avých hospodárskych ťažkostí by ohrozilo hospodársku stabilitu Slovenska a oddialilo by jeho vyhliadky na integráciu do západnej Európy.
2. Podľa názoru misie zdanlivý pokoj na trhoch, vrátane relatívnej stability kurzu meny v posledných týždňoch, nie je znakom toho, že existujúca nerovnováha by bola menšia, ako sa pôvodne myslelo, že sa sama napráva, alebo ináč ustupuje. Skôr sa tu odráža obdobie "medových týždňov" novej vlády, ako aj dočasné faktory fungovania devízového trhu. Ako je uvedené nižšie, zaznamenaný pokoj by sa mohol rýchlo zmeniť, ak trh začne vnímať, že politické programy nie sú v súlade s potrebou značne znížiť fiškálny a vonkajší schodok a riešiť slabé stránky bankovej a podnikovej sféry. Preto musí vláda skoro vyslať jednoznačné signály o svojom odhodlaní riešiť tieto kľúčové otázky.
POSLEDNÝ VÝVOJ
3. Analýza posledných makroekonomických údajov, ktorú vykonala misia, podčiarkuje obtiažnosť súčasnej hospodárskej situácie: nevýrazný rast a exportná výkonnosť, narastajúci tlak na finančnú pozíciu bánk a podnikov a výnimočne vysoký schodok na bežnom účte. Toto sú všetko príznaky nevyváženej makroekonomickej politiky a oneskorenie v riešení kľúčovej štrukturálnej slabosti hospodárstva.
4. Celkový hospodársky rast je pravdepodobne oveľa slabší, ako naznačujú oficiálne údaje, zatiaľ čo skutočná inflácia sa zdá byť vyššia ako zaznamenaný nárast indexu spotrebiteľských cien. Asi polovica z oficiálne vykazovaného skutočného rastu HDP 6,1 percent v prvej polovici roku 1998 sa pripisuje nepravdepodobne vysokému rastu "iných" trhových služieb, netrhových služieb a neurčených odvetví (štatistické nezhody), čo naznačuje, že rast produkcie bol nadhodnotený. Navyše, existujú náznaky, že napriek údajne vysokému celkovému hospodárskemu rastu a spomaleniu nárastu miezd, ziskovosti podnikov a v jej dôsledku aj kvalita úverov v portfóliách bánk sa naďalej zhoršovali. Okrem toho, rast miery nezamestnanosti na skoro 14 percent z 12,25 percent pred dvoma rokmi je zjavne v rozpore s oficiálnou mierou rastu produkcie v posledných rokoch (6-7 percent ročne). Zatiaľ čo inflácia indexu spotrebiteľských cien je pozoruhodne nízka pre hospodárstvo v prechode (len 6% v septembri 1998, medziročne), skutočná miera je určite vyššia po zohľadnení oneskorenia v úprave regulovaných cien a poklese svetových cien komodít. Nedávne znehodnotenie meny by mohlo pridať 2% k inflácii indexu spotrebiteľských cien do konca roka.
5. Menová kríza v októbri vyplynula z pretrvávajúcich vysokých schodkov na bežnom účte (viac ako 10% z HDP v rokoch 1996-98) a bola spustená široko očakávanou devalváciou po voľbách. V schodku v roku 1998 sa odrazil silnejúci spotrebiteľský dopyt (potvrdený vzostupným maloobchodným odbytom), vyvážený oslabením investícií. Pritom exportná výkonnosť ostala relatívne skromná, osobitne preto, že rast vývozu (a hrubá priemyselná výroba), ako sa zdá, do veľkej miery pochádza z odvetví s nízkou domácou pridanou hodnotou (hlavne dopravné zariadenia). Skutočné zhodnotenie koruny v roku 1997 a zvýšená konkurencia východoázijských vývozcov sú dva faktory, ktoré zadržiavali vývoz.
6. Ďalší nedávny vývoj externej pozície tiež spôsoboval starosti. Pred zavedením plávajúceho kurzu koruny stratila NBS 0,9 miliárd USD svojich zahraničných rezerv. V dôsledku toho oficiálne rezervy klesli z 3,33 miliardy USD na konci roka 1997 na menej ako 3 miliardy USD v polovici novembra, čo sa rovná dovozu tovarov za 2,75 mesiaca, čo je pod uspokojivú úroveň. Zatiaľ čo sa kurz meny stabilizoval po plávajúcom kurze na 10-11 % pod bývalou centrálnou paritou, zohľadňuje to pravdepodobne uvoľňovanie špekulatívnych pozícií domácich rezidentov. Len čo tieto krátkodobé toky skončia, misia očakáva, že koruna sa opäť dostane pod tlak. Veľmi veľká nerovnováha na bežnom účte počas posledných troch rokov viedla k rýchlemu nárastu hrubej vonkajšej zadlženosti na 12,2 miliardy USD, čo zodpovedá 60% ročného HDP na konci septembra 1998, z čoho skoro jedna polovica bola krátkodobá zadlženosť. V reakcii na vývoj na domácom aj svetových trhoch veľké ratingové agentúry znížili slovenskú zadlženosť pod investičnú úroveň, zatiaľ čo rozpätie slovenských Eurodlhopisov značne narástlo oproti porovnateľným dlhopisom.
7. Porovnania medzi krajinami demonštrujú krehkosť externej pozície Slovenska. Schodok na bežnom účte vo výške 11% z HDP je jeden z najvyšších na svete - v skutočnosti schodky vo výške 4-5% z HDP sa považovali za veľké podľa medzinárodných štandardov dokonca aj pred nedávnym zhoršením podmienok na svetových finančných trhoch! V porovnateľnej skupine, do ktorej patria susedné prechodné krajiny (Česká republiky, Maďarsko a Poľsko), ako aj krízou postihnuté krajiny (Mexiko a Thajsko), je schodok na bežnom účte na Slovensku najvyšší, zároveň vstup priamych zahraničných investícií je najnižší v porovnaní s HDP. Navyše, krátkodobá celková vonkajšia zadlženosť Slovenska je relatívne vysoká a rýchlo narastá. Toto, spolu so slabosťou bankovej sféry, boli dôležité príčiny pre zníženie hodnotenia zadlženosti Slovenska. Zatiaľ čo obmedzené prepojenie na medzinárodné finančné trhy uchránilo platobnú bilanciu od výkyvov v postojoch investorov až donedávna, zdá sa, že sa toto mení: prvýkrát v posledných rokoch sa muselo financovanie platobnej bilancie v roku l998 spoliehať do značnej miery na oporu vo finančných trhoch (cez emisiu Eurodlhopisov za 1 miliardu USD), nielen na úverovanie podnikov od zahraničných dodávateľov. Napokon, zatiaľ čo zahraniční veritelia začínajú byť opatrnejší k Slovensku, domáce podniky môžu byť tiež menej ochotné požičiavať si v zahraničí v dôsledku nárastu vnímaného rizika kurzu meny po zavedení plávajúceho kurzu.
8. Na strane makroekonomickej politiky táto politika ostala nevyvážená s expanzívnym fiškálnym postojom spôsobujúcim ťažké bremeno v menovej politike. Schodok všeobecnej štátnej správy dosiahol 5,3% z HDP za prvých desať mesiacov roku 1998, v porovnaní s pôvodným zámerom 2% z HDP za celý rok. Toto odráža zníženú daňovú disciplínu, osobitne vo výbere DPH, rozširovanie mimorozpočtových výdavkov na projekty diaľnic a prekročenie nákladov vo verejnom zdravotníctve. Menová politika bola obmedzená s ohľadom na svoju schopnosť zvyšovať úrokové miery v dôsledku problémov vlády pri nefinancovaní svojej domácej zadlženosti a problémov likvidity dvoch najväčších bánk (IRB a VÚB), ktoré sú vážne podkapitalizované. Menová politika bola teda menej reštriktívna ako v roku 1997, ako to vidno z postupného obnovenia rastu úverovania súkromného sektora (12-mesačná miera nárastu vzrástla z 2,2% v decembri 1997 na 6,2% v septembri 1998) a klesajúcich krátkodobých úrokových mier. Avšak inflačné očakávania a neistota kurzu meny udržali úrokové miery jednoročných štátnych dlhopisov na relatívne vysokej úrovni (okolo 30%).
MAKROEKONOMICKÉ CIELE NA ROK 1999
9. Zníženie schodku na bežnom účte na úroveň, ktorú možno financovať - v rámci strednodobého programu úprav a reforiem - má byť hlavným cieľom štátnych orgánov. Toto zníženie treba dosiahnuť spôsobom, ktorý by minimalizoval ohrozenie strednodobých výhľadov pre nárast. Okrem toho je dôležité pokračovať v pokroku proti inflácii zamedzením cenovej a mzdovej špirály, ktorá by mohla podkopať nedávne zvýšenie konkurencieschopnosti v dôsledku znehodnotenia meny a viesť k nadmernému znehodnoteniu meny.
10. V súčasnosti misia verí, že - podľa priaznivých predpokladov o sile a dôveryhodnosti programu vlády na rok 1999 - schodok na bežnom účte neprevyšujúci 900 miliónov USD (asi 4% z HDP) je najvyššia úroveň schodku, akú možno financovať cez zahraničné investičné toky a vonkajšie úvery vrátane 500 miliónov USD strednodobého a dlhodobého zadlženia zo strany vlády. Toto predpokladá, že podniky by utrpeli len mierne zmenšenie ich prístupu k novým úverom s ohľadom na ich styky so zahraničnými partnermi v spoločných podnikoch a s majiteľmi: a predpokladá to, že komerčné banky by boli schopné predĺžiť ich krátkodobé úverové linky. Len vtedy by NBS bola schopná zvýšiť svoje hrubé rezervy o zhruba 100 miliónov USD, napriek platbám dlhovej služby v zhruba rovnakej výške, zo strany vlády.
11. Keby sa nerealizoval silný program nápravy vonkajšej pozície, ekonomické náklady by mohli byť neprijateľne vysoké. Pokračujúci vysoký schodok na bežnom účte v roku 1999 skoro určite nebude možné financovať. Toto by viedlo k veľkému znehodnoteniu meny, rýchlo stúpajúcim úrokovým mieram, tvrdým podmienkam nedostatočnej likvidity v bankách a podnikoch a k zhoršujúcemu vnímaniu veriteľov - všetky tieto faktory by pôsobili vzájomne sa posilňujúcim spôsobom. Dôsledky by mohli byť tvrdé, ako ukázala skúsenosť ekonomík východnej Ázie: ich prítok zahraničného kapitálu vyschol a v dôsledku toho tieto krajiny museli dosahovať veľké prebytky na bežnom účte za obrovských ekonomických a sociálnych nákladov.
MAKROEKONOMICKÉ PROGRAMY
12. Programové vyhlásenie novej vlády patrične zdôraznilo potrebu rozvážnych makroekonomických programov a urýchlenej štrukturálnej reformy. Avšak nevyužilo príležitosť vyjadriť uvedomenie si naliehavosti nápravy makroekonomickej nerovnováhy, ktorá by pripravila obyvateľstvo na veľmi potrebné sprísnenie makroekonomických programov. V programovom vyhlásení tiež chýba konkretizácia zamýšľaného tempa nápravy makroekonomickej nerovnováhy a s ňou spojených cieľov politického programu.
13. Misia má obavy, že v prípadoch, keď program nadobudol alebo nadobúda konkrétnu formu, táto nie je vždy v súlade s celkovým cieľom značného zníženia schodku na bežnom účte. Konkrétne aj doplnkový rozpočet na rok 1998 (odhlasovaný vládou) a tiež navrhované rozpočtové provizórium na prvý štvrťrok 1999 (ktoré je v pokročilom štádiu prípravy na ministerstve financií) znamenajú zhruba nezmenený postoj k fiškálnej politike. V oblasti mzdovej politiky štátne orgány sa rozhodli zrušiť vyhlášku regulujúcu stratové podniky na základe toho, že bola neúčinná a skresľujúca. Zatiaľ čo naznačili svoj zámer riadiť mzdy vo veľkých štátnych podnikoch a opäť zaviesť mzdovú kontrolu v stratových podnikoch, ak vznikne potreba, tieto zámery treba premeniť na činy.
