BRATISLAVA (SME - rf) - Železnice SR musia tento rok splatiť takmer desať miliárd korún, z toho 4,6 miliardy už v júni. Peniaze pritom nešli na rozvoj železníc, ale na vykrývanie strát a na sanáciu škôd po vedení železníc z rokov 1996 a 1997. Vzhľadom na napätosť štátneho rozpočtu sa musia tieto úvery reštrukturalizovať z krátkodobých na dlhodobé. Prvá časť sa mala splatiť už v januári, ale podarilo sa splátku presunúť na leto. Minuloročná strata železníc je podľa predbežných výsledkov 6,8 miliardy. Hlavnou príčinou každoročných strát sú neustále sa zvyšujúce náklady v osobnej doprave, keď výška cestovného nepokrýva ani základné vstupy prevádzky. Preto sa na železniciach od polovice mesiaca zvýšia tarify o 35 percent. Úpravu taríf nepovažuje za dobré riešenie bývalý minister dopravy Ján Jasovský: "My sme vypracovali model dopravnej obslužnosti územia, kde sme pripravovali návrhy, ktoré úseky budú obsluhované železničnou dopravou, ktoré autobusovou. Iba úprava taríf je len prenesením nákladovosti na občanov, no nerieši systém." J. Jasovský pripomenul, že vedenie železníc zúfalo zháňa každý mesiac zdroje na výplaty. Finančná situácia železníc je krajne nepriaznivá, musia sa stanovovať priority - najprv sa platia základné prevádzkové potreby a mzdy, ale ani na to nie je dosť peňazí. Vedenie železníc muselo rokovať so Slovnaftom, aby mali aspoň naftu. Keby Slovnaft nedodal naftu, spôsobilo by to kolaps slovenského hospodárstva. Okrem Slovnaftu sú železnice dlžné elektrárňam a poisťovniam. Kým kedysi sa do rušňov "zbrojilo" do nádrží päťtisíc litrov, teraz "zbroja" na dno nádrže, aby rušeň aspoň došiel. V prípade železníc všeobecne platí, že na nápravu zlej situácie, v akej sa nachádzajú aj slovenské železnice, sú potrebné minimálne tri roky - rok na skonsolidovanie finančnej situácie a ďalšie dva roky na stabilizáciu a rozvoj.