h. Úbohý stav štátu a skvelá situácia s ním spolupracujúcich súkromníkov predstavujú dve strany jednej a tej istej mince - iba spolu totiž dávajú skutočný obraz o tom, ako spravovala veci verejné bývalá vládna garnitúra, a to najmä od volieb do svojho odvolania...
Keďže povinnosťou nového kabinetu je napraviť stav verejných financií, znamená to, že musí urobiť všetko, aby ďalej neumožňovali súkromný profit zo štátnych prostriedkov. No nesmie sa pritom dotknúť žiadneho z medzinárodne garantovaných práv súkromných osôb a ani porušiť všeobecne platné zásady legitímneho správania sa štátu. Ústavný zákon, ktorý by umožňoval štátnym úradníkom odstúpiť od každej zmluvy, ktorú označia ako pre štát nevýhodnú, by mal dva zásadné nedostatky: Zákon by dával úradom takú moc, akú by zo zákona nemal mať nik. Časy, keď každé rozhodnutie úradov bolo zákonom, sme tu už mali a zostali nám na ne veľmi smutné spomienky. Hoci proti norme prijatej ústavnou väčšinou neexistuje v rámci štátu ústavná ochrana, postihnutí jedinci by mohli preniesť svoj spor na medzinárodné fórum. Tak, ako svojho času vyvolal medzinárodné zdesenie zákon na ochranu republiky, určite by všeobecný údiv i protesty vzbudil i taký zákon na ochranu majetku štátu, ktorý by porušil princíp právnej istoty a do právneho poriadku vniesol retroaktivitu. Tadeto cesta k chrámu zjavne nevedie. Zákon na ochranu majetku štátu však môže pomôcť vtedy, ak umožní, aby sa dalo rýchlejšie a razantnejšie konať podľa doteraz platného Občianskeho súdneho poriadku. Zmluvy, ktoré sú krajne nevýhodné pre štát a krajne výhodné pre súkromné spoločnosti, evidentne odporujú dobrým mravom. Právne úkony, ktoré odporujú dobrým mravom, boli neplatné už vtedy, keď sa uzatvárali - tak pred voľbami, ako aj po nich. Zmluvy okrádajúce štát a jeho daňových poplatníkov sotva možno "zrušiť" jediným zákonným aktom. Zákon však môže pomôcť, aby súdy v čo najkratšom čase rozhodli, ktoré zmluvy sú v súlade s dobrými mravmi. MARIÁN LEŠKO