Stavbári žiadajú okamžité vyrovnanie dlhov

Vedenie Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska požaduje od štátu do 15. februára tohto roka vyrovnanie dlhov, aby boli podniky schopné vyplatiť svoje záväzky voči subdodávateľom a voči verejným fondom. V súčasnosti je štát stavebným organizáciám dlžný ..

Vedenie Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska požaduje od štátu do 15. februára tohto roka vyrovnanie dlhov, aby boli podniky schopné vyplatiť svoje záväzky voči subdodávateľom a voči verejným fondom. V súčasnosti je štát stavebným organizáciám dlžný viac ako 1,6 miliardy Sk po lehote splatnosti (ide o faktúry za august až december 1998) za realizovanie stavebných prác pri výstavbe diaľničnej siete. Šéf zväzu stavbárov František Slávik okrem toho tvrdí, že "treba okamžite rozhodnúť čo s prvým kvartálom tohto roka. Ľudia sú v súčasnosti doma. Pokiaľ sa nerozhodne o tom, že do konca marca bude aspoň dvesto, tristo, päťsto miliónov, nie je možný rozbeh výstavby na diaľniciach".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy Gabriel Palacka prisľúbil, že Slovenská správa ciest dostane do konca tohto týždňa na výplatu časti faktúr 500 miliónov Sk zo Štátneho fondu cestného hospodárstva. Suma bola získaná odvodmi z cestnej dane a z poplatkov za diaľničné nálepky. "Podnikateľská sféra by nemala cítiť, že sa menia vlády. Žiaľ, to tu dnes je a dostali sme sa do neúnosného stavu. Bývalá vláda nezvládla záver sľubov, ktoré dávala a od mája minulého roka začali vážne problémy vo financovaní výstavby diaľnic. Nová vláda si neuvedomuje, že stavebníctvo nie je proces, v ktorom sa niečo skončí, alebo že môžeme prerušiť práce," povedal F. Slávik.

Zväz stavebných podnikateľov ďalej požaduje, aby najneskôr v rámci schválenia štátneho rozpočtu bola schválená aj koncepcia rozvoja diaľnic. Tá je v súčasnosti určená v dvoch variantoch, obe sú pod priemerom rokov 1997 a 1998. Prvý variant, s ktorým sa zväz stotožňuje, by mal predstavovať investície na výstavbu diaľničnej siete na najbližšie štyri roky vo výške asi 45 miliárd korún, druhý variant je minimálny - približne 30 miliárd Sk. "Nie je možné tento nutný kolobeh zastaviť. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií vyčíslilo, že pokiaľ by sa zastavila výstavba diaľnic v takej rozostavanosti ako dnes, bolo by treba na sanáciu a uplatnenie škôd na štyri roky asi 23,5 miliardy," tvrdí František Slávik.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Hydrostavu Stanislav Klikač si položil rečnícku otázku, čo Slovensko potrebuje viac: "Diaľnice, alebo most do Maďarska v Štúrove? Most v Štúrove je jedna somarina!" Ivan Šesták, šéf Doprastavu, pripomenul, že doteraz odberateľ neodstúpil od žiadnej zhotoviteľskej zmluvy, ani nepredložil návrh dodatkov týchto zmlúv obmedzujúcich rozsah prác alebo zmeny termínov ukončenia (ktoré by však samozrejme museli riešiť aj otázku vzniknutých škôd). Dôsledkom neplnenia zmluvných vzťahov zo strany Slovenskej správy ciest, ako zástupcu štátu, sú stavebné organizácie nútené brať si úvery. "Najhoršou stránkou vzniknutej situácie je skutočnosť, že ku koncu roka 1998 muselo v rozhodujúcich stavebných organizáciách, ktoré sa podieľajú na výstavbe diaľnic, ukončiť pracovný pomer so 4 171 pracovníkmi a náväzne s minimálne 10 tisíc zamestnancami subdodávateľských firiem, výrobcov stavebných materiálov a strojov. Celkom podľa nášho odhadu prišlo o prácu 15 tisíc ľudí. V januári tohto roka ich nasledovalo ďalších 850 pracovníkov a minimálne 2 tisíc v nadväzných činnostiach".

SkryťVypnúť reklamu

Zväz stavebných podnikateľov Slovenska načrtol východiská: Urýchlené zvolanie rokovania za účasti ministerstiev dopravy, financií, Slovenskej správy ciest a zástupcov dodávateľských organizácií s cieľom dohodnúť ďalší postup, úhradu súm za doteraz vykonané práce, novelizovanie postupu výstavby diaľnic, garancie pravidelnej úhrady vykonaných prác a časového i finančného zosúladenia útlmu a nábehu jednotlivých programov.

RICHARD FILIPKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 909
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu