Po rokoch sa v STV objavil pôvodný šesťdielny seriál Horská služba. Úlohy v tomto najrozsiahlejšom projekte realizovanom za panovania Ivana Hudeca a Igora Kubiša prijali mnohí známi slovenskí (občas aj českí) umelci. Tvorby seriálu a konečného výsledku sa doteraz dotkli predovšetkým tri reakcie, všetky tri negatívne ovplyvnili jeho meno a pozitívne sledovanosť. A všetky boli nasmerované proti trom ľuďom - producentom projektu. Martina Hubová, Zbyněk Papánek a Jozef Vajda ich však označili za zavádzanie, vyplývajúce z neinformovanosti, až za nekalé, organizované osočovanie…
Najskôr sa ‘zmobilizovali‘ niektorí zamestnanci výroby i herci. V predposledný deň nakrúcania davovej scény Horskej služby prišli s podmienkou: alebo dostanú svoje omeškané - v niektorých prípadoch stotisícové - honoráre, alebo záverečnú scénu jednoducho nenakrútia. Producenti nemali na výber.
O niekoľko mesiacov sa ozvala Tatranská horská služba (THS). Kolektív jej pracovníkov bol nemilo prekvapený a dotknutý spôsobom, akým seriál prezentoval ich prácu a život. "V tejto organizácii pracujú ľudia z mäsa a kostí, nie však zurvalci s obmedzeným, vulgárnym slovníkom," uvádzalo sa okrem iného v ich vyhlásení. Producenti sa vyjadrili, že reakcia THS ich "veľmi, veľmi mrzí".
Treťou reakciou bola reakcia divákov a novinárov. Polemika počas vysielania seriálu spôsobila, že diváci zbystrili pozornosť a jeho sledovanosť stúpala. Až tak, že podľa jedného z producentov bola sledovanosť niektorých častí seriálu dvadsaťosempercentná, v závese po televíznych novinách. Ten istý producent hrdo vyhlásil: "A to je predsa najdôležitejšie." Nakoniec zareagovali novinári. Kritika Horskú službu znosila. Zlý scenár, réžia, obmedzené výkony.
Seriálový projekt Horská služba sa začal obrovskou mediálnou kampaňou. Scenáristka a zároveň spoluproducentka Martina Hubová ešte pred nakrúcaním v rozhovoroch s novinármi opisovala svoj dobrovoľný útek z veľkého, morálne a inak zdevastovaného bratislavského sveta do čistoty Vysokých Tatier, kde sa zrodil nápad opísať pozitívne i negatívne stránky vysokohorskej existencie. Už vopred sa hovorilo o atraktívnosti seriálu, špičkovom hereckom obsadení, o zobrazení tej pomyselnej, tu však reálnej hranice medzi životom a smrťou.
ŠÉF VÝPRAVY VS. PRODUCENT
Finančnú pomoc na nakrúcanie seriálu poskytol Výbor kandidatúry ZOH 2006 Poprad - Tatry a bývalé vedenie STV. Podľa vedúceho výpravy Františka Turňu najmä preto, aby si "vybraní ľudia z týchto dvoch inštitúcií namastili vrecká". Ako povedal pre denník SME, "tu išlo o veľké peniaze pre konkrétnych ľudí" a producentov Horskej služby označil "za vykonávateľov". Konatelia produkčnej spoločnosti seriálu založili spoločnosť Patria Cinema len kvôli tomuto projektu. Hubová, Papánek a Vajda oslovili Františka Turňu s ponukou, aby robil vedúceho výpravy a zároveň zastupujúceho architekta dva dni pred začatím nakrúcania. "Mal som sa zamyslieť nad tým, prečo ma s ponukou takej dôležitej funkcie oslovili len dva dni pred začiatkom nakrúcania. Ale neurobil som to a bola to chyba. Nakrúcalo sa skutočne na kolene." František Turňa je presvedčený, že ušetril producentom kopu peňazí. Tí počítali s rozpočtom 26 miliónov a neskôr avizovali jeho prekročenie o 3,5 milióna korún. Podľa našich informácií je však v účtovných knihách Patrie výška výslednej sumy do dvadsať miliónov. Ostatné peniaze sa "kdesi" stratili. Slovenská televízia, ktorú v tom čase viedol Igor Kubiš, producentom vopred vyplatila deväťmiliónový preddavok s tým, že seriál sa bude vysielať v hlavnom sledovacom čase. Napriek tomu niektorí herci a zamestnanci štábu čakali na svoje peniaze od konca roka 1997 až do októbra 1998. Úvahy, žeby riaditeľ STV