14. Podľa názoru misie dosiahnutie potrebnej nápravy externej pozície bude vyžadovať zníženie fiškálneho schodku o zhruba 4 percentá z HDP na 1-2 percentá z HDP v roku 1999. Nakoľko silný rozpočet bude kľúčový pri vytváraní signálov na trhoch o vládnom programe, je dôležité, aby sa príprava a schválenie rozpočtu na rok 1999 urýchlili, a aby sa realizovalo čo najviac nápravných opatrení v rámci rozpočtového provizória v prvom štvrťroku 1999.
15. Fiškálna náprava v rozsahu odporúčanom misiou bude náročná úloha, osobitne vo svetle nedávneho odstránenia dovoznej prirážky (činu, ktorý misia podporuje, ale ktorý vyniesol skoro 1 percento z HDP v roku 1998) a predpovedaného nárastu platieb úrokov vo výške 1,25 percenta z HDP v roku 1999. Napriek tomu sa zdá byť značný manévrovací priestor, hlavne na strane výdavkov, berúc do úvahy, že pomer výdavkov všeobecnej štátnej správy k HDP je dosť vysoký na Slovensku pri jeho príjme na obyvateľa.
16. Možné opatrenia na strane výdavkov zahŕňajú: (a) zmrazenie miezd v štátnej sfére po značných nárastoch v roku 1997-98, súčasne s racionalizáciou a znižovaním zamestnanosti v štátnej správe. Toto nielen vytvorí značné úspory (0,5 percenta alebo viacej), ale tiež to zmierni dopyt po náraste miezd v súkromnom sektore, (b) úpravy regulovaných cien (elektrickej energie, kúrenia a železničnej dopravy), ktoré by umožnili štátnym orgánom odstrániť s tým spojené dotácie (0,75 percenta), a (c) racionalizáciu investičných výdavkov krátením kapitálových výdavkov štátneho rozpočtu. Cestného fondu a ostatných odvetví všeobecnej štátnej správy (do 3,5 percenta). Štátne orgány by tiež neadresné a štedré rodinné prídavky (ktoré tvoria až 2,5 percent z HDP). Pokiaľ nebude možné vykonať komplexnú reformu v zdravotníctve, štátne orgány by mali prijať pevné opatrenia na kontrolu nákladov a zamedzenie ďalšieho hromadenia nedoplatkov, vrátane vyššieho podielu na spolufinancovaní.
17. Na strane príjmov misia odporúča: (a) okamžité zvýšenie spotrebných daní, ktoré môže vyniesť dodatočný príjem 0,75 percenta z HDP, (b) revíziu a realizáciu odporúčaní poslednej misie technickej pomoci z MMF o zlepšeniach vo výbere DPH, ako aj organizácii správy daní a (c) odloženie úpravy daňových pásiem pre daň z príjmu fyzických osôb.
18. Pokiaľ sa neprijme komplexný program a neustália sa podmienky na trhu, rámec menovej politiky v dôsledku plávajúceho kurzu nemôže byť taký transparentný, ako bol počas existencie fluktuačného pásma. Misia súhlasí so zámerom NBS určovať menovú politiku v súlade s cieľovou infláciou a pri podpore tohto cieľa zamerať sa na relatívne stabilný kurz meny, ale bez oznámenia cieľovej úrovne koruny. Zatiaľ čo určenie cieľovej inflácie bude musieť počkať na formuláciu vládnych plánov na zvýšenie regulovaných cien. NBS by sa mala v zásade zamerať na značné zníženie "jadra" inflácie (t. j. bez dosahov regulovaných cien). Navyše sa zdá želateľné udržiavať korunu v rozsahu 15-20 percent pod jej bývalou centrálnou paritou, čo by vyrovnalo reálne zhodnotenie v roku 1997. (Kurz koruny je teraz nad týmto pásmom, ale, ako je vyššie vysvetlené, trhové sily ho pravdepodobne dostanú do pásma v blízkej budúcnosti, toto tiež môže dosiahnuť NBS nákupom devíz na doplnenie oficiálnych rezerv). Akékoľvek väčšie znehodnotenie by znamenalo riziko spôsobenia mzdovej a cenovej špirály bez ďalšieho nárastu konkurencieschopnosti. Čo sa týka úrokovej politiky, NBS by sa mala vyhnúť predčasným znížením krátkodobých úrokových mier, pokiaľ nebude ustanovený komplexný program nápravy v súlade s vyššie uvedeným a v skutočnosti má byť pripravená na zvýšenie úrokových mier v rámci rozumných hraníc, aby zabránila nadmernému znehodnoteniu koruny.
19. Obmedzenie miezd bude kľúčovým prvkom nápravnej stratégie. V súlade s tým okrem realizácie zmrazenia miezd v štátnej sfére, ako je uvedené vyššie, orgány by mali (a) obmedziť rast miezd v štátom ovládaných podnikoch (osobitne v energetike, doprave, telekomunikáciách a bankovníctve) pod predpokladanú mieru inflácie a (b) zblízka sledovať mzdový vývoj vo zvyšku hospodárstva s cieľom opätovného zavedenia mzdovej kontroly pre stratové podniky podľa potreby.
ŠTRUKTURÁLNE PROGRAMY
20. Udržateľný rast bude potrebovať urýchlenú reštrukturalizáciu v podnikovej a bankovej sfére. Misia preto víta zámery vlády rozšíriť priehľadnosť a efektivitu procesu privatizácie, ako aj rozhodnutie zrušiť rozhodnutie o finančnej revitalizácii strategických podnikov. Zrýchlená privatizácia telekomunikácií a ostatných štátom vlastnených spoločností by nielen poslala dôležité posolstvo o otvorenom postoji novej vlády voči zahraničným investorom, ale tiež by poskytla podstatnú podporu pre platobnú bilanciu v tomto kľúčovom období. Pred privatizáciou týchto podnikov by štátne orgány mali zblízka sledovať ich finančnú výkonnosť a obmedziť ich prístup k úverom. So známkami narastajúcej zlej finančnej disciplíny v podnikovej sfére by bolo dôležité posilniť realizáciu zákona o konkurze a vyrovnaní a prijať legislatívne a ostatné opatrenia pre umožnenie vykonávania komerčných zmlúv, vrátane zabavenia zálohy.
21. Finančná pozícia troch najväčších štátom ovládaných bánk (ktoré predstavujú asi polovicu bankovej sféry a všetky problémové úvery) je veľmi slabá. Osobitne pozícia IRB a VÚB je jasne neudržateľná a reprezentuje potenciálny zdroj nestability v bankovej sfére, zatiaľ čo ich nadmerné požičiavanie si prispieva k vysokým úrokovým mieram na medzibankovom trhu. Oneskorenia v riešení problémov týchto bánk urýchlia zhoršenie ich úverového portfólia a ďalej zvýšia náklady na ich neskoršiu reštrukturalizáciu. V tomto ohľade by sa mali vykonať okamžité opatrenia na zníženie závislosti VÚB od požičiavania si na medzibankovom trhu obmedzením nových úverových aktivít banky, posilnením vymáhania jej úverov, predajom niektorých jej aktív a podstatným krátením jej prevádzkových nákladov. Navyše treba vykonať väčšiu snahu zo strany bankového dohľadu NBS pre revíziu kvality zahraničných aktív VÚB, ako aj ostatných bánk. Misia povzbudzuje štátne autority, aby bezodkladne vyhľadali pomoc od Svetovej banky a úzko s ňouspolupracovali pri návrhu a realizácii programov na reštrukturalizáciu a privatizáciu najväčších štátom ovládaných bánk.
(SITA)