reziva. Tieto sú prakticky zaviate v Levoči, Podolinci, Bardejove a Spišskej Novej Vsi. Takisto sú problémy v zásobovaní guľatinou. Viazne od Slánskych vrchov až po oblasť stredného Slovenska. Aj v ostatných pridružených závodoch je výroba odstavená a robí sa čistenie. Podľa slov S. Šimeka Piloimpregna si dokáže dať situáciu do poriadku v priebehu jedného dňa, horšie to už bude s dodávkmi suroviny z lesných závodov. Zásoby sa jednoducho stenčujú a bez nich sa vyrábať nedá." Keďže Piloimpregna expeduje až 95 percent reziva do zahraničia, dlhšie pokračovanie tohto krízového stavu môže mať vplyv aj na stratu odbytových trhov.
Podobná situácia vládne aj v podniku Kerko Košice, a. s., kde sa k problémom s odbytom pridružuje aj sťažený prístup pracovníkov do zamestnania. Podľa slov Ing. Dučajovej, pracovníčky obchodného úseku, majú dostatok surovinových zásob, takže odstávka výroby bezprostredne nehrozí. Situáciu sťažuje odbyt. Vagóny sa nenakladajú a denne vznikajú straty z nevypravenia 4 až 6 kamiónov. Táto situácia trvá už 4 dni a nepridáva nič dobré k už aj tak komplikovanej situácii tohto východoslovenského producenta obkladových materiálov a dlaždíc. Odberatelia v Poľsku, Maďarsku a na Ukrajine si budú musieť na dodávky z Kerka ešte chvíľu počkať.
Chemko Strážske sužujú najmä problémy s dodávkou niektorých kľúčových surovín, ako sú metanol a čpavok. "Sú ešte stále mimo územia východoslovenského kraja a dnes neexistuje spôsob, ako ich dostať do podniku. Mnohé suroviny sú ešte na dva dni dopredu, ale je nutné, aby sa už sfunkčnila doprava. Ochromením výroby formaldehydových lepidiel (v dôsledku chýbajúcej močoviny) vzniká každodenná strata vo výške asi 2,8 milióna korún. Už tri dni z Chemka neodišiel ani jeden vagón," povedal vedúci odboru operatívneho riadenia výroby v Chemku Strážske Vojtech Hliva.
Na druhej strane sú aj podniky, ktorým kalamitná situácia takpovediac vyhovuje. Ako SME informoval Vojtech Riník, obchodno-technický riaditeľ podniku Inžinierske stavby Košice, a. s., ich voľné kapacity sa podieľajú na odstraňovaní snehu, čo je dnes v podstate ich jediná aktivita. V dôsledku zabrzdenia výstavby diaľnic totiž takmer celý strojový park stojí nevyužitý.
S energiou podniky problémy nemajú.
Podľa slov Miloša Čikovského, hovorcu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), tieto odhadujú straty z únikov na nákladnej preprave na 40 až 50 miliónov korún denne. Do akej sumy budú ŽSR nútené kompenzovať reklamácie východoslovenských podnikov z neprepravenia tovaru a tým vzniknutých škôd, v týchto dňoch ešte nie je známe.