BRATISLAVA (SME - tk) - Ako víťaz pomerne zdĺhavého tendra na zabezpečenie projektu obnovy tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) nakoniec vyšlo konzorcium EMU GTW - Vysoké Tatry. Sú v ňom zastúpené firmy ŽOS Vrútky a ďalší dvaja švajčiarski partneri - Stadler Fahrzeuge, AG Bussnang a ABB Daimler Benz Transportation, AG Zürich. (Od 20. januára 1999 po odpredaji 50 percentného balíka akcií firmou ABB vystupuje spoločnosť ABB Daimler Benz Transportation pod názvom DaimlerChrysler Railsystems).
Ešte v decembri 1997 vyhlásili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) medzinárodnú verejnú súťaž na dodávku 14 kusov elektrických dopravných jednotiek pre tatranskú elektrickú železnicu s predpokladaným termínom dodávky prototypu do 20 mesiacov, 12-mesačnou skúšobnou prevádzkou a následnou sériovou výrobou, rozloženou do nasledujúcich 30 mesiacov. Súťažné návrhy do 14. februára 1998 predložilo 5 subjektov. Na základe posúdenia formálnej úplnosti ostali nakoniec 3 súťažiaci. Následne komisia menovaná generálnym riaditeľom ŽSR tieto návrhy posúdila a viedla s postupujúcimi účastníkmi rokovanie. Po vykonaní podrobnej analýzy so zameraním na technické riešenie súťažných návrhov a návrhov financovania ukončila komisia tender bez vybratia najvhodnejšieho návrhu, keďže ani jeden nesplnil súťažné podmienky z technického hľadiska. Toto rozhodnutie bolo súťažiacim oznámené s tým, že bude vyhlásené rokovacie konanie, ktorého účastníkmi budú pôvodné 3 subjekty. Toto bolo začaté dňa 17. apríla 1998, na základe ktorého predložili účastníci svoje súťažné návrhy. Komisia nakoniec vybrala víťaza, ktorým sa stalo konzorcium EMU GTW - Vysoké Tatry. Po ukončení rokovacieho konania prebehla príprava na uzavretie zmluvy o dielo a s tým súvisiacej úverovej zmluvy. Zmluva o diele bola po vykonaní všetkých formálnych príprav 3. septembra minulého roku podpísaná medzi ŽSR a dodávateľským konzorciom, a to na dodávku 14 kusov elektrických jednotiek. Následne bola dňa 10. novembra 1998 uzavretá úverová zmluva medzi ŽSR a konzorciom bánk vedených UBS, AG Zürich na financovanie uvedeného projektu. Jej predmetom je 64,7 mil. švajčiarskych frankov a je garantovaná švajčiarskou vládou. Rieši aj financovanie výroby zabezpečovanej v ŽOS Vrútky, čím sa rieši komplikovaná finančná situácia v tomto podniku. Uvedený výrobný program bude mať tiež pozitívny vplyv na zamestnanosť v uvedenom regióne a zmierni hrozbu avizovaného prepúšťania zamestnancov v ŽOS Vrútky. V týchto dňoch prebiehajú prípravné práce a predpokladaný termín dodávky prvej jednotky je október 2000.
Súčasná prevádzka tatranskej železnice používa električky spred roku 1970, pričom v januári 1970 dokončili s nákladom 68 mil. korún rekonštrukčné práce na trati dlhej 36 km. Počas vtedajších majstrovstiev sveta v lyžovaní tu premávali 2 súpravy trojdielnych elektrických motorových vozňov s kapacitou 800 cestujúcich. Celkovo dodali ČKD Praha do januára 1970 na tento projekt 18 súprav.