Kubiš a jeho námestník Dlugolinský mali za svoju ochotu podpísať zmluvu niečo dostať, však jeden z producentov, Zbyněk Papánek, zásadne odmieta. "Nepoznám ani pána Kubiša, ani pána Dlugolinského. Bola to normálna koprodukčná zmluva," hovorí. "Ak narážate na to, či sme pánovi Kubišovi dali nejaké peniaze, tak je to smiešne. Počul som, že sa to tak robí, ale je to úplne smiešne." V septembri, tesne pred voľbami, Igor Kubiš len na základe rozšíreného námetu podpísal s Patria Cinema druhú koprodukčnú zmluvu o nakrútení ďalších šiestich dielov seriálu. Podľa zdroja SME mala podľa tejto zmluvy Patria jedenásť mesiacov pred začiatkom nakrúcania získať päťdesiat percent vkladu STV - 4,5 milióna. Na otázku, prečo sa tak malo stať, keď pravidlom býva maximálne dvadsaťpercentný vklad koproducenta pred nakrúcaním, Papánek odpovedal: "Nechceme tú splátku. Boli sme už u pána Materáka, dohodli sme sa, splátkový kalendár sa úplne zmení. My netrváme na splátke."
VÝHRADY TELEVÍZIE K ĎALŠÍM DIELOM
Z pohľadu STV však ďalší osud seriálu nevyzerá tak optimisticky. Programový manažment totiž podľa šéfdramaturga STV Mariana Puobiša nie je seriálom nadšený. "Vidí ho ako problematický a s jeho kvalitou jednoznačne nie je spokojný," povedal. "Sú isté zmluvné záväzky, ktoré podpísalo bývalé vedenie, tie záväzky sú však do istej miery pochybné." Preto podrobuje nové vedenie Slovenskej televízie projekt zmluvnoprávnej, ale aj kvalitatívnej analýze. "Predbežne môžeme povedať, že nie sme spokojní s kvalitou scenára a stotožňujeme sa s verejnou mienkou, ktorej negatívna odozva je masívna. Takisto chceme seriál analyzovať teraz, po odznení všetkých šiestich dielov, ako komplexný balík, ktorý by vraj, ako zmluvy konštatujú, mohol mať nejaké pokračovanie v tzv. zimnej časti seriálu. O tom ale značne pochybujeme."
Kým však povedia pracovníci STV definitívne slovo, ktoré podľa Puobiša ovplyvnia aj "isté existujúce nezrovnalosti právneho charakteru, pretože zmluva bola podpísaná bez scenárov len na základe synops, rozšíreného námetu", vyžiadali si od koprodukčného partnera Patria Cinema finančnú dokumentáciu, ako boli vynaložené v prvej sérii tvorby Horskej služby finančné prostriedky. Zmluvu analyzujú veľmi pozorne, rovnako ako divácke ohlasy, ktoré podľa Puobiša veľmi akceptujú, a nezľahčujú ani ohlasy THS.
Medzičasom sa o postoji STV dozvedeli aj producenti, ktorí sa snažili problém utajiť. Zrejme preto, že do hry vstúpil ďalší koproducent. Spoločnosť Maya, produkujúca napríklad Smiechoty v TV Markíza.
NEVYROVNANÉ POHĽADÁVKY
V októbri minulého roka vyšiel v týždenníku Plus 7 dní článok odhaľujúci nevyrovnanosť finančných pohľadávok spoločnosti Patria Cinema voči hercom a filmovému štábu. Peniaze totiž neprichádzali na účet jeho členov v zmluvne dohodnutom termíne. Napriek skutočnosti, že sa fakturácia mala uskutočňovať každé štyri týždne, viacerí z tímu nedostali financie do augusta, a niektorí do októbra 1998, čo bol takmer rok od ukončenia nakrúcania. 10. júla sa preto dvanásť zainteresovaných osôb rozhodlo podať na producentskú spoločnosť žalobu. Až na základe toho sa Martina Hubová (scenáristka a zároveň jedna z producentov seriálu) telefonicky spojila s vedúcim výpravy Františkom Turňom a oznámila mu, že peniaze na účtoch budú 15. augusta. "Zároveň ma požiadala, aby som žalobu zo súdu stiahol," povedal Turňa. Peniaze však na účet neprišli a F. Turňa žalobu nestiahol. Zbyněk Papánek mu preto údajne dal ponuku, ktorá sa vraj neodmieta. "Spýtal sa ma, či sa nechcem stať spoločníkom alebo koproducentom ďalších šiestich dielov seriálu s tým, že teraz zarobím zhruba stotisíce, ale v januári môžem zarobiť milióny." Z. Papánek však toto tvrdenie popiera.
