BRATISLAVA (PRE SME - Ľ. CHRIAŠTEĽOVÁ) - V Galérii mesta Bratislavy v Mirbachovom paláci je do 14. marca sprístupnená výstava drôtených objektov a kresieb akademického sochára Pavla Bindera (1935). Výstava nepodáva tvorivý vývin sochára, ale skôr voľne prezentuje špecifické vývinové hodnoty formované od konca 60. rokov po súčasnosť. Ostrý drôt nemusí byť podľa P. Bindera iba predmetom úžitkového charakteru, ale v interakcii voči tvaru, priestoru, objemu sa stáva dielom zvláštnej vnútornej sily a vizuálnej kreativity. Binderove objekty prezentujú princípy konštruktivistickej tvorby, avšak ich mäkkosť, priezračnosť, multiplikácia a pohyblivosť (mnohé sú totiž zavesené, niektoré sa kotúľajú) už v začiatkoch naznačovali súčasné postmoderné tendencie vo výtvarnom umení. Drôtené objekty P. Bindera vyjadrujú tichú lyrickú, neraz až meditatívnu polohu tvorby, ktorá nepotrebuje žiadne hlasné tóny a odozvy. Okrajovo si ich všímala i kritika, avšak už v 70. rokoch maďarský umenovedec L. Beke upozornil na jedinečnosť týchto objektov. Ako povedala kurátorka výstavy Z. Bartošová, P. Binder je jedným z mála umelcov, ktorý nebol poplatný minulému režimu. Výsostne nefiguratívna línia hovorí o sile tvaru a objemu. Plastiky vznikajú technikou vypletania a ich rôzne veľkosti, tvary a prieniky môžu byť súčasťou interiéru a exteriéru zároveň a obzvlásť citlivo pôsobia i na terajšej výstave v Bratislave. Geometrické kompozície zatvoreného a otvoreného typu nenapodobňujú estetické kánony výtvarnej tvorby, ale ide tu skôr o vzrušujúce formy a prieniky, prostredníctvom ktorých možno vstúpiť do kozmu alebo vzlietnuť do výšok vzdialených priestorov a netušených momentov. Drôt je výplodom techniky, technika je výplodom ľudského umu. Binderove objekty sú výsledkom jedinečnej tvorby, kreativity, citu a rozumu.