Expozícia tejto významnej osobnosti súčasného slovenského sochárstva je zároveň jej prvým predstavením sa v košickom výtvarnom prostredí. Výstava v štyroch samostatných priestoroch ponúka aktuálne podoby Rollerovej tvorby. Autorov prístup zaujme predovšetkým precíznosťou kresliarskeho prístupu a celistvosťou výpovede, v ktorej jednotlivé súčasti - cykly kresieb a inštalácie (Dni, 1997; ORIENT-ÁCIA; Obydlie tmy, 1997; Priestor, 1997 a pod.) - napriek odlišnostiam v použitom výtvarnom jazyku dokladajú vzájomnú vnútornú prepojenosť a nadväznosť. Ústrednú rolu integrujúcich prvkov autorovho programu zohrala predovšetkým kresba, triezva a bez náznakov poddania sa láskavosti virtuozity a efektu, pretrvávajúce zaujatie autora mnohovýznamovosťou magickosti princípu svetla a záujem o rozvinutie architektonického, zväčša iluzívneho aspektu budovaných priestorov. Staršie Rollerove kresby z raných 90. rokov používali určité nedefinovateľné tvaroslovné "rekvizity", ktoré umožňovali rozvinutie meditatívnych nálad a duchovnej atmosféry. Záhadné útvary roztrúsené na ploche kresby, stopy a odtlačky na plochách architektúr, žiarivé svetelné body a prenikajúce lúče žiary poukazovali na enigmatický pôvod nejasných sprostredkovaných kozmických alebo civilizačných odkazov. Repertoárovo asketickejšiu polohu, zbavenú znejasňujúcich odkazov, ale hlbšie sústredenú do samotnej podstaty procesu kresby predstavujú najmä diela z cyklu ORIENT-ÁCIÍ a inštalácia Dni, vytvorená sto piatimi tabuľkami, odvodenými od náhodne v ateliéri objaveného, tridsať rokov starého kresbového záznamu, a niekoľkými desiatkami drevených paličiek, kresbovo rovnako poňatými nedefinovateľnými kaligrafiami a znakmi. V kontraste s kaligraficky poňatou líniou "zenových" kresieb pôsobia robustnejším a hmotnejším dojmom kresby z cyklov Obydlie tmy a Priestor, rozpracúvajúce predovšetkým priestorový aspekt architektonického skladania. Koncepčne lineárne realizované priestory predznamenávajú Rollerovu inštaláciu Manhattan, rozvíjajúcu v reálnom trojrozmernom zmysle totožnú problematiku tvaru a architektúry priestorov, vzájomnej nadväznosti vonkajšieho a vnútorného priestoru a skladby plôch plášťa plastiky, vystavených premenlivým hodnotám vonkajších a vnútorných hladín svetla. Výstava z tvorby P. Rollera potrvá v galérii na Alžbetinej ulici 20 do 7. marca.
PETER MARKOVIČ
(Autor je výtvarným teoretikom)