"To, že sme s prvou linkou začali až v máji tohto roku, sa stalo vinou oneskorených dodávok lietadiel z Ruska, kde sme mali vysoké požiadavky na úroveň a výbavu lietadiel, ale aj v dôsledku neuskutočnenej spolupráce s inou slovenskou leteckou spoločnosťou. Myslím si, že bolo chybou, ak nebola verejnosť dostatočne informovaná tak o projekte, ako aj o konkrétnych problémoch. Od 1. júla, odkedy som na tomto poste, sa na nedostatok informácií nemožno sťažovať."
Nedostatočné informovanie mohlo mať svoj účel…
"Ja osobne neviem, čomu by to mohlo vyhovovať, v každom prípade by sme dnes nemuseli objasňovať dávno známe skutočnosti."
O vašu terajšiu jedinú linku, Bratislava - Moskva, sa vraj delíte s Aeroflotom…
"S Aeroflotom spolupracujeme codeshare spôsobom, keď on má na našich linkách do Moskvy rezervovaný stabilný počet miest v lietadle a my podobne na jeho. Druhú pravidelnú linku Bratislava - Košice sme museli pozastaviť, keď MDPT neudelilo ďalší súhlas na prevádzkovanie lietadla Saab 340. V súčasnosti podnikáme legislatívne kroky, aby došlo k zápisu lietadla do registra lietadiel SR. To, že bola stratová, je pravda, každá pravidelná linka je na začiatku stratová. Máme rozpracované ďalšie linky, napríklad do Mníchova, kde sme v spolupráci s Lufthansou mali začať lietať 16. 11., ale MDPT stále neudelilo súhlas so začiatkom prevádzky."
Ak sa s linkou do Mníchova už počítalo, mala by byť uvedená v zimnom letovom poriadku. Je?
"Zimný letový poriadok zatiaľ nemáme vytlačený. Linka je uvedená v rezervačnom systéme, aj keď nie je sprevádzkovaná. Je však obchodne, technicky aj prevádzkovo pripravená. Čakáme len na designáciu MDPT."
o V charterových letoch ste v lete prepravili o málo menej cestujúcich ako ostatní dopravcovia dovedna. Aké ceny ste ponúkali? Neboli dumpingové?
"Už pôvodný projekt počítal s využitím výnosov z nepravidelnej dopravy a ich investovaním do ďalších liniek. Je pravda, že v tejto sezóne sme zvolili stratégiu uvádzacích cien s cieľom etablovať sa na trhu. Naše ceny však boli zhruba na tej úrovni ako v iných spoločnostiach, prípadne tesne pod touto úrovňou, vždy však nad úrovňou zahraničných dopravcov, ktorí sem lietajú bez toho, aby priviezli jediného zahraničného turistu."
Požiadali ste o designáciu na pravidelné linky, ktoré už prevádzkuje iný slovenský dopravca. Je to podľa vás férové?
"My sme sa netajili, že budeme žiadať designáciu aj na linky, ktoré už prevádzkujú iné spoločnosti, v záujme koncepčného rozvoja leteckej dopravy. Chceme pokračovať v činnosti bývalých ČSA na Slovensku, prevažná väčšina našich odborníkov vyrástla práve v tejto spoločnosti. Sme za to, aby bola na trhu konkurencia a aby si klient vybral, kto mu ponúka lepšie služby."
Za nerovných podmienok?
"Prečo nerovných? Predtým, ako sme sa my stali národným dopravcom, bola táto možnosť viackrát ponúknutá iným, a nevzali ju. My sme ponúkli svoj projekt a úspešne ho presadili. Do nášho projektu sme ponúkali vstúpiť aj iným spoločnostiam, ale nemali záujem."
Úlohu národného dopravcu nevzali zrejme preto, lebo nepristúpili na podmienku zmieriť sa s dodávkou ruských lietadiel. Vy ste na dodávke týchto lietadiel naopak svoj projekt založili. Priviezli ste lietadlá, ktoré sú pre lietanie na Západ z morálnych dôvodov neuplatniteľné.
"Tak, ako mnohí spochybňovali tieto lietadlá v minulosti, tak sa o nich teraz pochvalne vyjadrujú tí odborníci, ktorí sa mali možnosť presvedčiť, že ich výbava už teraz spĺňa podmienky platné až po roku 2000. S týmito lietadlami sme okrem charterovej dopravy počítali len pre východné, stredomorské a blízkovýchodné trhy. Pracujeme na tom, aby sme mali na pravidelné linky v Európe 50-miestne lietadlá, ale čakacie lehoty sú vzhľadom na záujem o ne veľmi dlhé, plus mínus tri roky. "
Štatút národného dopravcu obsahuje aj podmienku pre štát, že s určeným národným dopravcom bude konzultovať každú spoluprácu s inými slovenskými dopravcami. Nepokladáte to za likvidačné voči iným spoločnostiam?
"Nemyslím si to, pretože si viem predstaviť aj taký model, ako je napríklad v Rakúsku, kde sú tri letecké spoločnosti. Ale musia si byť partnermi." TÁŇA RUNDESOVÁ