ZHOVÁRAME SA s JOZEFOM BUBENKOM, trénerom futbalistov Interu Bratislava V Škótsku sú ruky v hľadisku na to, aby tlieskali dobrému futbalu

Jozef Bubenko spolu s trénerom dorastu Interu Jozefom Pšenekom absolvoval desaťdňovú stáž v Glasgowe.

Čo ste počas nej mali možnosť vidieť?

"Absolvovali sme tréningový týždeň v Celticu, videli sme tréningový mikrocyklus mládeže. Potom ligu Celtic - Motherwell (2:0), Rangers - Dunfermline (1:1), predzápas mužstiev do 21 rokov oboch tímov (1:1), finále Ligového pohára (LP) Rangers - St. Johnstone (2:1)."

Prvé dojmy?

"Musel by som začať zoširoka. Je to iné ako na Slovensku, je to úplne iný svet. Celtic je veľkoklub v každej oblasti, človek musí len otvárať oči nad tým, čo sa pre futbal robí. O chod klubu sa stará na rôznych úsekoch 375 profesionálov."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Je rozdiel, z hľadiska trénera, v ponímaní prípravy?

"Nie, pokiaľ ide o náplň, áno, ak sa pozrieme na nasadenie a kvalitu realizácie tréningu. Hráči všetko robia na maximum, stále s cieľom iba vyhrávať. Netreba ich do ničoho nútiť, vysvetľovať im, tréner len usmerňuje dianie. V príprave aj v zápasoch sa hrá dôsledne, s nasadením, ale vzácne fair. Je to plný profesionalizmus."

Vlani ste boli v anglickom Evertone. Aký bol rozdiel?

"Everton sme obzerali z úctivej vzdialenosti, v rozhovoroch, tu sme sa, vďaka trénerovi Venglošovi, dostali až do kuchyne, žili sme s hráčmi. Pokiaľ ide o štýl hry, je britský a európsky. V škótskych mužstvách hrá veľa Európanov, to ovplyvňuje štýl. V Škótsku sa hrá európsky. V Rangers sú iba dvaja Škóti, v Celticu štyria - piati."

SkryťVypnúť reklamu

Sú rozdiely v samotnej príprave, v jej organizovaní?

"Drobné špecifiká sú, markantné rozdiely nie. Hráči chodia na tréningy necelú hodinu pred začiatkom. Všetci pred ním aj po ňom prejdú rukami fyzioterapeuta. Hlavný kouč dostane už hotový produkt. Zjednodušene, len si preverí materiál od odborníkov a postaví zostavu."

Aké postavenie má Jozef Vengloš?

"Je hlavný kouč. Pod ním je prvý asistent, tréner brankárov, druhý asistent, špecialista na rekonvalescentov, atletický, kondičný tréner a fyzioterapeut. Začína sa u fyzioterapeuta. Úvod je s prvým asistentom. Keď sú hráči rozbehaní, zasahuje so špeciálnymi zámermi hlavný kouč. Trénerov, zdá sa, je veľa, ale je to tam tak všade, systém je zabehaný. Na konci sa čaká výsledok, ktorým je kvalitný futbal."

SkryťVypnúť reklamu

Ako by asi obstál váš Inter v zápasoch, ktoré ste videli?

"Ak by moji hráči zvládli atmosféru, ktorú vytvoria kotly z 50 až 60 tisíc divákov, odohrali by vyrovnané duely. O inom je ale reč. Z poznatkov by sa dalo mnohé, ba všetko, preniesť aj k nám, ak by sme na to mali. My chceme zdolať Portugalsko a nevieme sa dohodnúť vo vlastnom futbalovom vnútri. Pokiaľ ide o atmosféru a vzájomnú žičlivosť tých, ktorí futbal robia, už nás aj tí teoreticky pod nami, napríklad Cyprus, predbiehajú."

Ako sa vám v týchto súvislostiach javil Moravčík?

"Hral konštruktívneho útočníka so Švédom Larssonom. Dvojica sa veľmi dobre dopĺňa. Moravčíkovi trochu chýba kondícia, vydrží v maximálnom nasadení 70 minút, ale čo vie, to robí perfektne. U obecenstva je obľúbený. Celtic zdolal Rangers po veľmi dlhom čase výrazne 5:1, Moravčík dal dva góly a na to divák tak skoro nezabudne."

SkryťVypnúť reklamu

Škótska liga je desaťčlenná, akú by niektorí chceli aj u nás. Ako sa vypĺňa ostatný čas, keď je voľno?

"Popri štvorkolovej lige sa hrá Škótsky pohár, víťaz hrá PVP. V LP sa žrebujú mužstvá I., II. a III. ligy bez nasadenia, hrá sa vylučovačka každý týždeň. Videli sme finále. Víťaz nezíska postup do žiadnej súťaže, iba pocit, že niečo vyhral. Bolo vypredané a ľudia oslavovali, akoby Rangers vyhral Ligu majstrov. Atmosféra neskutočná. Na zápasoch je zakázané fajčiť. Vysvetlenie? Ľudia vraj majú ruky na to, aby tlieskali. Ak budú fajčiť, nemôžu tlieskať. Na otázku, prečo sa hrá LP, keď v ňom o nič nejde, odpovedali: Ľudia chcú vidieť dobrý futbal."

Žijú teda s dianím na ploche?

"Absolútne. Je to čistý futbal, aj s okolím. Nenadáva sa, nehreší, do hľadiska môžu chodiť aj deti. U nás sa nepodarí prihrávka a na hráča sa zosype hromozvod nadávok. Tam sa aj pri nevydarenej prihrávke ocení dobrý úmysel, ktorý nevyšiel. Ak vidno snahu, tlieska sa. Atmosféru zápasu sprevádzajú doplnkové akcie. Je to šou. Niečo podobné som videl aj na Slavii v Prahe. Keď už je to aj v Čechách iné, prečo to zatiaľ nejde na Slovensku?" JÁN MIKULA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 551
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 254
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 031
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 130
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 934
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 829
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 433
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu