S vidinou strávenia prázdnin v tejto exotickej krajine sme sa obrátili na agentúru LOTTY v Bratislave," napísal nám René Mráz z Bratislavy. "S akceptačným listom sme sa 13. júla 1998 dostavili do telavivskej agentúry MEIRA. Napriek tvrdeniu brožúry zostavenej agentúrou LOTTY, že minimálna mesačná odmena je 12 000 Sk plus 80 Sk za hodinu nadčasu, nám ponúkli robotu za 800 NIS (800 šekelov, čo je asi 8000 Sk) so stravou, bez nadčasov. Odmietli sme. Po silnom nátlaku a zvýšení odmeny na 1000 NIS sme súhlasili s tým, že sa ešte telefonicky pokúsime zohnať inú prácu. Dva dni po príchode nám napokon farmár oznámil, že robíme iba za 800 NIS bez toho, aby sme mali pevne stanovený pracovný čas. V priateľkinom prípade to znamenalo byť v práci celý deň, niekedy aj 14 hodín a bez odmeny. Podľa brožúry agentúry LOTTY je pracovný čas 8 hodín a za každú hodinu nadčasu je 8 NIS navyše. Keďže sme boli nespokojní, o hodinu nám farmár odkázal, že nás vyhadzuje, lebo pomaly robíme… Ešte v ten istý deň sme sa obrátili na agentúru LOTTY a očakávali sme pomoc. Od pani riaditeľky Šarloty Elkovej sme okrem ponaučenia: "Si v Izraeli, obracaj sa," dostali ďalšiu radu, aby sme u farmára neostávali ani chvíľu, ale hľadali si prácu načierno. To bola reakcia riaditeľky pracovnej agentúry, ktorej sme zaplatili! Pritom podľa informačnej príručky, ktorú pravdepodobne zostavila práve ona, "…v štáte Izrael sa môžete zdržiavať iba legálne povoleným pobytom, v opačnom prípade Vám hrozia vysoké pokuty a následná deportácia z krajiny." Keď sa po istom čase prišiel do agentúry informovať môj brat, oznámili mu, že s nami už nemajú nič spoločné, lebo sme vraj spolu s ďalšími ušli z dohodnutej práce a zrejme robíme načierno. Podmienky sa u farmára po čase zlepšili, napriek tomu sme sa rozhodli odísť. A tu sa ukázala ďalšia nepresnosť informačnej príručky: "Pokiaľ po istom čase nebudete spokojný s miestom pobytu, môžete sa obrátiť na našu partnerskú agentúru, ktorá Vám zabezpečí zámenu miesta pôsobiska." A tiež: "V našej partnerskej agentúre zaplatíte registračný poplatok 150 NIS (depozit, ktorý Vám vrátia po dvoch mesiaoch)." V skutočnosti išlo o 180 NIS a naspäť sme po dvoch mesiacoch dostali iba 150 NIS. Dôležitejšie je však iné. Depozit sa vracia po dvoch mesiacoch práce u toho istého farmára, inak prepadá a pri zmene práce treba zaplatiť nový, opäť na dva mesiace. Pre nás to znamenalo zaplatiť dva depozity a späť nedostať ani jeden. Išlo o ďalších 3600 Sk (okrem 3000 zaplatených agentúre LOTTY). S prosbou o vysvetlenie sme sa opäť obrátili na slovenskú agentúru. Pani riaditeľka už zjavne nervózna pripustila, že o tom nevedela. Vzápätí nám vyčítala, že s nami boli problémy už na začiatku, že pomaly pracujeme, a že by som sa mal nad sebou zamyslieť. To boli slová šéfky agentúry, ktorá nás mala ako svojich klientov chrániť! Agentúre LOTTY sme zaplatili za sprostredkovanie a informácie. Napríklad takéto: "Poplatok za vízum 50 NIS platí obvykle farmár." A odpoveď agentúry na našu telefonickú námietku, že nám farmár nič nezaplatí: "Tak si to zaplaťte vy." Pani Elková sa nám ešte ako potenciálnym klientom posťažovala: "Všade sa stretávam len s ľudskou neserióznosťou. A najmä so Slovákmi sú neustále problémy." Nuž, naše skúsenosti sú identické. Preto dúfam, že konečne budú mať problémy tí, ktorí neserióznosť produkujú."