BRATISLAVA (SME - and) - Krízový režim sa akútnej a urgentnej zdravotníckej starostlivosti nedotkne. Vyplynulo to zo slov riaditeľov viacerých zdravotníckych zariadení. "Krízová situácia sa však prejavuje aj tu, v opotrebovanosti sanitných vozidiel, prístrojov, ale najmä v personálnych otázkach," povedal pre SME riaditeľ celoslovensky pôsobiacej Záchrannej a dopravnej zdravotníckej služby v Bratislave MUDr. Ján Kovalčík. Pri počte 119 záchranných vozidiel, ktoré SR má, je potrebných asi 400 lekárov a dvojnásobný počet zdravotníckych záchranárov. "Spĺňame to približne z dvoch tretín. Táto práca je neatraktívna, fyzicky aj psychicky namáhavá a o finančnom nedocenení ani nehovorím," dodal J. Kovalčík. "Zarábame okolo 8-9 tisíc Sk a robíme na zmeny, v susednom Rakúsku dostáva lekár záchranky desaťnásobok platu na Slovensku," doplnil jeho slová nemenovaný šofér záchranného vozidla. V SR je 1600 dopravných a 119 záchranných vozidiel, pričom asi 400 ich treba ročne vymeniť. V 80-90 percentách prevažujú tzv. "tisícdvestotrojky". "Takmer všetky majú viac ako 5 rokov a sú dennodenne v prevádzke, napriek tomu, že by sa mali odpisovať už po 4 rokoch. Zdravotnícke prístroje majú tiež 4-5 rokov a na odpis idú po 7 rokoch. V ich prípade však treba rátať so zvýšenou opotrebovanosťou, sú v činnosti 24 hodín denne, hoci pri stanovovaní pravidiel odpisov sa rátalo len s 8-hodinovým vyťažením," zdôraznil J. Kovalčík. Ako poznamenal, v zahraničí sa záchranné vozidlo po najazdení 60-80 tisíc kilometrov považuje za opotrebované, na Slovensku bežne premávajú vozidlá, ktoré majú za sebou 150-250 tisíc kilometrov.