Železnice SR musia tento rok splatiť takmer desať miliárd korún, z toho časť už v júni

BRATISLAVA (SME - rf) - Železnice SR musia tento rok splatiť takmer desať miliárd korún, z toho 4,6 miliardy už v júni. Peniaze pritom nešli na rozvoj železníc, ale na vykrývanie strát a na sanáciu škôd po vedení železníc z rokov 1996 a 1997. Vzhľadom ...

BRATISLAVA (SME - rf) - Železnice SR musia tento rok splatiť takmer desať miliárd korún, z toho 4,6 miliardy už v júni. Peniaze pritom nešli na rozvoj železníc, ale na vykrývanie strát a na sanáciu škôd po vedení železníc z rokov 1996 a 1997. Vzhľadom na napätosť štátneho rozpočtu sa musia tieto úvery reštrukturalizovať z krátkodobých na dlhodobé. Prvá časť sa mala splatiť už v januári, ale podarilo sa splátku presunúť na leto. Minuloročná strata železníc je podľa predbežných výsledkov 6,8 miliardy. Hlavnou príčinou každoročných strát sú neustále sa zvyšujúce náklady v osobnej doprave, keď výška cestovného nepokrýva ani základné vstupy prevádzky. Preto sa na železniciach od polovice mesiaca zvýšia tarify o 35 percent. Úpravu taríf nepovažuje za dobré riešenie bývalý minister dopravy Ján Jasovský: "My sme vypracovali model dopravnej obslužnosti územia, kde sme pripravovali návrhy, ktoré úseky budú obsluhované železničnou dopravou, ktoré autobusovou. Iba úprava taríf je len prenesením nákladovosti na občanov, no nerieši systém." J. Jasovský pripomenul, že vedenie železníc zúfalo zháňa každý mesiac zdroje na výplaty. Finančná situácia železníc je krajne nepriaznivá, musia sa stanovovať priority - najprv sa platia základné prevádzkové potreby a mzdy, ale ani na to nie je dosť peňazí. Vedenie železníc muselo rokovať so Slovnaftom, aby mali aspoň naftu. Keby Slovnaft nedodal naftu, spôsobilo by to kolaps slovenského hospodárstva. Okrem Slovnaftu sú železnice dlžné elektrárňam a poisťovniam. Kým kedysi sa do rušňov "zbrojilo" do nádrží päťtisíc litrov, teraz "zbroja" na dno nádrže, aby rušeň aspoň došiel. V prípade železníc všeobecne platí, že na nápravu zlej situácie, v akej sa nachádzajú aj slovenské železnice, sú potrebné minimálne tri roky - rok na skonsolidovanie finančnej situácie a ďalšie dva roky na stabilizáciu a rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 580
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 298
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 711
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 107
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 331
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 920
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 403
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu