BRATISLAVA (SME - and) - Už aj slovenskí pacienti majú možnosť obracať sa so svojimi sťažnosťami a problémami na Zväz na ochranu práv pacientov. Jeho registračnú listinu včera slávnostne podpísali v Bratislave zástupcovia zakladajúcich organizácií. Ako pre SME potvrdil JUDr. Karol Tóth zo Slovenskej spoločnosti zdravotníckych právnikov, vznik takejto inštitúcie je oprávnený, sťažností pacientov registrujú viac než dosť, pričom doteraz bol chránený len lekár a za práva pacienta sa nemal kto postaviť. "Sťažnosti by sa mali riešiť rýchlo, férovo a hlavne prostredníctvom nezávislých organizácií, prípadne postom ombudsmana," povedal MUDr. Jozef Weber, jeden z tých, ktorí stáli pri vzniku myšlienky. Ešte v júni tohto roku upozornil na to, že príčinou vzniku zväzu je aj skutočnosť, že v zákone o zdravotnej starostlivosti nie sú jasne a jednoznačne definované práva pacientov. Ani koncepcia štátnej zdravotnej politiky SR sa tejto problematike nevenuje. V okolitých krajinách sa však na túto oblasť nezabúda. V Maďarsku je ombudsman rovnocenným partnerom ministra a platí ho štát, čím zabezpečuje jeho nezávislosť, v Rakúsku existuje tento post už 20 rokov a podľa slov V. Pickla z Viedne najčastejšie rieši škody spôsobené lekármi pri operáciách. Základnými princípmi novovzniknutého zväzu sú právo pacientov na voľbu lekára a liečby, na čo potrebuje pravdivé informácie, teda aj ľahký prístup k nim, právo na zvyšovanie a zachovávanie kvality služieb poskytovaných pacientom a ochrana pacientov. Zväz by mal oficiálne začať fungovať od januára 1999.