ncov, čo predstavuje približne 370 robotníkov a THP pracovníkov. "Od začiatku roka vládne medzi zamestnancami atmosféra strachu a neistoty, takmer denne sa chodia pýtať, či už sú, alebo nie sú na zozname prepustených," uviedol pre SME Ivan Matuška, predseda OZ ŽOS Vrútky.
Ako sa I. Matuška neskôr vyjadril, dôvodom je podľa predstavenstva spoločnosti zvyšovanie efektívnosti výroby. "Prepúšťanie sa uskutočňuje podľa § 58 Zákonníka práce, teda ide o hromadné prepúšťanie, ktoré vedenie ŽOS s odbormi prejednávalo. Naše stanovisko bolo nesúhlasné a navrhli sme množstvo iných alternatív, ako zabrániť prepúšťaniu. Medziiným to bolo zníženie chodu výroby na 60 %, alebo skrátenie pracovného týždňa o jeden deň, čo vedenie neakceptovalo. Naša iniciatíva viedla na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a na Ministerstvo privatizácie SR, kde sme navrhli, aby bola firma riadená priamo, bez sprostredkovateľov. Ani návrh vzatia úveru na preklenutie zlej finančnej situácie nebol zo strany zamestnávateľa akceptovaný," dodal I. Matuška.
Vo vrútockých ŽOS došlo k prepúšťaniu 393 pracovníkov už v roku 1996. K 1. januáru 1999 bol zamestnanecký stav približne 1440 ľudí. Hlavnú príčinu prepúšťania zamestnancov pripisujú predstavitelia ŽOS finančnej zadlženosti. Priame pohľadávky ŽOS voči Železniciam Slovenskej republiky boli k 31. decembru minulého roka 237 mil. Sk a ďalších 321 mil. Sk má podnik viazaných v projekte modernizácie osobných vozňov. "Ak je v súčasnosti v okrese Martin takmer 8 000 nezamestnaných a budú pribúdať ďalší, stane sa z Turca turčianska hladová záhradka," dodal záverom I. Matuška. V súčasnosti je v ŽOS Vrútky zabezpečená zakázka na tatranskú elektrickú železnicu, ako i zakázky pre Nemecko a České železničné dráhy, teda pri väčšej snahe vedenia by sa objem výkonov naplnil, čo by sa odrazilo vo finančnom efekte a nemuselo by dôjsť k prepúšťaniu.