Po rozsiahlej diskusii prijala vláda uznesenie o vytvorení špeciálnej komisie, koordinovanej podpredsedom vlády Ľubomír Fogašom. Z podnetov všetkých členov vlády má do 13. januára 1999 pripraviť postup, ako zabezpečiť ochranu majetku štátu, ako sa vyrovnať so všetkými nepríjemnými a neserióznymi zmluvnými vzťahmi, ktoré sa uzavreli za predchádzajúcej vlády. "Keď od spoluobčanov chceme, aby znášali dôsledky doterajšieho bašovania, musíme sa dotýkať aj tých, ktorí na tom bašovaní nahrabali miliardy korún a tvária sa, akoby k nim prišli poctivo vykonanou, statočnou prácou," povedal premiér Mikuláš Dzurinda.
Doteraz z radov politikov odznelo na adresu týchto zmlúv viacero závažných vyjadrení. Podľa L. Pittnera má komisia vytvoriť istý metodický návod, ako postupovať v prípadoch takýchto zmlúv, ktoré signalizujú mnohé rezorty a štátne podniky. Ako sa vyjadril L. Pittner, mnohé zmluvy boli uzatvárané bývalou vládou podľa napr. amerického práva a nie práva slovenského, čo v súčasnosti spôsobuje veľké problémy, keď by sa chceli dané zmluvy vzhľadom na ich nevýhodnosť zastaviť. Minister vnútra na rozdiel od niektorých iných politikov považuje návrh ústavného zákona za pomoc pri riešení tohto problému, otázna podľa neho zostáva retroaktivita tohto návrhu. Samotný poslanec Šimko však odmieta, že by bol jeho návrh retroaktívny a zdôrazňuje, že úlohou takéhoto zákona je predovšetkým umožniť, aby boli vypovedané zmluvy, ktoré sú pre štát nevýhodné a naopak, sú nesmierne výhodné pre fyzické alebo právnické osoby, s ktorými takéto zmluvy boli uzavreté. Ako sa vyjadril I. Šimko pre SME, keby súčasná vládna moc nevyužila ústavnú väčšinu na zásah do právnych vzťahov tak, aby sa stali štandardnými, bolo by to prejavom jej slabosti. Podľa kuloárnych i verejných informácií viac pochopenia pre Šimkov návrh sa objavuje medzi predstaviteľmi výkonnej moci a štátnych podnikov, pretože viaceré rezorty a podniky sú takýmito zmluvami zaťažené a prinášajú im nemalé, neraz stámiliónové škody.
Podpredseda vlády Ľ. Fogaš pre televíziu VTV naznačil, že navrhovaný zákon je účelový a zdôraznil, že by nemal byť prijatý zákon na riešenie individuálnych vzťahov. Podľa Fogaša jednotlivé spory, ktoré vzniknú medzi fyzickými a právnickými osobami týkajúce sa nevýhodných zmlúv, by sa mali predovšetkým riešiť súdnou cestou. Celý problém má však podľa Fogaša dve stránky mince. Na jednej strane je potrebné potrestať tých, ktorí prekročili svoje kompetencie. Druhá stránka mince spočíva v uvedení zmlúv do štandardnej polohy. Komisia vedená Ľ.Fogašom by mala zhodnotiť, aký je súčasný stav a tam, kde je možné prijať nejaké všeobecné stanovisko, ktorým by sa usmernil ďalší chod činnosti ministerstiev pri rušení daných zmlúv, tam komisia odporučí prijať také stanovisko. Stanovisko komisie sa bude opierať predovšetkým o plnenie programového vyhlásenia vlády a o ekonomické a právne prostredie.
Trochu odlišne vidí problém Fogašov stranícky kolega, minister obrany Pavol Kanis. Podľa jeho vyjadrenia pre Rádio TWIST viaceré zmluvy, ktoré podpisovali predstavitelia minulej vlády až po oznámení výsledkov parlamentných volieb - a týkajú sa záväzkov so slovenskými podnikmi, nie sú korektné a pre rezort obrany prinášajú veľké finančné záväzky. Preto sa MO SR chce dohodnúť so zmluvnými stranami, aby sa k nevýhodne uzatvoreným zmluvám prijali dodatky. Tým by sa podľa P. Kanisa dostali zmluvy do súladu s rozpočtovými možnosťami ministerstva. Na MO SR v súčasnosti analyzujú aj všetky zmluvy uzatvorené počas uplynulých štyroch rokov, a teda aj tie, ktoré uzatvorili so súkromnými firmami zaoberajúcimi sa deblokáciou ruského dlhu. (r)