ZVYŠOVANIE CIEN ELEKTRICKEJ ENERGIE
Zvýšenie cien elektrickej energie je dôsledkom toho, že predchádzajúca vláda udržiavala tieto ceny na nereálne nízkej úrovni, čo poškodzovalo Slovenské elektrárne, ale aj niektoré s nimi späté podniky. Primárnym dôvodom sú zlé hospodárske výsledky Slovenských elektrární. V tomto roku sa totiž zrejme po prvý raz dostanú do straty. Aj napriek tomu, že sú monopol. Elektrárne pritom ešte stále nezaplatili všetky faktúry za výstavbu Mochoviec a neplatia vraj poriadne ani Vodohospodárskej výstavbe, ktorá potom - ako tvrdí J. Binder - má problémy so splácaním zahraničných dlhov s garanciou štátu. Okrem toho by sa mal riešiť úver na Mochcovce, ktorý elektrárňam poskytla za veľmi nízky úrok IRB. Podľa názoru vlády by mali začať elektrárne platiť IRB vyššie úroky a IRB by tak bola schopná znížiť svoju každomesačnú stratu. Na to, aby Slovenské elektrárne dokázali toto všetko platiť a ešte aj zostať v zisku, musí vzrásť cena elektrickej energie.
ZVYŠOVANIE CIEN TEPLA
Liberalizácia cien tepla zatiaľ nie je potvrdená. Katastrofálny stav tepelného hospodárstva je však známy už viac ako rok. Štát nedával teplárom dostatočné dotácie zo svojho rozpočtu, pričom predchádzajúca vláda ich obvinila z nehospodárnosti. Jedinou cestou, ako zabezpečiť, aby teplárne dostávali dostatok peňazí a šetrili sa pritom prostriedky z rozpočtu, je zvýšenie cien tepla.
ZVYŠOVANIE CESTOVNÉHO V OSOBNEJ DOPRAVE
Každý, kto cestoval verejnými dopravnými prostriedkami, pozná ich technický stav. Železnice SR ani jednotlivé závody SAD nemajú dosť peňazí. Musia totiž jazdiť na miesta, kde sa im to neopláca. Normálne by takéto straty dotoval štát, u nás to však v posledných rokoch nedotoval v dostatočnej miere. Preto je pravidelná osobná doprava stratová. V zásade by sa to dalo riešiť dvoma spôsobmi - zvýšením dotácií od štátu alebo rastom cien. Keďže štátna pokladnica je prázdna, neostáva nič iné, ako zvyšovať ceny. Žiť na dlh sa už totiž v tejto krajine ďalej nedá.
DEREGULÁCIA CIEN NÁJOMNÉHO
Ide o jeden zo zásadných predpokladov naštartovania trhu s bytmi. Nie je totiž naďalej únosné, aby časť obyvateľstva platila netrhovo nízke ceny nájomného, pričom trh s voľnými bytmi je extrémne obmedzený. Komerčné realitné kancelárie potom ponúkajú byty za miliónové sumy alebo prenájmy za sumy prevyšujúce priemerný plat občana. Otázne však je, či sa vláda odhodlá aj na druhé opatrenie, ktoré by stimulovalo trh s bytmi - či umožní, aby mohli byť neplatiči nájomného vysťahovaní z bytu, aj ak nemajú kam ísť. Na jednej strane by to malo nepríjemné sociálne dôsledky, na druhej strane by to výrazne stimulovalo trh s bytmi, pretože doterajší neplatiči by si uvedomili, že asi budú musieť niečo zmeniť. Navyše pre platičov by to znamenalo, že už nebudú svojimi platbami uhrádzať fakticky aj náklady, ktoré urobili ich susedia - neplatiči. Okrem toho by táto zmena umožnila rozbehnúť hypotekárne úvery na domy. Teraz totiž hrozí, že ak niekto nezaplatí hypotéku, banka ho nemôže vysťahovať. (zh)