v réžii Gusa Van Santa, autora oscarového príbehu Good Will Hunting, je síce zbytočnosťou, ale príjemnou. Dlhší čas pred uvedením novej verzie z utajovaných detailov prenikali tvrdenia, že nepôjde o voľné prepracovanie pôvodnej snímky ani modernizáciu jej záberov, ale o vlastnú interpretáciu scenára pri rešpektovaní niekdajšej obrazovej kompozície a hudby. Napriek týmto slovám napokon zostalo pri viac-menej kompletnom zachovaní schémy vrátane dusnej atmosféry a choreografie scén. Čo, samozrejme, nie je na škodu, ale minimum aktualizovaných úprav maličkostí vyvoláva otázku, prečo vôbec chcel Gus Van Sant vkročiť do už prebádaného koryta filmárskej rieky a oživiť tému, ktorá je v dejinách kinematografie zapísaná zlatým písmom ako neopakovateľné majstrovské dielo. Sám si bol vedomý toho, že návratom k historickému synonymu filmového napätia ruší tabu. Nakrúcanie obhajované ako pokus o pohľad súčasnou technikou neprinieslo žiadne prekvapenie. Psychologický efekt temného portrétu vraždiaceho schizofrenika Normana Batesa, stvárneného v roku 1960 Anthonym Perkinsom a desivo sledovaného priam voyeristickou kamerou, je nezávisle od času taký dokonalý, že dnes už s ním nemožno vykonať nič iné iba ho napodobniť. Van Santovu túžbu zaexperimentovať si, vzdať hold Hitchcockovi a predstaviť klasický príbeh mladému publiku možno po návšteve kina pochopiť. Pristupujúc k látke s úctou sa Psycho pokaziť nedá. Perkinsov nástupca Vince Vaughn, známy z úlohy fotografa v trháku Stratený svet, je s prižmúrením klasiku zbožňujúcich očí presvedčivý. Ako málo ostražitá zlodejka Marion tentoraz pod sprchou v šialenom červenom rituáli, aj po rokoch sugestívne desivom, zomiera Anne Hecheová. Julianne Mooreová stvárňujúca jej sestru Lilu, milenec Sam v podaní ženským publikom obdivovaného Vigga Mortensena a sťa marlowovský súkromný detektív Arbogast (William H. Macy) sa zapletú do bizarnej hry v moteli na konci sveta rovnako nešťastne ako ich predchodcovia spred takmer štyroch desaťročí. Nové Psycho distribuuje Tatrafilm.
Strach a smrť číha na každom kroku aj v moravskej dedinke Lakotice roku 1943, kde sedliakov sužuje statkár Sekal. Dráma v titule požadujúca jeho smrť, distribuovaná spoločnosťou Charlies, vznikla na základe scenára Jiřího Křižana a za Českú republiku je uchádzačom o tohtoročného Oscara. V réžii Vladimíra Michálka, ktorý nakrútil filmy Amerika a Zapomenuté světlo, pred kamerou Martina Štrbu a v kostýmoch podľa návrhov Mony Hafsahlovej sa objavili poprední poľskí herci Boguslaw Linda a Olaf Lubaszenko (ústredný znepriatelený pár Sekala a jeho vyvoleného vraha Juru Barana), ďalej Jiří Bartoška v nezvyčajnej úlohe pátra Flóru, herecké legendy Vlasta Chramostová, Jiří Holý či nedávno zosnulý slovenský herec Anton Šulík. Prvky hororu, hoci v porovnaní so Psychom vo forme značne "béčkovejšej", vyznáva i tretia premiéra v kinách, upírie sci-fi Blade (distributér Continental Film) s Wesleym Snipesom, Krisom Kristoffersonom či Traci Lordsovou. Postmoderný akčný thriller s ambíciami pochybného kultu a prieniku do oblasti počítačových hier sa odohráva v podsvetí tradične plnom superhrdinov snažiacich sa ovládnuť svet a vykynožiť ľudské pokolenie. Légiám bažiacim po krvi na čele s despotickým vládcom komunity sa odváži do cesty postaviť iba neohroziteľný pomstiteľ. Napoly človek a napoly upír. Pod extrémnymi uhlami kamery, zahalený prevažujúcim modrým nasvietením scény, v odevoch z rebelského šatníka a ozbrojený smrtiacou mačetou. Totálne psycho.
DALIBOR HLADÍK