BRATISLAVA (SME - and) - V zákone o zdravotnej starostlivosti nie sú jasne a jednoznačne definované práva pacientov a tejto problematike sa nevenuje ani Koncepcia štátnej zdravotnej politiky SR. Ak sa však chce pacient na lekára sťažovať, jeho prvou zastávkou by mal byť útvar kontroly v nemocnici, kde došlo k poškodeniu zdravia pacienta alebo nekvalitnému poskytovaniu zdravotníckej starostlivosti. Pre SME to uviedol prezident Slovenskej lekárskej komory (SLK) MUDr. L. Petričko. Spomínaný útvar kontroluje lekára, ktorého nemocnica zamestnáva. Ak sa stane chyba u neštátneho lekára, treba sa obrátiť priamo na okresného štátneho lekára alebo na kontrolný výbor SLK. V štátnych zdravotníckych zariadeniach, kde nemusí byť lekár členom SLK, zodpovedá za chybu lekára jeho nadriadený, teda riaditeľ zariadenia, ktorý má k dispozícii svoje kontrolné orgány. Vo vyspelých krajinách platí, že jedine ten, kto má právo povoliť lekárovi činnosť, má právo mu ju aj zrušiť. Na Slovensku povoľuje lekárovi činnosť okresný, krajský štátny lekár, ministerstvo zdravotníctva, ale o etické a kvalitatívne otázky by sa už mala starať SLK. "V tom vidíme systémovú chybu. Stav, keď je každý zodpovedný za všetko, a nikto neručí za nič, je prežitkom socializmu," zdôraznil. Ako doplnil, absolútnym paradoxom je, že na pôde SLK vznikol Zväz na ochranu práv pacientov, komora však potrebovala rovnocenného partnera. V minulosti sa lekári-alkoholici, prípadne takí, ktorí na svoju prácu nestačili, len zakrývali a v socialistickom zdravotníctve sa tento stav neriešil. Až doteraz bol chránený len lekár a za práva pacienta sa nemal kto postaviť. Ako pre SME potvrdil JUDr. K. Tóth zo Slovenskej spoločnosti zdravotníckych právnikov, vznik takejto inštitúcie je oprávnený, sťažností pacientov registrujú viac než dosť. "Sťažnosti by sa mali riešiť rýchlo, férovo a hlavne prostredníctvom nezávislých organizácií, prípadne postom ombudsmana," povedal MUDr. J. Weber, jeden z tých, ktorí stál pri vzniku myšlienky. Podľa neho to, čo sa v súčasnosti v nemocniciach deje, nie je právne kryté a ošetrené a lekári musia nahlasovať ministerstvu pravidelne počty ošetrených akútnych prípadov. Minister zdravotníctva T. Šagár pre SME uviedol, že občania sa môžu sťažovať aj na krízovej linke 0901 727 627, iný mechanizmus momentálne ministerstvo nemá.