V texte o balíčku ekonomických opatrení sa píše, že v prípade Železníc SR (ŽSR) a niektorých ďalších podnikov bude zvýšenie cien viazané na "dôslednú kontrolu a analýzu hospodárenia týchto inštitúcií v uplynulom období, na vypracovanie koncepcie ich ďalšieho rozvoja a zdokonalenia mechanizmov umožňujúcich odstránenie asymetrie informácií medzi orgánom regulujúcim ceny a regulovanou inštitúciou".
Prečo sa v prípade ŽSR pristupuje k tomuto zvýšeniu už pred dokončením týchto dokumentov?
"Kontroly a analýzy hospodárenia ŽSR sa vykonávajú priebežne. Celková zadlženosť ŽSR, ktorá predstavuje okolo 26 miliárd korún, vznikla aj v dôsledku neuhrádzania straty za výkony vo verejnom záujme zo strany štátu. Oprávnené ekonomické náklady na osobnú dopravu na rok 1999 sú až 7,712 miliardy korún. Tržby v dôsledku cenovej regulácie predstavujú 1,5 miliardy a ich nárast po úprave cestovného k 1. februáru bude predstavovať sumu 0,386 mld. Rozdiel znamená 5,826 mld korún. Z toho vyplýva, že táto suma by mala byť uhradená zo štátneho rozpočtu, na čo v súčasnosti štátny rozpočet nemá. V prípade neuhradenia tejto straty sa celková zadlženosť železníc ešte zvýši."
Ak sa po dokončení analýzy ukáže, že 35-percentné zvýšenie cien cestovného je nedostatočné, budete presadzovať ďalšie zvýšenie?
"Áno. Úprava cestovného bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch tak, aby boli odstránené cenové deformácie. Avšak bude to musieť byť v nadväznosti na vývoj ekonomickej sily obyvateľstva a možnosti štátneho rozpočtu."
Aký bude mať zvýšenie cien cestovného v ŽSR dopad na zamestnanosť v tomto podniku?
"Zvýšenie cien cestovného nebude mať dopad na zamestnanosť ŽSR. Znižovanie počtu zamestnancov ŽSR sa bude vyvíjať v súvislosti s ich transformáciou."
DUŠAN DEVÁN