Patria Cinema nakoniec zostávajúcim hercom a členom štábu peniaze vyplatila. Podľa našich informácií, ktoré nám však oficiálne nik nevedel či nechcel potvrdiť, do vyplatenia meškajúcich honorárov bol zainteresovaný majiteľ spoločnosti Maya Hron. Pravdepodobne za prísľub osobného vkladu do ďalšieho nakrúcania, čo by potvrdzoval aj fakt, že práve pán Hron viedol rokovania s novým vedením STV. A vysvetľovalo by to aj eminentný záujem a aktivitu Zbyňka Papánka i Jozefa Vajdu na zastavenie súdnych sporov. Spoločnosť Maya si totiž môže svoje finančné pohľadávky v prípade exekúcie Patrie Cinema či v prípade zastavenia výroby seriálu zo strany STV od producentov M. Hubovej, Z. Papánka a J. Vajdu späť jednoducho nekompromisne vyžiadať.
PROBLÉM SPÔSOBIL ČERVENÝ LANDROVER
Tí, ktorí peniaze dostali ešte v lete, však museli podpísať dokument, že sa vzdávajú sumy vyplývajúcej zo zmluvnej klauzuly o penále z omeškania mzdy. Ostatní, vrátane Turňu, ktorý ako jediný nedostal ani mzdu za posledný mesiac vo výške 98 tisíc korún, sú rozhodnutí vymáhať penále na súde. Zbyněk Papánek je konaním niektorých členov bývalého tímu rozčarovaný. "Podľa mňa by mali byť radi, že sa vôbec niečo nakrúca, a nie ešte pýtať penále," domnieva sa producent, ktorý sa snaží zastaviť medializáciu problému. Škandál okolo nakrúcania a následne nevyrovnaných pohľadávok seriálu de facto rozvíril vedúci výpravy František Turňa. Zbyněk Papánek to dodnes nevie pochopiť. "Jeho mesačný plat bol 78 tisíc korún. Štyri faktúry dostal v poriadku, meškali sme až s tou poslednou," hovorí. Turňa však aktivity smerom k vyrovnaniu finančných záležitostí Patria Cinema rozbehol až následkom údajného podvodu, ktorý mu spoločnosť urobila a tvrdí, že s producentmi Horskej služby sa snažil "celý čas komunikovať normálnym spôsobom". "Vo filmovej brandži každý každého pozná. Sme svojím spôsobom kamaráti a je mi jasné, že každý producent je trochu dobrodruh," tvrdí a zároveň dodáva, že Patria Cinema nie je jediná firma, ktorá dlhuje ľuďom peniaze. Príčinou zablokovania komunikácie a otvorenia problému bol podľa neho obyčajný červený landrover. Auto, ktoré počas celého nakrúcania vozilo po vysokohorských chodníkoch filmovací tím, materiál a v seriáli takisto takpovediac "hralo". Práve hradenie toho auta firma Bavaria po tom, ako vypovedala sponzorskú zmluvu pre nedodržanie podmienok údržby, fakturovala namiesto spoločnosti fyzickej osobe - Františkovi Turňovi. "Až keď som sa dozvedel, že ma Bavaria dáva na súd za neuhradenie stotritisíc korún za auto, ktoré som síce ako šéf výpravy šoféroval, ale nevlastnil, a keď spoločníci Patrie Cinema neboli pol roka schopní prepísať prevod fakturácie z mojej osoby na seba, som sa nahneval." A tak nelichotivá reklama, ktorú by ešte pred desiatimi mesiacmi urovnalo obyčajných stotisíc, prerástla do miliónového problému. Presne deväť miliónov spoločnosti zaručil zmluvne Igor Kubiš. Niekoľko ďalších miliónov malo prísť spolu s novým koprodukčným partnerom a jemu naklonenými solventnými sponzormi.
DAŠA MATEJČÍKOVÁ