BRATISLAVA (SME - ru) - Do osobného vlastníctva je v súčasnosti prevedená asi pätina družstevných bytov, ktoré inak tvoria 22 % z celkového bytového fondu. "Pri prevode bytu nemôže byť prekážkou, ak nájomca reklamuje vyúčtovanie služieb, ktoré mu zaslal správca alebo vlastník domu," uviedol predseda Slovenského zväzu bytových družstiev Ing. V. Sekanina v reakcii na článok v SME 2. januára, v ktorom sme poukázali na to, že Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS) má dôkazy o neopodstatnenom brzdení prevodov bytov v niektorých družstvách. "V podmienkach bytového družstevníctva je možné od užívateľa požadovať pri zálohových platbách iba sumy, ktoré sú určené podľa platných predpisov," uviedol Ing. Sekanina. "Súčasťou zmluvy o prevode bytu by malo byť i prehlásenie vlastníka, že na prevádzanom byte nie sú podlžnosti." Ako tvrdí, nemožno súhlasiť s názorom, že "je možné urobiť dodatok k zmluve, ktorou by sa terajší nájomca zaviazal v budúcnosti uhradiť dlžné sumy". Ako však upresnil zástupca ZSS J. Lounek, neprípustné konanie bytových družstiev sa objavuje vtedy, keď družstvo od začiatku a priori odmieta uzavretie zmluvy o prevode s nájomcom, ktorý je v reklamačnom konaní. Proces prevodu bytu, ktorého formálna stránka trvá neraz i mesiace, sa teda nemôže ani začať. "Stalo sa to v rôznych lokalitách Bratislavy - v I., II. a IV. obvode. Družstvo odmietlo uzavrieť zmluvu o prevode s nájomníkmi, ktorí reklamovali neprimerané vyúčtovanie odvozu odpadkov, predraženú údržbu energetického fondu a podobne," uviedol Lounek. "Ak nájomník najprv uhradí inkriminovanú platbu a až potom to reklamuje, takmer nikdy sa už nedočká vrátenia peňazí, preto by mali správcovia bytov rešpektovať snahu o vyriešenie sporu. Zákon nezakazuje urobiť dodatok k zmluve o prevode. Kým prebehne formálna stránka prevodu bytu, dovtedy musí byť reklamácia dávno vybavená - lehota na reklamácie je do 30 dní."