da Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora, "sme neustále občanom na očiach, naša pracovná doba nie je ohraničená ani pracovnou dobou, ani sviatkom či piatkom. Je to funkcia, ktorá sa musí vykonávať 24 hodín denne. Na druhej strane však z právneho hľadiska nie je ustanovené, že je to verejná funkcia. Ak sa v dedine čosi udeje - trebárs rozháda sa rodina, hneď sa volá starosta. A ak príde niekam robiť poriadky, nedajbože, tam niečo utŕži. Vtedy vzniknú otázky: Má tam čo hľadať? Vykonáva vtedy svoju funkciu...?" Mnohokrát neľahká práca otcov miest a dedín a ich pracovné výsledky by sa mali odrážať aj na mzde, ktorú schvaľuje mestské, miestne či obecné zastupiteľstvo. Tieto mzdy však ovplyvňujú zastupiteľstvá len do určitej miery. ZMOS sa už dávnejšie zasadzovalo, aby bol minimálny starostovský a primátorský plat určený zákonom. Ľahko by sa totiž mohlo stať, že napríklad v obci môže pôsobiť aj veľmi zanietený starosta, ale v zastupiteľstve si povedia - on nemá naše politické tričko - a neschvália mu, čo mu patrí. Zákon teda zaručuje, že primátorská a starostovská mzda nie je podriadená politike, závisí však od ďalších faktorov. "Náš základný plat sa odvíja od priemerného hrubého zárobku v národnom hospodárstve, ktorý je teraz 9632 korún," vysvetľuje starosta Rovinky Jozef Mrva, "to sa ďalej násobí koeficientom, ktorý určuje zákon podľa veľkosti sídla. Ak napríklad Rovinka patrí do kategórie sídiel do 2000 obyvateľov, môj koeficient je 1,86. K základnému platu patrí stály príplatok za riadenie - u mňa je to 2500 korún. Jeho odstupňované rozpätie je tiež dané zákonom. O jeho výške rozhoduje, rovnako ako o výške štvrťročných odmien, zastupiteľstvo."