BRATISLAVA (SME - ru) - Systém zabezpečenia klientov pred krachom alebo platobnou neschopnosťou cestovných kancelárií - bežný vo svete - čaká v SR na svoje zavedenie v zákonnej podobe už pár rokov. Ak by sa však aj v priebehu tohto roka konečne podarilo prijať zákon o cestovnom ruchu, kde má byť takáto ochrana spotrebiteľa zapracovaná, s jej účinnosťou nemožno počítať skôr ako v roku 2000. "U nás v Španielsku existuje dvojitá ochrana klienta pred bankrotom cestovnej kancelárie," povedal riaditeľ Kancelárie pre rozvoj cestovného ruchu Španielska sídliacej vo Viedni Gerardo Mariňas Otero, ktorý v týchto dňoch navštívil Bratislavu v súvislosti s veľtrhom Slovakiatour. "Jednak je to Garančný fond pri Asociácii cestovných kancelárií. Ak si chce niekto otvoriť cestovnú kanceláriu, musí zložiť veľkú sumu. Pred niekoľkými rokmi to bolo 5 miliónov pesiet, čo je v prepočte asi milión korún, v súčasnosti sa však výška sumy líši v tej-ktorej autonómnej oblasti." Ako ďalej vysvetlil, každá cestovná kancelária musí platiť odvody do fondu, z ktorého sa uhrádzajú škody, ak niekto skrachuje. Klient buď dostane späť peniaze, alebo náhradný zájazd. Členstvo v asociácii síce nie je povinné, ale je akousi nepísanou zásadou, že je v nej každá cestovka. Podľa informácie G. Oteru existuje aj druhý, tzv. všeobecný garančný fond. Je určený pre mimoriadne situácie. "V posledných rokoch nebolo veľa príležitostí, aby sa používal. Až na jeden prípad, keď pred časom skrachovala v Madride CK Oasis, sa u nás nevyskytla situácia s takými dôsledkami, ako v Českej republike pred dvoma rokmi." Slovenské cestovné kancelárie si v tejto situácii nachádzajú východisko v individuálnych rokovaniach s poisťovňami a mnohé cestovky si už istia klientelu so stopercentným krytím jej peňazí.