Slovenské aerolínie, a. s., vznikli v januári 1997. Štát vstúpil do tejto spoločnosti 34-percentným podielom až koncom prvého polroka tohto roka. Ako sa vyjadril v rozhovore pre Prácu minulý týždeň bývalý prezident Slovenských aerolínií a terajší predseda dozornej rady Viliam Veteška, až do vstupu štátu "všetko ťahala spoločnosť Wili". Ako nás informovalo vedenie Slovenských aerolínií, ďalšími akcionármi sú Casovia air (dcérska spoločnosť VSŽ, a. s. Košice) - 23,2 percenta, Wili Holding, a. s., založený V. Veteškom - 20,4 percenta, Devín Group, s. r. o., (dcérska spoločnosť Devín Banky, a. s.) - 20,4 percenta a Jakovlevova konštrukčná letecká kancelária z Ruska OKB Jakovlev s dvoma percentami. V tomto roku prepravili Slovenské aerolínie dovedna 81 819 cestujúcich, z toho na pravidelných linkách 4490.
TATRA AIR
Medzi najväčšie letecké spoločnosti na Slovensku patrí Tatra Air, ktorá od roku 1991 prepravila doteraz 250 tisíc cestujúcich na svojich pravidelných linkách. Tatra Air v súčasnosti ako jediná slovenská letecká spoločnosť vykonáva pravidelnú vnútroštátnu aj medzinárodnú dopravu. Týždenne robí 90 letov, využívajúc dve lietadlá Saab 340B a prenajatý Jak-40, ktorý zabezpečuje ranné spojenie do Košíc a mal by byť nahradený tretím lietadlom typu Saab. Tento rok prepravil Tatra Air vyše 63 tisíc cestujúcich na pravidelných linkách, do konca roka počíta so 71 tisíc prepravenými. Okrem toho prepravil asi tisíc ľudí na nepravidelných linkách, zväčša športovcov a obchodníkov. V budúcnosti Tatra Air plánuje otvoriť linky do Belgicka, Nemecka a Talianska.
AIR SLOVAKIA BWJ
Ďalším významným leteckým dopravcom na Slovensku je Air Slovakia BWJ, ktorý vznikol v roku 1993. Do roku 1997 prevádzkovali dva Boeningy 727-200, tento rok prevádzkujú jedno z týchto 165 miestnych lietadiel a na rok 1999 pripravujú dva Boeningy 737-200. Podľa informácie z vedenia spoločnosti na pravidelných linkách lietajú lietadlá Air Slovakie od roku 1994 z Bratislavy do Tel Avivu (Izrael), Larnacy (Cyprus), od roku 1996 do Kuvajtu a na budúci rok pripravujú linku do Dubaia (Spojené arabské emiráty). V roku 1993, keď Air Slovakia BWJ vznikol, prepravila 7780 cestujúcich, o rok neskôr 23 684 cestujúcich, v roku 1995 72 000 cestujúcich. Najviac prepravili v roku 1996 - 76 300, z toho 20 072 na pravidelných linkách. V roku 1997 prepravili 69 tisíc cestujúcich a tento zatiaľ okolo 65 tisíc ľudí.
Po odobratí povolenia na vykonávanie leteckej prepravy Slovenským aerolíniám v polovici novembra nastalo znepokojenie aj medzi cestovnými kanceláriami. Mnohé z nich už s naším národným dopravcom uzavreli kontrakty na charterové lety. Kým v tejto sezóne s ním odlietali niekoľko desiatok charterov, na budúcu sezónu majú - podľa informácie Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACK) - nakontrahovaných 70 charterov v celkovom objeme jednej miliardy korún. Z tohto dôvodu sa predstavitelia SACK obrátili aj na ministerstvo dopravy so žiadosťou urýchlene vyriešiť situáciu. Cestovné kancelárie práve v tomto období pripravujú budúcu sezónu, dohadujú kapacity a dokončujú katalógy. Ako zdôrazňujú ich zástupcovia, ak by nastali v súvislosti s dopravou akékoľvek pochybnosti, mohlo by to ohroziť celý prípravný proces. (ru)