Vydavateľstvo Slovenský spisovateľ 1998
Najnovšiu knižku Petra Holku tvorí sedem próz, ktoré sú navzájom prepojené jednak rozprávačom, jednak hlavnými postavami situovanými do jednotlivých príbehov. Tvorivý rukopis tohto autora poznám, sledujem jeho tvorbu od debutu, sama som niektoré jeho knihy redigovala, a predsa ma Holka svojou poslednou prózou prekvapil. Nie témou - tá sa u Holku nemení. Je to autor, ktorého zaujíma jeho súčasník, či už dospelý jedinec, alebo dieťa. Holka realistický romantik sa totiž v tejto knižke mení na magického realistu. Autor na formálne neveľkom epickom priestore dokazuje, že tajomno a osudovosť sú prítomné aj v každodennosti, len treba vedieť dešifrovať symboly minulosti, výstrahy a varovania, ktoré sa občas objavia aj v živote toho najzarytejšieho technokrata. Osud človeka chápe Holka tradične ako uzavretý kruh, ktorý sa začína v prvom príbehu - Kokosový sen a uzatvára v poslednom - Parížsky sen.
V úvodnej poviedke kruh symbolizuje kokosový orech. Jeho vnútro je pre autora žieravinou, ktorá vybičúva všetky zmysly a núti človeka vnímať svet predovšetkým pocitovo. Sen o vášnivom milovaní s domorodou dievčinou by u iného autora asi pôsobil banálne. Holkova exotika má však svoj účel - orientálne prostredie sa prelína s domovom, vysnívaná dievčina s hrdinovou prvou láskou. A konkrétnosť s náznakom. V Haďom sne vstupuje do príbehov zatiaľ iba svojím tieňom rozprávačova mŕtva dcéra. Dedinskí chlapi sa vyberú hľadať nezvestného Jana Smreka. Sám, iba s vlastným smútkom v duši, hľadá po strminách bezduché telo aj Holkov hrdina. Tuší, že boj s horami o Smrekovo telo je rovnako márny, ako bol kedysi boj o dohasínajúci život jeho mladučkej dcéry. Nezvyčajný úkaz - vretenica na snehu - slúži autorovi na rozohratie nového "príbehu v príbehu".
V Svadobnom sne sa zjavujú postavy z minulosti, ktoré autorovi pomáhajú analyzovať vzťahy otcov a detí. Ani spisovateľ James Joyce, ani veľký znalec ľudských duší Carl Gustav Jung však nevedia určiť, kde a prečo sa trhá tá jemná pavučina dôvery, ktorá by mala navždy spájať tých, čo sú si rodovo najbližší. Žltý sen je jediná poviedka z prítomného cyklu, ktorá nesie v sebe prvky komična, autor ju však zavŕši sprvu nenápadnou, akoby vedľajšou epizódou - opisom návštevy trojice neznámych žien. Tie prišli do rázovitej obce poďakovať za život, ale i pripomenúť, že kým jednej z nich (matke) ho miestni zachránili, druhému (otcovi) ho zmarili.
V Stridžom sne pretavil autor naše národné povery a obyčaje do magického príbehu, plného pochopenia pre ľudské slabosti. Okrúhly sen nás zavedie do chorvátskej Puly. Symbol kruhu sa tu znovuobjaví v hmotnej podobe (zvyšky rímskeho kolosea). Ako vo všetkých predchádzajúcich, aj v tejto poviedke sa stáva nezvyčajnosť všednosťou a reálnosť snom. V poviedke bráni neznámy muž vstúpiť rozprávačovi do kolosea: "Všetko, čo hľadáte, je vo vás, čo vo vás nie je, to nikde na svete nenájdete…" Okrúhly sen vnútorné napätie celého rozprávania stupňuje, kým záverečný Parížsky sen čitateľovi dovysvetľúva. Zaťatosť a odhodlanie dozvedieť sa o živote svojej navždy stratenej dcéry čo najviac privedie rozprávača do Paríža. Sužuje sa v kaviarničke, do ktorej nádejná modelka chodievala. Len neskôr si uvedomí jej názov Le cercle, teda napriek varovaniu sa rozprávač v kruhu zasa ocitol - a precitol. V neznámom z Puly spoznáva beatnika Jeana-Louisa Lebrisa de Kérouaca.
Cyklus najnovších próz Petra Holku napriek smútku, ktorý je v podtexte ustavične prítomný, prináša paradoxne aj veľa pohody, pokoja, znovupoznanie sily rodinnej súdržnosti, ľudského tepla, ktoré jediné pomôže prekonať trápenie nášho súčasníka.
NATAŠA ĎURINOVÁ
(Autorka je stálou spolupracovníčkou SME)