PARÍŽ, BRATISLAVA (SME - pet) - "Má modré a smutné oči ako ty a ja. Sme dobrí priatelia," napísal v júni roku 1890 Vincent van Gogh (30. 3. 1853-29. 7. 1890) v jednom z listov svojmu bratovi Theovi. Ten muž so smutnými očami sa volal Dr. Paul Gachet a v posledných troch mesiacoch života holandského geniálneho maliara sa v tichom mestečku na juhu Francúzska v Auvers-sur-Oise nezištne staral o jeho psychicky narušené zdravie. Z toho obdobia pochádza aj séria portrétov Dr. Gacheta (1828-1906) ako posledný prejav úcty k človeku, ktorý bol pri ňom aj v hodine smrti. Ako je známe, van Gogh predal počas svojho života jediný obraz za 400 frankov. Sto rokov po jeho smrti bol portrét Dr. Gacheta vydražený tokijskou spoločnosťou Ryoei Saito za 82,5 milióna dolárov, čo je doteraz svetový rekord vo vydražení výtvarného diela. A práve iná verzia portrétu Dr. Gacheta - visiaca v parížskom Musée D‘Orsay - vyvolala v týchto dňoch novú polemiku nad falzifikátmi van Goghových diel. V súvislosti s pripravovanou výstavou 150 olejomalieb, kresieb a rytín pochádzajúcich z majetku rodiny Dr. Gacheta od V. van Gogha a P. Cézanna v parížskom Grand Palais uskutočnilo francúzske laboratórium pre múzejný výskum podrobnú prehliadku ôsmich obrazov P. Cézanna, V. van Gogha, Dr. Gacheta a taktiež 11 kópií urobených B. Derousseovou. Pri využití najmodernejšej technológie (zväčšovanie, infračervené, ultrafialové svetlo) bolo okrem iného zistené, akým podkladovým materiálom dávali Cézanne a van Gogh prednosť a zároveň sa stali známymi individuálne charakteristické znaky práce obidvoch maliarov. Analýza parížskej verzie portrétu Dr. Gacheta vyvolala veľké pochybnosti o jej pravosti, ba dokonca podľa týždenníka Paris-Match nie je vylúčené, že tento obraz je v skutočnosti autoportrét doktora Gacheta. Znalci tvrdia, že parížska verzia nemá "japonské" kvality - najmä čo sa týka originálneho impulzívneho rukopisu, pričom sám Vincent van Gogh sa o nej nezmienil ani v jednom zo svojich listov. Obrazy van Gogha patria na aukciách k najžiadanejším, a preto sú aj v centre záujmu výroby profesionálnych falzifikátorov. Stačí len pripomenúť nedávny prípad van Goghových Slnečníc, ktorých falzifikáty sa v roku 1997 viackrát objavili na svetovom trhu.